Sidan 1 av 14 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 275

Ämne: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *kan kvarglömt motstånd fuckat upp det...?*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *kan kvarglömt motstånd fuckat upp det...?*

    Mitt projekt: og900 8-ventils turbo. Det började med den röda bilen ni ser här i de första inläggen. Den fick ganska snart ge sig till fördel för en betydligt finare bil. 900 T8 88"A", ingen kat men med de bra bromsarna, många delar sparades dock så det är väl samma projekt det handlar om egentligen.

    Talladegaröd 900 T8 från 1981 utan APC. Köpt hösten 2003 av en kille från STCS.

    Denna bil är tänkt att agera provbänk innan jag hittar en bättre bil med bättre kaross och bättre motor, som jag sen bara kan lyfta över alla delar till. Utseendet är nästan samma som det var under Hultsfredsfestivalen 2004, fast nu med original gummivinge på bakluckan. Alla bilder är klickbara.



    Större turbo i form av en TD04-15g #7 med T3-tryckklocka, dubbel 9000 intercooler och 3" avgas med hembyggd batteriböj är redan monterat och om jag får som jag vill så kommer Megasquirt snart börjas installeras i bilen.

    Bränslet blir med största sannorlikhet E85, röda 431-spridare och något höjt bränsletryck. Effekten ska väl utan större problem klara att spräcka 200 hk gränsen. Planer för framtiden är bearbetad topp och bättre grenrör, men det får bli i steg två.

    Turbo på plats, samt egentillverkad batteriböj.


    Dubbel 9000 IC med egentillverkade gavlar.


    För att få plats med IC:n är kylaren flyttad 3 cm bakåt samt urtagningar för anslutningarna uppsågade precis under lysenas fästen. Dragöglorna får på så vis plats fortfarande, tryckrören är tillverkade av 2,5" avgasrör.


    Hemsnidad fuelrail i rostfritt och modifierat originalinsugsgrenrör.


    Mer uppdatering kommer när MS är på väg in. Kolla gärna min hemsida för med detaljer! http://www.vestgote.se
    Senast redigerat av David V den 2015-06-30 klockan 02:20. Anledning: ändrad rubrik

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Megasquirtning av 900 T8 på E85, 200+ hk

    Citat Ursprungligen postat av David V

    Hemsnidad fuelrail i rostfritt och modifierat originalinsugsgrenrör.
    Hej !

    Hur långt sticker spridarna ner?
    Har du någon bild in i insuget?

    Känns som det kanske vore lite ide' att kapa ner "stubbarna" som spridarna sitter i för att på så vis minska vätningen av insugsrörets väggar.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820

    Re: Megasquirtning av 900 T8 på E85, 200+ hk

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av David V

    Hemsnidad fuelrail i rostfritt och modifierat originalinsugsgrenrör.
    Hej !

    Hur långt sticker spridarna ner?
    Har du någon bild in i insuget?

    Känns som det kanske vore lite ide' att kapa ner "stubbarna" som spridarna sitter i för att på så vis minska vätningen av insugsrörets väggar.


    Mvh TD04
    Kika här: http://www.vestgote.se/saab/900t8/megas ... gorail.htm
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Megasquirtning av 900 T8 på E85, 200+ hk

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    He he.. Se där ja.

    Såg kanske inte riktigt så illa ut som jag trodde då iaf.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Megasquirtning av 900 T8 på E85, 200+ hk

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    He he.. Se där ja.

    Såg kanske inte riktigt så illa ut som jag trodde då iaf.

    Mvh TD04
    Bra att du tycker det! Men lite längre in skulle kanske inte skada? Hur är djupet om man jämför med ett T16-insug? Jag har inte haft chansen att studera ett närmare.

    Förresten så är bromsarna nyrenoverade nu! Tyvärr har något annat hänt, den dog i Linköping idag när min bror hade den. Började hacka, gick en bit till men stannade och går ej att få liv i, jag ska dit imorgon och felsöka, misstänker bränslepumpen.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Megasquirtning av 900 T8 på E85, 200+ hk

    Citat Ursprungligen postat av David V

    Bra att du tycker det! Men lite längre in skulle kanske inte skada? Hur är djupet om man jämför med ett T16-insug? Jag har inte haft chansen att studera ett närmare.
    Ja, vad man kan se av bilderna så vore det nog inte så dumt om man fick spridarna 5-10mm närmare insugsventilen.

    Har inte någon bild med ett T16 insug tillgänlig just för stunden men här är en bild på en ..431 spridare i ett 9000 kortinsug:

    http://www.badanka.com/upload/uploaded/431.jpg





    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Okej, en bit längre in vore inte fel. Lätt ordnat i en fräs också, tyvärr försvinner då möjligheten att bara proppa i K-jetet igen utan att byta insugsgrenrör vid t.ex besiktningen.

    Hittade förresten felet varför bilen dog i Linköping, bränslemätaren har fastnat på 45 liter och soppatorsken var ett faktum! På väg hem till Norrköping började det sen lukta bensin, mer och mer. Väl framme öppnar jag huven och ser att det är blött av bensin överallt!! Bränsleledningen har spruckit och ur den står en stråle motsvarande en rejäl vindrutespolare, rakt på generatorn!

    Ett underverk att bilen inte brann upp.

    Dessutom har den tagit nästan en hel liter olja på bara 30-40 mil sen turbobytet. Jäkla skitbil, nu är det nog dags för skroten snart.

    /Trött på bilar
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av David V

    Dessutom har den tagit nästan en hel liter olja på bara 30-40 mil sen turbobytet. Jäkla skitbil, nu är det nog dags för skroten snart.

    /Trött på bilar
    inte ge upp nu, det fixar sig ska du se

    funderar själv med ms på min og900.

    mvh niklasson

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Tror bestämt det finns en gammal T8:a till salu på bilmarkan.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=99566

    Kompen är väl i allafall densamma.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Röda pärlan är nu räddad från alla "bra att ha"- och trimdelar, skrotning av resten sker så snart som möjligt.

    Men misströsten icke! En ersättare står redan i garaget med endast 10900 mil på mätaren, silvergrå 5-dörrars 900 T8 -88"a".
    Nya bromsarna men ingen katalysator, perfekt!

    Bilder på pärlan kommer upp imorrn eller så!

    Ja just det, han har automatlåda.

    EDIT: Lite bilder (klickbara)



    Tyvärr knackar det från kamaxeln, jag slet bort ventilkåpan och mätte ventilspelet som ändå inte visar på något speciellt slitage. Kamkedjan är därför misstänkt, undersöker saken just nu.

    Mer kommer, nu suger det i mekararmen ordentligt! Håll ögonen på hemsidan också ifall du vill läsa mer.
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    JAg tycker du borde trimma först och se hur mycke automatlådan pallar, vore ju inge större problem, då det ändå förr lr senare ska i 4-pet
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #12
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Kul att du hittat en ny bil! Nu hoppas jag att du får ordning och kan börja mappa MS:et snart också.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Jonka, nu känns det bra, det har du rätt i!

    En 4-växlad kokillåda ligger i garaget tillsammans med Sachs förstärkt tryckplatta för 228 mm lamell och en trimkam slipad av "Nisse Hedlund"! Så nu ska det väl bli lite eld i bitarna till våren

    Läget är just nu: Motor och automatlåda urlyft (el03-124 det är nog bättre att inte rasa automaten och sälja den och slippa byta låda på vägrenen nånstans. Bärgning är ju dyrt ).
    Motor och låda ska jag sära på imorgon och börja fräscha upp motorrummet lite. Sen ska toppen plockas av för vintermassage och och och... Mycket att stå i och många bilder är redan tagna, så uppdatering av hemsidan kommer snart, bara jag får tillgång till min egen dator igen!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Hur gör du med soppasystemet, plug'n'play på K-jeten inför besiktningen?

    Själv funderar jag på ibland om man inte skulle kunna bygga om ett K-Jet-huvud med elektroniska insprutare, så att det ser ut som original, men är elektroniskt bakom kulissserna.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Det blir nog en "plug n play" lösning för besiktningen ja. K-jet sprutet är inte svårt att koppla in eller ta bort, inte många sladdar och MS kan ju få sitta kvar till stora delar.

    Nu är läget följande:


    Kokillgjuten kompis och lite annat smått & gott!


    Tryckplattan är en 228 mm förstärkt sachs-historia och kammen är slipad av Nisse Hedlund till 8-ventils turbo.

    Spana in på den nyuppdaterade hemsidan för mera info och bilder!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #16
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 080
    kul med en som satsar på en t8:a!!

    jag håller också igång mitt projekt: det elektroniska LH 2.2 på en b201 men det går segt

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Motorn är nu uppfräschad i alla fall till det yttre.



    Topplocket är rensat från nästan allt och ventilerna är urplockade. Allt verkade okej förutom 3:ans avgasventil som är jätteglapp i styrningen! Förhoppningsvis har jag nu hittat orsaken till knackljudet. Det går att röra ventiltallriken ca 1mm från ytterläge till ytterläge när den är ca 2 cm från sätet. De andra är knappt kännbara.



    Jag ska inspektera toppen från den gamla T8:an, men troligtvis är den sämre. Så det lutar åt byte av styrningarna i denna topp. Sen blir det liten lätt portning mot insugsröret, lite fräsning för ventilkåpan och shimsning av trimkammen! Kul pyssel

    Se hemsidan för mer bilder och annat.
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  18. #18
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Tjena David!

    Vi håller på med ungefär samma sysslor i garaget nu ser jag

    Går det bra på scania
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    Tjena david!

    kommer nog att bli kanon detta! börjar faktiskt känna mig mer och mer motiverad till att köpa en ny saab när man kollar igenom detta!

    keep upp the good work bara å plinga till på msn om det är något du skulle behöva till bilen billigt, har ju endel prylar nu då bilen är totalt rensad på delar!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde
    Tjena David!

    Vi håller på med ungefär samma sysslor i garaget nu ser jag

    Går det bra på scania
    Menar du:

    Här på Scania går det finfint! Jag har redan anslutit mig till motorklubben och besökt bilverkstaden. Min bruks 900S fick plötsligt för sig att lämpligt tomgångsvarvtal ligger på ca 3500-4000 rpm!

    Det enda som är segt är att jag inte har nån internetuppkoppling ännu, så jag får smygsurfa lite så här på jobbet... Jag hinner ju inte svara på forumet i tid!
    Jag har fått tag på mekargarage också, så får jag bara flytta upp bilen hit också, då kommer tillvaron bli ännu bättre.

    al3x Tack! Kul att du tycker det, jag sa samma sak till "popeye" nån månad innan jag skaffade min första Turbosaab...
    Nu bor jag ju lite närmare också, ifall jag behöver nån reservdel.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Inbyggd GPS el extern?
    Av Saero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 16:10
  2. Extern WG med Trionic 5 ?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •