Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Styrservoläckage OG9-5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Styrservoläckage OG9-5

    Hej,

    Jag har fått en miniläcka på tryck/kylröret framför kylaren på 9-5 -07, när jag kollar efter nya rör på Maptun så gäller de bara fram till -06. De flesta andra reservdelar är ofta 9-5 från 98-10, jag antar att det är ändrat från -07, någon som vet var jag kan hitta rör?

    Jag har kikat på läckan som är dropp dropp dropp, inte mycket läckage men jag har också läst att trycket är ca 120 bar, går det att täta eller är trycket 120 bar trots att det bara droppar?

    Tänkt på dessa alternativ då jag fått pris på 5000kr och uppåt vid byte av rör på verkstad.

    1. kemisk metall och sen fixera med 3 slangklämmor
    2. någon dyr Loctite eller Plasting padding som är läcktätare för kemikalier
    3. cykelslang och sen slangklämmor
    4. avgasbandage/vulktejp och slangklämmor
    5. hydraulslang snitta längsgående och trä över röret med ev någon tätande massa emellan och sen slangklämmor

    6. Sen undrar jag hur jag lossar kopplingen framför kylaren, det är som en lång mutter som sitter över gängade rör som kommer från varsitt håll in i muttern. Går det få lös den och bara byta kylröret smidigt där nere, såg inte var nästa koppling fanns?

    Kom gärna med möjliga lösningar då detta måste varit uppe tidigare.

    Tack på förhand!
    Mattias

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Nr5 funkar antagligen som en fullagning men ingenting som är en bra idé längre stund då röret rostar vidare och tillslut går av. Då sprutar det servoolja överallt och att köra bilen utan olja gör att du ganska snart har en stum servopump och det i sin tur gör att drivremmen går av och du blir ståendes efter vägen i väntan på bärgare

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Ring och kolla med någon verkstad som håller på med hydraulik.
    Vet att någon bytte ut hela mot slang.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Komplett sats som passar på alla årsmodeller:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng/855402.html

    https://www.maptunparts.se/styrsyste...9-5-98-10.html

    Borde kunna gå att byta billigare än 3500kr tycker jag. Även med olja inräknat.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-24 klockan 15:50. Anledning: Rättat länkar
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fast det står 98-06.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-24 klockan 15:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Alla varianter av rör går att få fram vad jag vet men skillnaden är att de spegelvänt kopplingen/skarven vid remskivan och den skarven går ibland inte ens att få isär pga rost. Det är därför man många gånger byter hela och då ett paket av det nyare utförandet och det är inget femminutersjobb att byta komplett så att det kostar är inget konstigt.
    Är det bara rören i fronten och man vill komma billigare undan så är det ju enklare då att ta vanliga vvs grejer. Lämpl rör och sen klämringskopplingar. Fungerar utmärkt på dylika rör om man kan skarva på lämpligt rakt ställe.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Servoolje läckage

    Hej!
    Har problem med ett ljud som det låter som att det kommer från styrservo pumpen så jag kollade i stryservo behållaren och oljan ligger längst ner i botten.
    Så jag börjar fundera om det är något läckage och isåfall vart ifrån?
    Sen undrar jag om jag kan fylla på med biltema styrservo olja ?

    Tack i förhand för svaret och hjälpen

    Det är än Saab 9-5 2.3t 2007
    Senast redigerat av linussd den 2020-10-24 klockan 11:29.

  8. #8
    Inlägg flyttat!
    Biltemas är inte rätt specad de specar bara CHF och vägrar berätta mer än så, du skall ha CHF202
    -> Länk till fakta
    -> Länk till rätt vätska

    Läckage är vanlig på rören som rostat, läs ovan #4

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    @Moderator: Snyggt att fixa länkarna


    Citat Ursprungligen postat av linussd Visa inlägg
    Så jag börjar fundera om det är något läckage och isåfall vart ifrån?
    Servooljan är klargrön som ny. Föreslår en koll under bilen för att se var oljan rinner ut. Bara för att hittills alla andra i tråden haft läckage på ett ställe behöver ju inte alla alltid få det. Så kolla detta först, så du vet. Ja, ja, jag har varit med om läckage. Det var kylslingan i fronten varje gång, så börja där!

    Grejen är att kylslingan är utsatt och den rostar sönder. Dvs när det börjat rosta hål kan det bli större ganska plötsligt.

    Dvs se till att börja med att skaffa rätt vätska Saab/GM art nr 93160548 direkt. Så det går att fylla på tillräckligt för att komma hem om det behövs. Vätskan är mycket billigare än bärgning och behövs oavsett.
    Citat Ursprungligen postat av linussd Visa inlägg
    Sen undrar jag om jag kan fylla på med biltema styrservo olja ?
    Kan och kan. Det funkar en stund. Men efteråt bör (=skall) man skölja ur systemet med rätt olja. Så det är en riktig nödåtgärd. Undvik det.

    Biltema anger Spec:"Opel B040.0070" och Passar till:"SAAB: 9-3X 9-5 9-3" Problemet här är att denna Opel-spec motsvarar Titan CHF115S (fd Pentosin CHF115S). Men dessa saabar skall ha Titan CHF202 (fd Pentosin CHF202). Så nej det är inte den man skall ha. Biltema har antingen missat detta. Eller så vet Biltema något Saab inte vet. Bedöm själv.

    Rätt vätska har art nr 93160548. Bara att googla. Men alla Saab/Opel-verkstäder lär ha den på lager. Så kolla gärna med närmaste.

    Troligen är din gamla olja inte grön längre utan snarare brungrå. Så att byta olja är ett bra tips. Då behöver du köpa 2liter för systemet rymmer 1,1liter.
    Senast redigerat av Mr.O den 2020-10-25 klockan 20:49. Anledning: Anpassning till förändad verklighet
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej igen.

    Två och ett halvt år senare.

    Historien är att jag tätade kylskingan med JB weld och det håller än men i get att rekommendera.

    För en vecka sen började styrservon läcka på ett ställe där det var trångt så jag lämnade det på verkstad som bytte hela slingan för 5500:-, vilket verka tätt och bra.

    Problem jag fick på köpet.

    1. Trögstyrd bil
    2. Vibrationer i hela bilen på tomgång och körning vilket beror på att de var tvungna att lossa massa saker i framvagnen för att komma åt.
    3. Missljud och blurrande från motorn.

    Så slutsats och tios: byt inte rören i onödan och räkna med att med att behöva byta ut alla bussningar och motorsten efter att behövt lossa och sätta tillbaka framvagnen.

    Mvh
    Mattias

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Vad är det för verkstad, har aldrig hört talas om dessa problem efteråt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej RZ,

    Det är en verkstad i Växjö, jobbat med Saab så länge jag minns.

    Jag kan förstå att när man lossar massa saker I framvagnen som 20 mil på nacken och sen ska sätta tillbaka det att det kan komma lite annorlunda och slitna bussningar och fästen kan glappa mer.

    Bilen har gått kanon i motor och låda och därför har jag kört vidare, efter detta är den okörbar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till men lutar åt att jag ska försöka byta främre motorfästet momentstaget.

    Tack för du undrade.

    Mvh
    Mattias

  13. #13
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Om verkstaden har skadat bilen vid reparationen som gjort den okörbar, ska du givetvis lämna in den för åtgärd, på deras bekostnad. Det kvittar hur gammal bilen är, den ska fungera bättre efter en reparation, inte sämre. Om det dyker upp problem med gamla delar (såsom rostskador eller annat) så diskuterar man detta med kunden innan åtgärd och kommer överens innan bilen återlämnas.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Ja, jag kanske är för snäll men ändå förstående.

    Riktigt bökigt att byta dessa styrservorör och behov av att lossa saker med följdfel som brev på posten.

    Men tråkigt när en ögonsten blir som en annan bil. Verkstaden reslog byte av momentstag och motorfästen till en kostnad av ca 4000 men då jag inte haft problem tidigare var det inget jag nappade på direkt efter en kostnad på 5500. Bilen har kommit till åren men då det blir värre och värre måste jag göra något, ska lyfta upp bilen i morgon och kolla.

    Orkar inte vara en dryg kund och åka tillbaka en andra gång, det kan ju faktiskt vara så att de har rätt, bussningar och motorfästen car kass efter 20k mil och när man rörde dom så blev allt mycket värre😪

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Så du menar att det är ok att få tillbaka en bil som är sämre efter verkstadsbesök än före?

    Dom har ju gjort något tokfel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag håller med och är rädd för att du har rätt. Då jag inte har kunskapen är det svårt att argumentera mot verkstaden vad kan de gjort som är fel, vad behöver de lossa för byte av styrservorören.

    Som bara hobbymek misstänker jag att subframen kommit fel och att ev grenrör läcker pgs blurrandet och och vibrationerna. Behöver man lossa dessa saker vid byte av rören?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej igen,

    Funderat hela natten på hur jag ska ta mig an detta.

    Hur gör jag/man som kund till verkstad när jag/man lämnar in bilen och märker att den inte går som den ska när man får tillbaka den. Lämnar in den igen och de felsöker och säger det är nya problem som uppstått som de gärna lagar mot en kostnad givetvis, vad kan och ska man göra?

    Jag läste en annan tråd där de bytt bakre röret till styrservon och där de lossat hur mycket som helst för att komma åt och hängt motorn i bara motorfästena. Tänker var de dåliga så lär de pajja då. Lossa a gassystem och downpipe, blir det tätt igen med sliten skör packning osv.

    Återigen vad gör jag/man, tips mottages.

    Mvh
    Mattias

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag skulle prata med chefen och vänligt men bestämt förklara att de troligen har gjort något misstag som har orsakat nya fel. Be att han låter sin mekaniker som är bäst på Saab åtgärda felet. Be att få de delar som eventuellt behöver bytas. Jag tror att de flesta vill göra rätt men misstag kan vem som helst göra. Har man otur så sätter dom den nya praktikanten på jobb och glömt kontrollera resultatet men då blir det ju pinsamt och viktigt att göra om och göra rätt. Ligger problemet i de delar som dom ville byta så är det kanske inte deras fel.

    Har man intresse och möjlighet att meka själv så är det en bra lösning för framtiden. Till Saab finns all information tillgänglig och goda råd hittar man alltid här.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Uppdatering.

    Tack för hjälp så här långt.

    Löst lite oljud:

    1. En innerskärm till höger framhjul vibrerade mot en annan plast och gav ett fladdrande ljud.

    2. En givare efter främre katalysator var inte iskruvad, drog fast den, vad gör den?

    3. Plasten under bilen snett bakom höger framhjul var sprucken och det var mellanrum mellan plasten och subframen, namn? Med hjälp av två didtansbubblor i plasten, ska det vara så?

    4. Ett aluminium rör var löst snett under kylarn mot motorn, skaffa nytt fäste och sätta dit.

    5. Jag har blurrande på tomgången som kommer regelbundet blurr blurr......blurr blurr... misständningar? Ger resonansljud u kupén.

    6. Ska beställa ett momentstag, såg glappt ut.

    Så sista frågan är blurrandet och om det hänger ihop med givaren som satt lös eller om jag ska testa nya stift?

    Era tankar och idéer mottages tacksamt!

    Mvh
    Mattias

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde att efter stund på tomgång kom ett vinande ljud framför höger framhjul, från luftfilterbox, snorkel eller böjarna till den nya kylslingan, någon som känner igen?
    Senast redigerat av MattA den 2022-05-29 klockan 13:25.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Uppdatering 2.

    Då har jag legat en dag under bilen. Läst på detta och andra forum och hittat nya tänkbara felkällor, den sista är AC och dåligt med köldmedium vilket ger oljud när AC går men slutar i läge off.

    Den verkstaden jag lämnade tillbaka bilen till utför felsökning av AC, jag tänker att de borde hittat det felet om det är det. Funderar på att låta en gammal hederlig verkstad se över missljuden.

    Vad tror ni om det och mina nya tankar?

    Mvh
    Mattias

Liknande ämnen

  1. Styrservoläckage OG9-3
    Av mrmerthodman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-24, 02:38
  2. Styrservoläckage OG9-5
    Av Saab.fred i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-06-26, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •