Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4121314
Resultat 261 till 275 av 275

Ämne: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *kan kvarglömt motstånd fuckat upp det...?*

  1. #261
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *IT RUNS!!*

    håller tummarna, lycka till!

  2. #262
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *IT RUNS!!*

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    håller tummarna, lycka till!
    Det hjälpte!
    Besiktad utan anmärkning

    Men jag fick en muntlig "Pinsamt slö"...
    Ingen wastegateklocka och rak tändkurva över hela registret gör den tokslö över 3000 rpm.

    Så nu är det bara att mosa på trimgrejjerna!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #263
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Nybesiktad UA*

    Grattis!, hehe, orkade du hålla dig från att säga nåt till besiktningmannen när han tyckte bilen var slö?

  4. #264
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Nybesiktad UA*

    Härligt!!! Bara att ösa på trim nu då...hehe
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #265
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Nybesiktad UA*

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Grattis!, hehe, orkade du hålla dig från att säga nåt till besiktningmannen när han tyckte bilen var slö?
    Nä nått måste jag ju säga. Så jag var ärlig och sa att jag precis hade slängt ihop den för att slippa boka om tiden igen...
    Han hade nog förväntat sig nått lite mer med det avgasröret, extraktor + större IC. Men tji fick han

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #266
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Nybesiktad UA*

    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Härligt!!! Bara att ösa på trim nu då...hehe
    Jag bara öser och öser!
    Fast i lite lagom takt...

    Nu är snart nya downpipen med externa wastegaten klar, fattas bara att koppla in dess utlopp in i avgasröret. Men först en bild i samband med besiktningen, skönt att se den ute igen. I motorrummet ses placeringen av EDIS-spolen på passagerarsidans innerskärm, i övrigt är motorn helt i besiktningsutförande (besiktade mmed EDIS:et utan problem).



    Dags att bygga om downpipen. Kaffe- och vinkelslipsdoft går så fint ihop :


    Där sitter den på plats, kvarstår att dra in ett flexrör från utloppet in lite längre ner i avgasröret. Det blir morgondagens jobb!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  7. #267
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Extern WG och ny DP*

    Hejdu!
    Händer det nått med detta underbara projekt?

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #268
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Extern WG och ny DP*

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    Hejdu!
    Händer det nått med detta underbara projekt?

    //Konrad S.
    Kul att min bil inte är helt bortglömd, vilket jag var övertygad om. Men den finns kvar i gömmorna, jag ledsnade lite när megasquirtet inte funkade med EDIS-tändningen och sen dess har den stått i hörnet av garaget. Något är fel och varvtalssignalen ser ut som hej kom och hjälp mig.
    Nu har jag dock stökat av lite på måste göra listan och saaben står faktiskt näst på tur! Dit med K-jet och besikta igen... Sen kan jag köra och felsöka allt eftersom.

    Andra roliga saker har tagit min tid, bland annat ett evigt bankande med slägga på en volvo 360 som jag och några kompisar kör långlopp med. Givetvis ska det pillas med motorn och efter två hemsvetsade insug med diverse förgasare är det nu bytt till B23 med K-jet sprut, portad topp, ändrade förbränningsrum, duktigt planat, en kamaxel från folkraceshopen, lättat svänghjul, starkare koppling, svetsdiff osv.
    Så på med rallydubben och



    Sen fyllde jag visst 30 förra året och på min födelsedag släpades denna tingest hem... Lagom udda och fransk Peugeot 403 1959 = RWD och sköna customformer. Min känsla är att en 2-liters raksexa med måttlig kompressorladdning + bur, annan framvagn och bakvagn samt ganska orörd i skicket kommer bli perfekt. Muntligt godkänt av SFRO. Projekttråd lär dyka upp.



    ...och det är delvis förklaringen till varför Saaben inte har fått nån uppmärksamhet på ett tag. Men uppdatering kommer om en stund, håll ut.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #269
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Extern WG och ny DP*

    Kul det börjar röra på sig igen
    Du har inte funderat på att regga om saaben till E85? då kan du ju regga den med MS, då slipper du ju böket med att montera K-jet (Jävulens bränsleinsprutning ) inför varje besiktning.
    Det enda dryga igentligen är väll att du bör montera ett original avgassystem och intercooler

    Peggan kan nog bli tokfrän

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #270
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Megasquirtning av T8: E85, 250+ Hk *Extern WG och ny DP*

    Jag har ju konverterat min T8 till VEMS,har tom. din gamla fuelrail(om du kommer ihåg?).
    Jag har besiktat 2 år i rad utan probs,dock så frågade killen mig på sista bes om sprutet är bra?.... Slank dock igenom utan probs.... Men jag har dock byggt så mycket original som möjligt.

    /M
    Akta skinnet!

  11. #271
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Nu!! Efter ett gäng år i en lada, husköp, barn, ett par flyttar, snedsteg med både Volvo 940 och 245 så kan felet till varför megasquirtet inte fungerar vara hittat.

    För de som glömt så uppgraderade jag till EDIS tändsystem och efter det startade den aldrig och sen tröttnade jag, ställde undan aset och åren gick.
    Men för ett par veckor sen släpade jag ut den, band upp det nerhängda avgasröret, tvättade den och så har den fått stå så jag kan blänga på den ibland. Då ikväll började jag mäta och kolla kabelhärvan och blev inte klok på kopplingen så jag skruvade ut allt och tog med in till vardagsrumsbordet.
    Jag har ett reläkort kopplat till MS och när jag vänder på det hittat jag... ett pull up motstånd på insignalen för varvtal. Uhoh...? En rest från att jag triggade sprutet direkt på tändspolen som glömts kvar, troligt är att det totalsabbar signalen som EDIS skickar ut.

    Bort med detta illa kvickt för skarpt test imorgon! Skitkul detta och ett skapligt trådlyft

    Håll tummarna.

    /David

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #272
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    ÄNTLIGEN!!
    Gött att inspirationen återkommit!
    Kör hårt nu!

    /Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  13. #273
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Yes!
    Bilen går. När jag fått bort motståndet funkade allt så fint så!
    Nu är det bara lite mek med ventilspelet som var väldigt tight och rätt shims fanns inte i min shimspåse så det blir att beställa eller plundra ett antal motorer på skroten.

    Avgasröret har fått sig nya upphängningsgummin och så hittade jag även felet till varför motortemp och insugstemp alltid har visat så konstiga värden i megasquirtet. Skönt! Bitarna börjar falla på plats äntligen.

    /David

  14. #274
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Gött att du är igång igen. Jag hoppas vi ses på nån banträff framöver.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  15. #275
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    111
    Medlem#
    3114
    Hur har det gått.?
    Kul om du fick fart på saaben, då är det två som går mot strömmen.

Liknande ämnen

  1. Extern WG med Trionic 5 ?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •