Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Varför svarvars det av 1,1 mm vid byte till T5 kolvar i T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -

    Varför svarvars det av 1,1 mm vid byte till T5 kolvar i T7

    Vill börja med att säga att jag registrerade mig och är riktigt grön på detta med Saab.

    Jag letat runt ett bra tag nu och när frågan kommer upp om att sätta i T5 kolvar i T7 så är alla snabba med att säga att 1,1 mm skall svarvas av och jag undrar ju givetvis varför, eftersom kolvar + stakar ger samma längd vid byte måste detta betyda att det är någonting som skiljer kolvarna åt eller.


    Tittar vi på värdena som jag plockat fram:

    Från centrum på veven till övre delen på cylinderblocket b204T = 232mm
    Från centrum på veven till övre delen på cylinderblocket b205T = 232mm

    Cylinder diameter b204T = 90mm
    Cylinder diameter b234T = 90mm
    Cylinder diameter b205T = 90mm
    Cylinder diameter b235T = 90mm

    Slaglängd vevaxel b204T = 78mm
    Slaglängd vevaxel b234T = 90mm
    Slaglängd vevaxel b205T = 78mm
    Slaglängd vevaxel b235T = 90mm

    Stakens längd b204T = 153mm
    Stakens längd b234T = 147mm
    Stakens längd b205T = 159mm
    Stakens längd b235T = 153mm

    Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b204T = 40mm
    Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b234T = 40mm
    Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b205T = 34mm (32,2mm enl uppgift)
    Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b235T = 34mm (32,9mm enl uppgift)


    om vi tar b234 och b235 som exempel

    b234: 90mm/2 + 147mm + 40mm = 232mm
    b235: 90mm/2 + 153mm + 34mm = 232mm

    alltså blir måtten samma med b234 och b235 men ändå väljer man att svarva av kolven 1,1mm när man använder T7 topp packningen med T5 kolvar, beror detta på att kolven har en annan utformning vilket i sin tur gör att den bidrar till högre komp?



    Mina frågor då:

    1: Varför svarvar man ner T5 kolvarna 1,1mm vid användning med en T7 topplockspackning?
    2: Hur tjock är T5 topplockspackning, hur tjock är T7 topplockspackning?
    3: Hur skiljer sig b205 kolvar gentemot b235 kolvar, hur skiljer sig b204 kolvar gentemot b234 kolvar (de har alla samma diameter)
    4: Är det någon som kan bekräfta siffrorna som jag hittat på stakar/kolvar/slaglängd eftersom jag egentligen inte har någon källa på de utan de är en sammansatt lista från olika forum
    Senast redigerat av newflag den 2015-02-12 klockan 21:54.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Anledningen till att man svarar T5-kolvarna när de används i en T7-motor är på grund av att T7-packningen är tunnare än T5-packningen. Om den höjdskillnaden just är 1.1mm vet jag dock inte.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Anledningen till att man svarar T5-kolvarna när de används i en T7-motor är på grund av att T7-packningen är tunnare än T5-packningen. Om den höjdskillnaden just är 1.1mm vet jag dock inte.
    Detta är just det argumentet nästan alla kommer med men om man tänker efter så blir ju den totala längden för kolv + stake + slaglängd 232mm för både T7 och T5 kolvarna vilket borde betyda att man skulle kunna trycka in T5 kolvarna i T7 motorn utan att bry sig om topplockspackningen.

    Men eftersom alla svarvar av 1,1mm så måste detta betyda att kolvtoppens utformning på T5 kolvarna är högre än på T7 kolvarna men ingen verkar ta upp detta, eller förstår jag helt enkelt inte problemet rätt.

    Mvh

  4. #4
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Jag har gjort operationen på min b204e.

    Det jag observerade då var att kolvarna i osvarvat tillstånd går över deckplanet på blocket, vilket är okej då T5-packingen är tjock nog att tillåta det. Jag har inga mått på hur tjock packningen är tyvärr.

    T7-packningen är ju en pressad stålpackning som knappt bygger nånting. Problemet blir ju då att hade man bara bytt packning så hade ju kolvarna slagit i topplocket.

    Jag plockade ca 1,2mm från mina kolvar och då ser det ut såhär:


    Jag tror att det skulle fungera att ta ca 0,5mm men det är precis på gränsen. Att ta ca 1,1mm är rätt bra då man får ett bra squish mot toppen
    Med bra cirkulation och omblanding av bränsleblandingen.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Jag har gjort operationen på min b204e.

    Det jag observerade då var att kolvarna i osvarvat tillstånd går över deckplanet på blocket, vilket är okej då T5-packingen är tjock nog att tillåta det. Jag har inga mått på hur tjock packningen är tyvärr.

    T7-packningen är ju en pressad stålpackning som knappt bygger nånting. Problemet blir ju då att hade man bara bytt packning så hade ju kolvarna slagit i topplocket.

    Jag plockade ca 1,2mm från mina kolvar och då ser det ut såhär:

    Jag tror att det skulle fungera att ta ca 0,5mm men det är precis på gränsen. Att ta ca 1,1mm är rätt bra då man får ett bra squish mot toppen
    Med bra cirkulation och omblanding av bränsleblandingen.
    Mycket bra svar, om vi nu utgår från att kolvarna sticker upp över deckplan med T5 så måste detta alltså betyda att T5 kolvarna + T5 stakar + slaglängd är någon mm högre än T7 kolvar + T7 stakar + slaglängd, detta borde således betyda att siffrorna jag fått fram på att b2x4 kolvarna skall vara 40mm höga från kolvbult till kolvtopp inte stämmer.

    vet någon hur höga T5 kolvarna är?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    41,1?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det jag har hört är att det går finfint att ta dubbla T7-packningar och inte svarva ett dugg.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    41,1?
    haha du menar höjden på kolven eller, jag har läst på flera forum att man svarvar av 1,1mm av kolvarna när man byter från T5 till T7 packningen av den enkla anledningen att T7 packningen råkar vara just 1,1mm tunnare än T5 packningen. Tyvärr svarar det inte på min fråga angående kolvhöjderna

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det jag har hört är att det går finfint att ta dubbla T7-packningar och inte svarva ett dugg.
    stämmer säkert om det råkar vara så att 2 st T7 packningar råkar ha samma tjocklek som 1 st T5 packning.

    det kan säkert stämma

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Nu håller jag mig inte med så "moderna" bilar som har T7-motorer, och således lite bristande koll. Men min motfråga är: Varför inte köra med en T5-packning om man sätter T5-botten ihop med T7-topp? Går det ej av ngn anledning? Visst T7:ans packning tål högre förbränningstryck, men bara för att Triumph-motorerna i tidiga Saab 99 var hopplösa, så betyder det inte att de lite senare var dåliga (även om många vill hålla kvar myter). Har ett gäng 9000 med T5 i familjen, och aldrig blåst en packning på dessa. Den jag kör själv är en Aero-motor med steg 3+, alltid på 95 oktan - den har fått smaka på hård körning under de ca 15.000 mil den varit trimmad. En annan orig Aero har gått 41.000 mil utan problem med t-packning.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Nu håller jag mig inte med så "moderna" bilar som har T7-motorer, och således lite bristande koll. Men min motfråga är: Varför inte köra med en T5-packning om man sätter T5-botten ihop med T7-topp? Går det ej av ngn anledning? Visst T7:ans packning tål högre förbränningstryck, men bara för att Triumph-motorerna i tidiga Saab 99 var hopplösa, så betyder det inte att de lite senare var dåliga (även om många vill hålla kvar myter). Har ett gäng 9000 med T5 i familjen, och aldrig blåst en packning på dessa. Den jag kör själv är en Aero-motor med steg 3+, alltid på 95 oktan - den har fått smaka på hård körning under de ca 15.000 mil den varit trimmad. En annan orig Aero har gått 41.000 mil utan problem med t-packning.
    Vad jag förstått så är B2x5 packningen en stålpackning jämfört med b2X4 packningen som skall vara en papperspackning, enligt den infon jag plockat fram så börjar T5 packningen leva farligt runt 400hk+.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Jo, har du tänkt dig över 400 hk så, men då skulle jag nog vara försiktig med dubbla T7-packningar också. Ska man bygga en så vass motor så är nog svarvade kolvar (eller andra kolvar med rätt deckhöjd från början) lika bra att skriva in i konceptet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Fick problem med T5 packning på min när holseten börja ladda på. Efter jag fick dit T7 packning samt planing av topp så har jag inte ens fått något tryck i kylsystemet att tala om.
    Har iofs varit med vid mappning där 400whp och 720nm plockats med T5 packing och planad topp. Efterdragning av bultar och liiite hårdare än spec var receptet på den. Dock så var man inte lika modig med tädning som man skulle kunnat vara med T7 packning. Hög tändning ger högre max förbränningstryck men för att få samma medletryck kan man backa tändningen lite och ladda på lite mer istället

    Det är vid det där Pmax (högsta förbränningstryck) som man kan få ut med mycket tändning och E85 som T5 packning kan fallera lite men T7 håller tätt.
    Senast redigerat av Mangs den 2015-02-08 klockan 01:42.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Jo, har du tänkt dig över 400 hk så, men då skulle jag nog vara försiktig med dubbla T7-packningar också. Ska man bygga en så vass motor så är nog svarvade kolvar (eller andra kolvar med rätt deckhöjd från början) lika bra att skriva in i konceptet.
    Jag hade också kört med enkel T5 packning istället för dubbel T7, men att svarva kolvarna är ju det bästa.

    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Fick problem med T5 packning på min när holseten börja ladda på. Efter jag fick dit T7 packning samt planing av topp så har jag inte ens fått något tryck i kylsystemet att tala om.
    Har iofs varit med vid mappning där 400whp och 720nm plockats med T5 packing och planad topp. Efterdragning av bultar och liiite hårdare än spec var receptet på den. Dock så var man inte lika modig med tädning som man skulle kunnat vara med T7 packning. Hög tändning ger högre max förbränningstryck men för att få samma medletryck kan man backa tändningen lite och ladda på lite mer istället

    Det är vid det där Pmax (högsta förbränningstryck) som man kan få ut med mycket tändning och E85 som T5 packning kan fallera lite men T7 håller tätt.
    Nice!

    Har inte riktigt fått svar på mina frågor än, någon som vet skillnaden på kolvarna?
    Senast redigerat av newflag den 2015-02-08 klockan 11:41.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Vill bara slänga in en sak att ha med i tankarna när man avväger kolvuppsticket. Vevstakarna "stretchas ut" av masströgheten vid "inbromsningen" till ÖDP. En tumregel jag fick för många år sedan var ca 0,1 mm för varje 1.000 rpm. Om denna tumregel skulle vara exakt vetenskap så bör man således se till att ha ca 0,7 mm extra marginal om man mäter upp hur nära kolven når, och räknar med varvstopp vid 7.000.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Vill bara slänga in en sak att ha med i tankarna när man avväger kolvuppsticket. Vevstakarna "stretchas ut" av masströgheten vid "inbromsningen" till ÖDP. En tumregel jag fick för många år sedan var ca 0,1 mm för varje 1.000 rpm. Om denna tumregel skulle vara exakt vetenskap så bör man således se till att ha ca 0,7 mm extra marginal om man mäter upp hur nära kolven når, och räknar med varvstopp vid 7.000.
    Yes absolut någon ting man skall tänka på, även ex värme kommer vara en faktor hur långt kolven kan sträcka sig och kommer säkert bli någon 10^-6m längre

  16. #16
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Jag har gjort operationen på min b204e.

    Det jag observerade då var att kolvarna i osvarvat tillstånd går över deckplanet på blocket, vilket är okej då T5-packingen är tjock nog att tillåta det. Jag har inga mått på hur tjock packningen är tyvärr.

    T7-packningen är ju en pressad stålpackning som knappt bygger nånting. Problemet blir ju då att hade man bara bytt packning så hade ju kolvarna slagit i topplocket.

    Jag plockade ca 1,2mm från mina kolvar och då ser det ut såhär:


    Jag tror att det skulle fungera att ta ca 0,5mm men det är precis på gränsen. Att ta ca 1,1mm är rätt bra då man får ett bra squish mot toppen
    Med bra cirkulation och omblanding av bränsleblandingen.
    Vad är squish?

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Kolvhöjd på T7 b235 kolv ifrån kolvbults centrum är 32.9mm
    B205 är 32,2mm
    Senast redigerat av gazer3312 den 2015-02-12 klockan 21:49.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Kolvhöjd på T7 b235 kolv ifrån kolvbults centrum är 32.9mm
    Aha till slut någon som vet, är du säker på detta Mr

    har du någon aning om resten av värdena som jag hittat stämmer, stakar T5 kolvar osv

    Detta bör även betyda att b235 ans komp är högre än b205 ans då dödvolymen är mindre för b235 någon som kan bekräfta detta?
    Senast redigerat av newflag den 2015-02-12 klockan 21:55.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    När du mäter ifrån kolvbultens centrum kan du inte hålla skjutmåttet i luften, utan mät mot övre kanten på kolvbulten och lägg på 12mm, då kolvbulten är 24mm i diameter, så blir det mer exakt.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 01:49
  2. Byte av kolvar i T7
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 20:58
  3. Vilken toppackning vid byte till T5-kolvar?
    Av Jansen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 03:34
  4. Byte från T7-T5 kolvar
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 18:22
  5. 9-5 RAS!!! byte till 9000 kolvar!???
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •