Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Förebyggande underhåll? OG9-5 1,9TiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117

    Förebyggande underhåll? OG9-5 1,9TiD

    Hej!

    Min SAAB 9-5 1.9 Tid 2008 har nu gått 24 000 mil. Funderar på vad man kan göra för förebyggande underhåll, d.v.s. vad kan vara på väg att paja...

    All service är gjord enligt serviceboken + extra oljebyten.

    Har bytt följande:
    * Kamrem + vattenpump vid 23 000 mil
    * Växellänkage till Maptuns
    * Partikelfilter för ca 3 år sedan
    * Bränslevärmare ca 5 år sedan
    * AC renoverad 2 år sedan
    * Stötdämpare bak 1 år sedan
    * Stabstag framvagn 3 år sedan
    * EGR-ventil 3 år sedan
    * Batteri 2 år sedan

    Mycket tacksam för tips och erfarenheter!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Kontrollera tryckslangarna ofta.
    Byt växellådsolja.
    Se över bussningar bakvagn.
    Rostskydda. Kolla hjulhusen bak extra noga.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kontrollera tryckslangarna ofta.
    Byt växellådsolja.
    Se över bussningar bakvagn.
    Rostskydda. Kolla hjulhusen bak extra noga.

    Mvh
    Tack!

    Vilka tryckslangar är det?

    Har bytt växellådsolja för 4 år sedan, kanske borde byta igen. Bytte till originalolja.

    Ska se över bakre hjulhusen, något annat utsatt ställe? Har bara lite ytrost på bakluckan och i ena dörrkarmen.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Tryckslangar: Från turbon till insuget via intercoolern kanske...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Tryckslangar: Från turbon till insuget via intercoolern kanske...
    Tackar!

    Kan det vara dessa?

    https://www.maptunparts.se/motordela...h-batteri.html

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Precis dom.

    Köp ett set och byt förebyggande om du tycker dig ha råd.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Precis dom.

    Köp ett set och byt förebyggande om du tycker dig ha råd.
    Utmärkt! Tack!

  8. #8
    Hjulinställning.
    Underhållsladda bilbatteriet.
    Rätt däcktryck!

    I övrigt som Hyvéns.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Hjulinställning.
    Underhållsladda bilbatteriet.
    Rätt däcktryck!

    I övrigt som Hyvéns.
    Tack!

    Check på alla 3!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Precis dom.

    Köp ett set och byt förebyggande om du tycker dig ha råd.
    Tack!

    Slangsatsen är ju lite dyr, men jag kollade slangarna och de ser fräscha ut, inga sprickor eller skador. Sitter på plats med hela klämmor etc. Har dock detta i åtanke till framtiden.

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Nu kan inte jag dina intervaller för oljebyten men det skadar ju inte korta ner dem för tillverkarna (inte bara SAAB) har ju dille på "longlife"-intervaller. Inte ovanligt med 3000mil enligt rekomendation. Vansinne säger jag.

    Det måste ju vara en av de enklaste föreyggande grejerna alla borde unna sin motor.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Nu kan inte jag dina intervaller för oljebyten men det skadar ju inte korta ner dem för tillverkarna (inte bara SAAB) har ju dille på "longlife"-intervaller. Inte ovanligt med 3000mil enligt rekomendation. Vansinne säger jag.

    Det måste ju vara en av de enklaste föreyggande grejerna alla borde unna sin motor.
    Tack!

    Oljan byter jag en extra gång mellan de servicar som serviceboken och färddatorn meddelar. Blir oljebyte 2 gånger om året.

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Bra där!


    Bara för att jag är nyfiken men hur ofta säger SAAB att du skall byta olja?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Förebyggande rostskydd OG9-5
    Av Sasjjj i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 10:52
  2. Underhåll alu-list bak, 9-3 SC
    Av Lind i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 10:43
  3. Underhåll av automat, 9-5
    Av El Wimpo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 11:04
  4. Underhåll av skinnklädsel?
    Av frostman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •