Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Felaktigt besiktningsbeslut, kan man göra något?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Felaktigt besiktningsbeslut, kan man göra något?

    Tjena,

    Jag fick nedslag på hjullager bak på min NG9-3, båda sidor. Jag visste och har fått det bekräftat av Pekkas framvagnsservice att hjullagrena är bra, det är bussningen i "bananstagen" som glappar, lite. Annan verkstad sa att det ska inte Bilprovningen bry sig om. Frågade själv vid förra besiktningen, då det i mitt tycke var lika mycket/lite glapp, och besiktningsmannen viftade bort det och sa till och med att det kände bra.

    Man skulle ju kunna ha is i magen och åka på efterkontroll utan att göra nånting, hjullagrena kommer ju vara bra. Men då riskerar jag ju körförbud om även denna besiktningsman inte kan känna skillnad på hjullager och övre tvärarm.


    Skulle såklart kunna byta ändå men verkstäderna har lång väntetid och lite "rätt ska va rätt" känner jag allt...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det är ju ett glapp. Spelar det verkligen någon roll vad det står på pappret?
    Här i stan är besiktningsteknikerna duktiga på att känna efter glapp i bananstagen och dela ut 2or.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2019-02-11 klockan 12:21. Anledning: stavning
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Nä nä du har väl rätt....möttes av förvåning av verkstan bara. Har väl bara vant mig vid komma billigt undan och inte behöva lämna in bilen.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast som svar på frågan så kan du naturligtvis ifrågasätta resultatet. Är det inte nå fel på lagren så behöver du inte byta dem. Detta så länge glappet är borta då såklart.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag hör ju själv hur det låter när man ifrågasätter besiktning kan förutse svaret också: något annat ska bytas, resultatet detsamma.

    Blev bara grinig då verkstad + tidigare besiktningsman tyckt det var hellugnt (man får ta i ordentligt).

    Inte blev det bättre för att det visade sig så stånkigt att byta dem själv. Bortskämd med att kunnat komma undan med att göra det mesta själv!

  6. #6
    Överklaga besiktningsresultatet till stationschefen. För protokollet är fel även om det glappar på annan del.

    Jag har gjort det vid ett tillfälle då den unge besiktningsmannen var helst säker på att diesel läckte vid bränslefiltret (hur han nu kunde vara tvärsäker på det, kanske misstog lukten från dieselvärmaren). Fick blankt protokoll dagen efter av stationschefen.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2019-02-11 klockan 15:22.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Äsch, nu när jag lugnat ner mig lite så eftersom jag ändå ska byta känns det meningslöst att bråka. Kanske kunde slippa efterkontrollsavgiften men orkar inte åka dit. Får hämnas genom att göra efterkontroll någon annanstans istället

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Brukar vara meningslöst att bråka, det går som sagt vidare till stationschefen, och han brukar hålla sina anställda om ryggen och så får man bita i det sura äpplet ändå.

    Jag tror jag skrivit om det innan, men jag fick en gång ett felaktigt nedslag på rost i bärande delar, men delen in fråga var inte bärande, vilket bekräftades både av mek på märkesverkstad OCH en annan besiktningsman på annan station, men det var lönlöst att bråka, enklare att svetsa på en plåt som inte behövdes och köra igenom med blankt papper..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Är brusten toppackning något man bör göra vid omgående?!!
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 18:01
  2. Skruv i däcket, går det att göra något åt det?
    Av piko i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 14:52
  3. 900S -91, nu med felaktigt GLT?
    Av GJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 02:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •