Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lysande SRS-varning efter att ha lossat och flyttat airbaggivare NG9-3 -06

  1. #1

    Lysande SRS-varning efter att ha lossat och flyttat airbaggivare NG9-3 -06

    Hej

    Hade blött på golvet bak så jag tog ur matten o rengjorde där,
    Jag skruvade även loss givaren till airbag men satte aldrig tillbaka den på sin plats utan satte den med bultband under sätet så det inte blir blött där igen men du lyser min airbag lampa
    Måste den sitta på samma plats ?

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Nu misstolkar jag dig kanske, men... Det är nog inte bra att ha airbaggivaren på ett ställe där bakre passagerare kan komma åt den med skor osv? Det gör rätt ont att få en airbag i nyllet har jag hört.

    Vad gäller lampan kanske givaren eller kabeln är trasig? Lättast att ta reda på det genom att läsa felkoder.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2019-02-08 klockan 19:46.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Nä det har du rätt i tänkte jag inte på,
    Den lös inte innan jag började rota där

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Om du mekar med airbaggivare är det bäst att koppla bort bilbatteriet först. Dels är det säkrare, och sen kan inte bilen sätta felkoder så länge du kopplar tillbaka allt innan batteriet sätts tillbaka.
    Har du nu en airbagkod (högst sannolikt) måste den tas bort med verkstadsverktyg, typ Tech2 eller liknande. De brukar inte försvinna av sig själv har jag för mig, eftersom ett fel på airbagsystemet är rätt allvarligt ur säkerhetssynpunkt.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Det är nog inte bra att ha airbaggivaren på ett ställe där bakre passagerare kan komma åt den med skor osv? Det gör rätt ont att få en airbag i nyllet har jag hört.
    Ja precis ! Sensorerna skall givetvis sitta där de är tänkt att kan det bli knasigt, dock så vill styrdonet också känna av en ev krockpuls innan det tittar fram några airbagar.

    Klurar på om trådstartaren kanske har haft på tändningen när sensorn inte var inkopplad.

    / P
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Ville inte lägga tillbaka den där den satt från början (bakom förstärkaren AMP1) pga ifall vatten skulle komma in där igen så jag har ”höjd” upp den lite,

    Jag hade inte tändningen på men jag startade bilen sen när jag hade monterat dit förstärkaren AMP1 igen

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Du vill inte att airbag-givaren plockar upp extra vibrationer så sätt tillbaka den där den var tänkt att sitta. Och sätt fast den ordentligt så den inte kan skramla på minsta lilla sätt, givaren ska mäta vibrationer i karossen, inget annat.

    Det har funnits bilar som utlöst krockkuddar i gupp då givarna inte suttit fast ordentligt. Man ska visserligen ha otur för det, men inget jag skulle vilja chansa på.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Är den verkligen så känslig ?
    Får väl montera tillbaka den..
    någon som vet hur man lossar förarsätet ? Dom 2st t50 sitter ju som berget bak
    Måste man lossa på dom lr kan man göra på något annat sätt ?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Skaffade en sådan häringa för länge sedan och har inte ångrat det, den åker fram vid bångstyriga torxskruvar (antingen lossnar skruven eller bara huvudet...): https://www.biltema.se/verktyg/handv...-st-2000036647

    Stolsskruvarna sitter troligen med låslack från fabrik (gör så på 9000), så man behöver ta i en del första gången. Jag har deformerat en icke-CRV torx-bit (10mm) på en rejält rostad skruv, jag tror det faktiskt var just en stolsskruv, oavsett den fastrostade skruven ifråga var just anledningen till att köpa Biltemas krafthylssats (som inte hade några problem med att få loss den).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och sätt fast den ordentligt så den inte kan skramla på minsta lilla sätt,
    Någon gång i tiden för typ 15-20 år sedan var det någon justerare på Saab Automobile AB som hade lös ett inkopplat airbagstyrdon på en 9-5:a

    När det sedan trillade ner i tunneln när tändningen var på så blev tydligen justeraren både väldigt överraskad och lomhörd ett tag...

    / P
    CH43J6 m.m.

  11. #11
    Åt vilket håll lossar man skruven ?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av M-Sport Visa inlägg
    Åt vilket håll lossar man skruven ?
    Åt rätt håll såklart! Jag skulle prova moturs. :-)
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  13. #13
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Jag skulle prova moturs. :-)
    Jag skulle prova medurs..
    CH43J6 m.m.

  14. #14
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TD04 Visa inlägg
    Jag skulle prova medurs..
    Väldigt konstruktivt svar...
    Du kan ju gärna utveckla varför och vet du att det är medurs kan du ju skriva det istället för att prata i gåtor

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    man behöver oftast inte ens slå på tändningen, utan felkoden för att ta tappat kontakten med en aribagsensor sätts om det finns påkopplat batteri.

    På mitt första jobb monterade vi värmare i bilar och på nån saab så var man tvungen att lossa hela fronten och en airbagsensor, efter det fick man köra ner till
    promotor (lokala saabverkstan) och dom fick nolla bort koden åt oss.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lysande SRS varning och byte av styrdon NG9-3 -05
    Av Skitrulle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-10-30, 22:29
  2. Lysande CE efter förlängt lambdakablage OG9-3 T5
    Av Merp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •