Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 275

Ämne: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *kan kvarglömt motstånd fuckat upp det...?*

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Tjena brorsan, har du hört något om drivknutsfettet än?
    Beffe och jag börjar bli spända på resultatet nu när det är lite kvar.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    jag har missat denna tråden totalt men bättre sent än aldrig: snyggt bygge !

    väntar på o få se hur allt lirar sen

    mvh tobias

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    jag har missat denna tråden totalt men bättre sent än aldrig: snyggt bygge !

    väntar på o få se hur allt lirar sen

    mvh tobias
    Det är aldrig försent att bättra sig

    Håll nu tummarna kl 08:50 på onsdag den 7:e juni!!!
    Tid för registreringsbesiktning!

    Snabba puckar, jag hinner inte uppdatera nu, det tar för mycket potentiell mektid. Men läget är nu detta att bilen står på hjulen igen, tyvärr inte på citroënfälgarna då däcken till dem inte kommit ännu.
    Men allt är redo för provstart imorgon, bara jag får i tändstiften (vilket inte borde vara så svårt)
    Sen ska bakre kofångaren bytas och en del inredningspryttlar tillbaka och ett litet problem med växellådsoljestickan lösas + renovering av bakbromsarna och luftning av hela systemet.

    Det SKA gå!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #44
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    vad har du gjort som kräver en regbesiktning?

  5. #45
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Han har bytt från automat till manuell låda, om jag inte misstar mig:-)


    Ja håller tummarna
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Japp och så skippar han dragkroken också. Väger ju extra

    Fick en lite uppdatering av brorsan från garaget och då hade han precis fått igång bilen, det var vid 13. Var lite strul först och lite papper kvarglömt nånstans..
    Men nu verkar det se ljust ut bromsarna skulle luftas och provtur köras.
    Men han kommer säkert uppdatera här senare om han inte måste meka hela natten.

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Men allt är redo för provstart imorgon, bara jag får i tändstiften (vilket inte borde vara så svårt)
    Säg inte det...

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Han har bytt från automat till manuell låda, om jag inte misstar mig:-)


    Ja håller tummarna
    Det behöver man inte regga om bilen för
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "el03-124":3bg4nas7
    Han har bytt från automat till manuell låda, om jag inte misstar mig:-)


    Ja håller tummarna
    Det behöver man inte regga om bilen för [/quote:3bg4nas7]

    Jo, i alla fall enligt Vägverket

    Lägesrapport:
    Nästan blankt papper! Bara ett feljusterat framljus som justermekanismen hade hängt upp sig på, ingen annan anmärkning. Detta genererade en "bra att veta" och inget återbesök behövs alltså!

    Över förväntan måste jag säga!

    Sen det tråkiga med tändstiftet på 3:ans cylinder....
    Carl sitter på lite insider information om detta bekymmer.

    [quote=Carl 1918]
    Citat Ursprungligen postat av "David V":3bg4nas7
    Men allt är redo för provstart imorgon, bara jag får i tändstiften (vilket inte borde vara så svårt)
    Säg inte det... [/quote:3bg4nas7]

    Till min fasa gick nämligen stiftet i snett pgr trasiga gängor sedan tidigare och var omöjligt att få i rakt efter många många försök. Till slut gav jag upp och drog åt det som det hamnade, lite snett och inte tillräckligt långt in... Usch. Och för att åtgärda detta måste toppen av igen... Inte så kul, men vad gör man?

    Bilen går i alla fall trots tändstiftet, trots att jag hade glömt papper i avgasportarna (som kom ut som hackade glödande tussar bakom bilen, hehe) och tändningen som förmodligen står rätt ordentligt fel.
    Så lite orkeslös känns den, men går gör den! Och motorn låter kalas, inget knack eller oljud, kopplingen känns tung och stabil, växellådan funkar utan knot.

    Snart snart är det trimmardags!

    Over and out
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    [quote=David V][quote="900 Power":1zf9jzp1]
    Citat Ursprungligen postat av "el03-124":1zf9jzp1
    Han har bytt från automat till manuell låda, om jag inte misstar mig:-)


    Ja håller tummarna
    Det behöver man inte regga om bilen för [/quote:1zf9jzp1]

    Jo, i alla fall enligt Vägverket

    Lägesrapport:
    Nästan blankt papper! Bara ett feljusterat framljus som justermekanismen hade hängt upp sig på, ingen annan anmärkning. Detta genererade en "bra att veta" och inget återbesök behövs alltså!

    Över förväntan måste jag säga!

    Sen det tråkiga med tändstiftet på 3:ans cylinder....
    Carl sitter på lite insider information om detta bekymmer.

    [quote=Carl 1918]
    Citat Ursprungligen postat av "David V":1zf9jzp1
    Men allt är redo för provstart imorgon, bara jag får i tändstiften (vilket inte borde vara så svårt)
    Säg inte det... [/quote:1zf9jzp1]

    Till min fasa gick nämligen stiftet i snett pgr trasiga gängor sedan tidigare och var omöjligt att få i rakt efter många många försök. Till slut gav jag upp och drog åt det som det hamnade, lite snett och inte tillräckligt långt in... Usch. Och för att åtgärda detta måste toppen av igen... Inte så kul, men vad gör man?

    Bilen går i alla fall trots tändstiftet, trots att jag hade glömt papper i avgasportarna (som kom ut som hackade glödande tussar bakom bilen, hehe) och tändningen som förmodligen står rätt ordentligt fel.
    Så lite orkeslös känns den, men går gör den! Och motorn låter kalas, inget knack eller oljud, kopplingen känns tung och stabil, växellådan funkar utan knot.

    Snart snart är det trimmardags!

    Over and out
    /David[/quote:1zf9jzp1]
    Det går att borra ur gängorna och sätta i helicoil på plats
    Bara du har kolven i topp, och sen gör ett litet munstycke till dammsugaren...
    Har jag gjort 2 gånger på mina bilar.
    Men risken för att spån ändå kommer in i motorn är kanske stor
    Har funkat för mig iaf.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    99t16blå
    Jag har funderat på denna lösning. Men på 8-ventilarna sitter hålet så dumt till. Det är ju skillnad på en T16 där man ser vad man gör...

    Annars tror jag spånerna är ganska lätta att få ut med tryckluft eller dammsugare, sen är det bara aluminiumspåner det rör sig om och de är ändå rätt mjuka ifall det skulle vara nån rackare kvar.

    Var fick du tag på helicoil och gängtapp till detta?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av David V
    99t16blå
    Jag har funderat på denna lösning. Men på 8-ventilarna sitter hålet så dumt till. Det är ju skillnad på en T16 där man ser vad man gör...

    Annars tror jag spånerna är ganska lätta att få ut med tryckluft eller dammsugare, sen är det bara aluminiumspåner det rör sig om och de är ändå rätt mjuka ifall det skulle vara nån rackare kvar.

    Var fick du tag på helicoil och gängtapp till detta?

    /David
    Jag har gjort det på en b-motor också, va lite knepigare som du säger.

    Det svåra är att få fatt i gängor som passar.
    Jag lånade av en truckmekaniker, som hade ett helt sortiment med tappar och helicoil.
    Själva tappen till gängan är väldigt dyr
    det gäller att hitta rätt gänga på helicoilen också.
    Fråga runt lite på verkstäder/mekaniker-yrken.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av David V
    99t16blå
    Jag har funderat på denna lösning. Men på 8-ventilarna sitter hålet så dumt till. Det är ju skillnad på en T16 där man ser vad man gör...

    Annars tror jag spånerna är ganska lätta att få ut med tryckluft eller dammsugare, sen är det bara aluminiumspåner det rör sig om och de är ändå rätt mjuka ifall det skulle vara nån rackare kvar.

    Var fick du tag på helicoil och gängtapp till detta?

    /David
    Jag har gjort det på en b-motor också, va lite knepigare som du säger.

    Det svåra är att få fatt i gängor som passar.
    Jag lånade av en truckmekaniker, som hade ett helt sortiment med tappar och helicoil.
    Själva tappen till gängan är väldigt dyr
    det gäller att hitta rätt gänga på helicoilen också.
    Fråga runt lite på verkstäder/mekaniker-yrken.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  14. #54
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Äsch, heilcoil funkar aldrig.

    Har försökt flera gånger men det lirar inte.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Äsch, heilcoil funkar aldrig.

    Har försökt flera gånger men det lirar inte.
    Jag frågade runt på motorlabbet på jobbet och fick ungefär samma svar. Det finns inget som garanterar att helicoilen stannar kvar och inte följer med in eller ut med tändstiftet = jobbigt.

    Så jag har nu kontaktat Trendab och fått prisuppgift för renovering av gängan. Det kostar en del, men inte så mycket om man tänker på allt jobb jag lagt ner på toppen och att köpa en helicoilsats blir säkert dyrare ändå.
    De skulle fräsa ur hålet och pressa/gänga ner en hylsa med nya gängor i. Återkommer exakt hur det går till efteråt!

    Planen är att plocka av toppen i helgen och lämna in den på måndag. Under tiden kan jag ju kanske bygga lite grenrör kanske...

    Men hur går den då?
    Jo, rätt bra med tanke på omständigheterna. Jag kör den just nu helt utan laddluftkylning (original-IC:n sitter på min 900S), originalturbon är på, originalavgasröret lika så, laddtrycket är ca 0,5 bar och tändningen är ställd på känn + att den missar lite, förmodligen pgr 3:ans stift som inte är i ordentligt...
    Och den pinnar ändå på rätt bra, så det känns riktigt lovande!

    Återkommer med lite bilder på monstret när jag har tvättat den.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Jag har nu rivit toppen och undersökt tändstfitsgängan. Så här såg det ut innan, det syns klart att 3:ans stift (till vänster) inte är i ordentligt...



    Så av med toppen! 12,6 mil hann den gå. Gängan ser faktiskt inte särskilt kass ut, det är bara de tre översta spåren som är massakrerade, under dem finns 11 st fräscha. (3:e bilden tagen från förbränningsrummet sett)


    Efter lite letande i garaget fann jag en gängrensare för tändstift, kanonbra med gammalt rallycrossgarage!
    Jag körde i den underifrån för att vara säker på att komma i rätt gänga och rensade gängan. Och nu går stiftet i precis som det skall, inga bekymmer och gängor finns så det räcker. På en oskadad cylinder krävs 10 varv innan stiftet bottnar och i denna bottnar det efter 8, så jag tror jag kör så här. 8 varv är fullt tillräckligt för att det ska sitta bra, toppen är heller inte perfekt i övrigt, så jag hade ändå tänk förbereda en ny i smyg.
    SKÖNT! Sparade jag lite pengar



    Och till slut en idolbild, här något besudlad av fågelskit och en hel del pollen + inte vaxad på lääänge och sen sitter inte plasten på plats på sidorna. Men de ligger redo att smacka på, känns gött!



    Nu är det bara att vänta på paket från SP och sen klämma tillbaka toppen, givetvis då tillsammans med rätt turbo, 3" avgaset och laddluftkylaren. Sen väntar då äntligen montering av Meqasquirt + mappning av det...
    ...och på tal om det så handlade jag idag ett gäng fina spridare som ska klara att leverera tillräckligt med E85 för att det ska bli mos i bitarna!



    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av David V

    Kul att se den med den gamla fronten, den ser grym ut. Lite mer oldschool.

    Vad är det för något du har beställt från SP?

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Det kanske skulle räcka med en gängtapp för att rädda gängan ?

    Skulle det funka att dra i gängtappen från insidan där gängorna förhoppningsvis är ok ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det kanske skulle räcka med en gängtapp för att rädda gängan ?

    Skulle det funka att dra i gängtappen från insidan där gängorna förhoppningsvis är ok ?
    Precis!

    Citat Ursprungligen postat av David V
    Efter lite letande i garaget fann jag en gängrensare för tändstift, kanonbra med gammalt rallycrossgarage!
    Jag körde i den underifrån för att vara säker på att komma i rätt gänga och rensade gängan. Och nu går stiftet i precis som det skall, inga bekymmer och gängor finns så det räcker. På en oskadad cylinder krävs 10 varv innan stiftet bottnar och i denna bottnar det efter 8, så jag tror jag kör så här. 8 varv är fullt tillräckligt för att det ska sitta bra, toppen är heller inte perfekt i övrigt, så jag hade ändå tänk förbereda en ny i smyg.
    SKÖNT! Sparade jag lite pengar
    Karl V:
    Halloj brorsan!
    Med från Speedparts är skylthållare till nummerplåtarna, ny insugspackning, o-ring till oljereturen, ett par avgasupphängningsgummin till saab V4 för ett experiment och lite nya tätningar till insuget.

    Den 15:e är det hobbybilsutställning på motorklubben, det är på torsdag... men det skulle vara kul att ha den med där! Även om den inte är så speciell så är det ändå roligt att få visa upp grejjerna, men i så fall måste allt trim på = en hel del jobb.

    Nu tillbaka till mitt riktiga jobb.
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #60
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Det ska finnas speciella helicoil för tändstift. Dom är inte gjorda av en tråd som dom vanliga utan är i ett helt stycke. Sen har dom en liten kona högst upp som passar i en fas som blir av gängtappen som även den är special. Blir som en skruv med konisk skalle ungefär, fast med en gänga innuti. Vi hade iaf sådana när jag gick fordon för 1000 år sedan. Funkade bra dom gånger jag använde det.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. Extern WG med Trionic 5 ?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •