Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 275

Ämne: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *kan kvarglömt motstånd fuckat upp det...?*

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    jasså så du har flyttat nu! scania södertälje eller?

    jo man blir ju helt klart sugen nu när man började få massor av ideér å saker som man ville genomföra så visade det sig att det bara var skit.

    börjar luta åt en 99a för min del nu när jag har snurra och en drös med delar som bara ligger!

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Nu har det äntligen hänt lite till. Det har varit mycket med flytt och grejjer nu. Dessutom har jag nu lagt 13 mil ytterligare på det redan innan 17 mil långa avständet till garaget...

    Men ett par av de större framoken till 9000 håller jag på och renoverar.

    Blästrade:


    Och lackade:


    Mer finns på hemsidan som vanligt!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #23
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052
    kul att det händer nått!
    keep up the good work!
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Bromsoken är färdiga:



    Och ett ställbart kamdrev ala "Saivis" här på forumet är på G!



    Smurfa in på hemsidan för mer bilder som vanligt.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #25
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    kul David!!

    diggar ditt projekt.. så mycke att jag måste härma dig med bromsarna(blästra, måla, nya packningar, niplar) men du tar inte illa upp va?

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Saaben
    Tack! Men vänta gärna med bromsrenoveringen innan jag har fått svar från patentverket

    Det är bara roligt om någon blir inspirerad, blästring kan jag rekomendera. Så kul med rena delar!
    Jag blästrade med kolvarna i för att förhindra blästring nere i cylindrarna. Jag var orolig att sand skulle komma ner och repa när kolvarna togs ut, men det syns nästan ingenting på kolvarna. En eller två små repor på ett ställe som putsades med stålull.

    Kansker inte helt optimalt, nån som vet nån bättre metod?
    Smörja in kolvarna med nått tjockt fett innan de sätts i borde hindra sanden ännu mer.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  7. #27
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052
    kul att det går frammåt, det är riktigt kul men ett lågbudgetbygge blad alla andra högbudgetbyggen fortsätt så!
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    kul att det går frammåt, det är riktigt kul men ett lågbudgetbygge blad alla andra högbudgetbyggen fortsätt så!
    Lågbudget och "gör det själv" är min filosofi! Det är det som är det roliga anser jag, att tillverka själv och se bitarna lira tillsammans och förbättra bilens prestanda.

    Kamdrevet är nu klart, nästa steg är att få ordning på toppen.



    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Lågbudget och "gör det själv" är min filosofi!/David
    Så talar en äkta smålänning!
    Skämt åsido så är detta projekt betydligt mer intressant än alla "B234R 500+++ hk"-projekt som florerar.

    Hoppas att du lyckas ro hem detta projekt David. Fortsätt i samma stil så blir det nog riktigt bra!

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Shit!
    Min projekttråd har glidit bort från förstasidan. Dags att göra nått åt det!

    Lättat svänghjul, ca 1,6 kg lättare och massa gånger mer rakare än innan, ytan var rätt bränd och ojämn innan. Ny tändmarkering fick jag banka in.



    Portad topp måste man ju ha. De som läst flitigt på motorforumet vet även att jag har hittat sprickor i den... Slutfinishen är inte gjord ännu, jag måste först bestämma mig om jag ska testa denna och se om sprickorna ställer till det eller skaffa helt annan topp och göra om allt.

    Original VS portat:



    Sprickorna som ställer till det (?):



    Mer bilder återfinns på hemsidan i vanlig ordning!
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Skönt att det händer lite igen. Toppen är helt klar förutom shimsning av ventilerna. Shims är på G hem så det ska snart vara gjort.
    Blästring av kanalerna gav verkligen en fin yta! Lite lätt planad är den också.



    En vettig oljeretur till TD04:an har jag fått till. Ihopssvetsad av en egentillverkad fläns och en bit av en kasserad oljepickup till en Scania + en kapad originalretur.



    Och för att få upp inspirationen:



    Snart är våren här!!
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Mer mer!
    Våren får gasfoten att rycka, något som en lättrycksturbo inte kan råda bot på.

    För det första är bilen nu inhyst i ett garage ungefär 29,5 mil närmare mig! En rymlig lastbil, 280 liter diesel och gott sällskap så var Saaben uppe strax utanför Södertälje.



    Grenrörsflänsar är tillverkade för kommande bygge, har dock låg prio just nu.



    Hjulhusen ska få sig en omgång, jag motstår inte grupptrycket eftersom det är så poppis med fräscha hjulhus på STCS nu! Lika så länkarmarna ska få sig en omgång.



    Citroen C4 fälgar är också inskaffade, plåtfälgar med exakt samma mått som Aero-16" fälgarna. ET skiljer dock 1 mm (längre ut).


    För utförligare beskrivningar och mer bilder, besök hemsidan!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Norge
    Inlägg
    0
    Helt rått prosjekt. Fikk masse inspirasjon til min 900
    Saab 900 T8 Airflow - 1985 - Sølv 5d - bruksbilen
    http://www.garaget.org/?car=199334
    Saab 900 T16 Aero - 1985 - Sort 3d - prosjektet
    http://www.garaget.org/?car=201260
    Saab er livet!

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Vangen
    Helt rått prosjekt. Fikk masse inspirasjon til min 900
    Tack! Det är trevligt att höra

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Detta meddelande görs i alla projekttrådar som en påminnelse:
    Glöm inte bort våra regler!:http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77776

    Speciellt dessa rader:"Undvik onödigt jidder i trådarna, endast frågor och kommentarer ang den aktuella bilen. Chat kommer rensas stenhårt!"

    Rensning av de värsta trådarna kommer att göras fortlöpande, ha överseende med att det tar en del tid dock.

    MVh Lerne/Mod.
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Motor och låda är återigen en enhet.



    Renoverade kopplingscylindrar. Slaven var riktigt äcklig inuti innan ultraljudstvätt:



    Hjulhusen, länkarmar och dess bussningar samt hjulspindlarna är klara. Ett av hjullagren fram fick bytas.



    Nu är det riktigt jäkla störande att motorkuddarna verkar vara kvar hemma i garaget i Målilla... Det vore väldigt skönt att få lyfta i motorn!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Det har inte slappats lika mycket som ni kanske tror. Det har blivit mycket garage och mindre hemsida. Detta skulle ju ha vart klart till våren!

    Primärväxeln bytt till 7:ans (rätt stor skillnad på dreven) och motorn ihinkad i bilen:


    Kylaren tillbakaflyttad 3 cm för att IC:n ska få plats och nya fästen för lysena fick svetsas dit. Jag kapade visst lite mycket för ic-anslutningarna! Men plats får den. Lysena är den gamla sorten till den raka -tuffa- fronten.


    Nej, jag ska inte stycka lik i badrummet!


    Det är Citroënfälgarna som har fått sig lite silverfärg.


    Inte långt kvar till provstart nu!
    Mer finns på hemsidan för den vetgirige.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  18. #38
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052
    ser kalas ut!
    kommer du att montera MS'et direkt, lr börja med K-jet'et?

    hursom så gilar jag detta projektet, helt i min smak! fortsätt så
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    ser kalas ut!
    kommer du att montera MS'et direkt, lr börja med K-jet'et?

    hursom så gilar jag detta projektet, helt i min smak! fortsätt så
    Tack tack!
    Jag kommer börja med K-jet för besiktningens skull. Men jag kan installera så mycket som möjligt av MS utan att låta det ta över insprutningen.

    Nu måste jag äta frukost så jag kan köpa urtrampningslager och trycka dit kopplingspaketet. Det blir en bra mekarhelg detta!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Inte mycket kvar nu.

    Jag har handlat återstående delar till den gamla fronten


    Lackat spoilern, monterat kopplingen med ny originallamell och förstärkt Sachs tryckplatta



    Ett till steg i rätt riktning mot ett bättre grenrör taget. Jag svarvade kanten för TD04:ans labyrinttätning direkt i flänsen istället för att köra med den ring som jag har haft innan.



    Nu väntar jag bara på att fettet ska dimpa ner från Växellådsjörgen så jag kan montera drivaxlar och hjulspindlarna, att däcken ska komma hem och att jag får tag på en tid för reg.besiktning!

    All el till motorn är dragen, kylsystemet är komplett, IC:n sitter på plats där den ska och kabel till batteri i bagaget är inkopplad. Håll i hatten...

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Extern WG med Trionic 5 ?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •