Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Underlag för pallbock? Val av pallbock?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Underlag för pallbock? Val av pallbock?

    Det är bara ett år sedan ca jag började meka själv och det är första gången jag ska lägga mig in under bilen och bråka med jobbiga bultar/skruvar.

    Jag har tre saker jag fortfarande undrar över men alla tips emottages tacksamt.

    1.
    Underlag, palla upp bilen.jpg
    Så här ser underlaget ut där jag tänkt va men har efter lite googlande börjat undra om det är så klokt.
    Tycker ni det ser stabilt ut nog om man bara ser sig för var man placerar benen på pallbockarna?
    Eller sitter ni på någon enkel lösning med skiva/plåt/platta under? Har ej tillgång till mycket så det måste va något man kan åka och köpa.

    2. Välja pallbockar. Det är en jäkla djungel. Jag behöver ha minsta höjd 300mm, högsta höjd så jag kan byta tankband. Treben för de är inte lika beroende av jämnt underlag, korrekt? Eller ska man bara ta blåröda på biltema och slänga in något extra hjul, utöver de jag tänkt, som backup?

    3. När man testar om den står stabilt på pallbockarna; är det bara att ta i för kung och fosterland eller är det lagom som gäller?
    Saab 9-5 2.0t 150hk -99 30.000mil

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    1. Det ser ju ut att vara plant och stabilt. Har det parkerats bilar där tidigare så kommer det troligen inte att skjunka av pallbockarna. Ställ upp bilen på bockar och låt stå några timmar.
    2. De flesta tål minst 1,5 ton och lär duga. Jag har Biltemas billigaste och ett par lite dyrare. Alla fungerar bra. Att lägga in ett par extra hjul är ju en billig gardering som kan kännas bra.
    3. Tror inte att det behövs. Du lär se om underlaget inte är stabilt. Det måste var i våg (inte luta).

    Jag hissar först fram med domkraften under motorbärramen. Dit med bockarna vid lyftpunkterna bakom framhjulen. Sedan hissar bak t ex under plattan för dragkroken om sådan finns. Kolla lyftpunkter i instruktionsboken (lyft inte mitt under bakaxeln). När bockarna bak är på plats så hissar jag ett eller två hack till fram och detsamma bak. Därefter kan jag bekvämnt rulla runt liggande på montörsvagnen med bilens underrede på lagom avstånd. Det är oftast bekvämare enligt min åsikt att ligga på vagnen under bilen på pallbockar än att stå med böjd nacke under bil på lyft.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag hissar först fram med domkraften under motorbärramen. Dit med bockarna vid lyftpunkterna bakom framhjulen. Sedan hissar bak t ex under plattan för dragkroken om sådan finns. t.
    Till TS: detta funkar bara om du har en höglyftande domkraft. Annars går inte bockarna in troligen.

    Jag hade nog gärna lagt en platta under av lämpligt material för stabiliteten. Tjock plywood kanske. Om du kan åka till bauhaus kan du få något tillsågat av spillbitar och bara betala lite för sågningarna, har jag för mig.
    Senast redigerat av masthugg den 2019-02-06 klockan 10:12.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    En 5 cm tjock betongplatta under domkraften när man lyfter det sista kan behövas för tillräcklig höjd beroende på vilken domkraft man lyfter med.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Carlsson: Jättebra tips om att låta den stå först.

    Mast: Är det inte risk att de knäcks med trä? Vilka dimensioner för att den ska hålla?

    Ny fråga: Hade lite för bråttom och använde bakhjulen som pallbockar igår... inte så orolig för fälgen men hur är det med däcket t ex lufttryck. Tänkte ev. köra med dem en sista gång för att hämta de nya hjulen, 14km, vet ej om de finns lufttryck här i byn...

    EDIT: Fick precis två samtal så behöver inte köra med de hjulen mer. Ett samtal var däckservice att det var bara och hämta dem och det andra besök som undrade om jag skulle ha något från stan. Ödet? Dock vore det intressant och veta ändå.

    Ny fråga 2: När det gäller just byte av tankband är det bäst att lyfta hela bilen eller bara ena änden? och vilket är säkrast i allmänhet?
    Senast redigerat av obj9-5 den 2019-02-06 klockan 11:23.
    Saab 9-5 2.0t 150hk -99 30.000mil

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Underlag för pallbock? Val av pallbock?

    Plywooden menade jag var för att fördela trycket...lite. Inte för att bära upp bilen liksom. 1,5 cm? Helt på känsla. Eller plankor. För att undvika att du får 1.5 ton som vilar på hörnet av en liten sån där sten.

    Du är intresserad av slaglängd. Det viktigaste är att du kommer in under. Maxhöjden kan du alltid göra något åt genom att successivt lägga grejer under domkraft och pallbockar. Du kan ju köpa några trädgårdsplattor om du orkar släpa på dem. Eller en riktig jävla planka på brädgården som du sågar upp i en mängd halvmeterslängder.

    I övrigt, låt inte det bra vara det bästas fiende. Pallbockar är billiga så köp ett par vilket som helst och tycker du de är lite för låga eller lite för höga så vet du vad du vill ha sen. Förr eller senare kommer du vilja ha två par (4st), då kommer det första paret också till användning.
    Senast redigerat av masthugg den 2019-02-06 klockan 12:16.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    ta du i för kung och fosterland när du testar stabiliteten, lyckas du gunga ner den då så ville du ändå inte vara dr under, tänk på att du kan röra bilen rätt kraftigt när du meckar.

    Jag hade bilen på fyra biltemabockar (högsta läget) när jag fixade tankband, hade kanske gått bara bak också iofs.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Det är en poäng i det du säger, med fyra bockar kommer allt mellan bockarna betydligt högre upp.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips. Hade den uppe idag för att se hur det blev och det gick bra men behöver en till domkraft. Det är för meckigt med Biltemas 100krs-leksak men den är smidig å släpa med sig så... Jag fick kämpa rätt länge i varje moment.

    Jag hittar dock inga vettiga än så länge. Förrän man närmar sig 2000-3000kr, så tror jag ska köpa Biltemas för 6-7 hundra så länge. Det var den billigaste jag hittade som uppfyllde kravet på 450-500mm lyfthöjd och spara till en bättre. Någon som har använt den?
    Saab 9-5 2.0t 150hk -99 30.000mil

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Mellanlägg är med fördel av trä, det ger bra friktion mot de flesta andra ytor så risken för glidning miskar, och det deformeras lite lagom så att kraften fördelar sig på en lite större yta och inte blir punktformigt, samt ger ofta lite förvarning innan det ger sig helt om man tagit till för klent. Exakt vilket trä spelar nog mindre roll (limmat trä och vatten är dock ingen bra kombination i längden), själv brukar jag såga till småbitar på överblivna plankor till c:a 20 cm längd för att ha som allehanda mellanlägg.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Det slutade med att jag fick fatt i en annan plats där man kunde lyfta. Den står dock stadigt och fint för tillfället på bockar men kråla in under bilen får vänta tills jag har bättre möjlighet att ställa upp den. Jag vet hur jag ska göra när den dagen kommer iallafall men som boende i lägenhet och lånare av uppfarter hos bekanta fungerar det inte riktigt att ha allt möjligt "bra och ha"-saker liggande som plankor, plattor osv.

    Det blir att spara till en vettig domkraft som inte väger allt för mycket, fram tills dess får jag nöja mig med att hålla mig runt bilen med enstaka lem under
    Saab 9-5 2.0t 150hk -99 30.000mil

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av obj9-5 Visa inlägg
    Jag hittar dock inga vettiga än så länge. Förrän man närmar sig 2000-3000kr, så tror jag ska köpa Biltemas för 6-7 hundra så länge. Det var den billigaste jag hittade som uppfyllde kravet på 450-500mm lyfthöjd och spara till en bättre. Någon som har använt den?
    Jag skulle gå på en dyrare domkraft. Visst, det kan kännas surt att behöva punga ut några tusenlappar, men samtidigt, du anförtror den med ditt liv, vad är det värt?
    Det är en *väsentlig* skillnad på en Biltema domkraft och säg en Bacho för 3000:-. Har du en gång provat så kommer du att hålla med.

    Köp en bra domkraft för 3-4 tusen och du kommer att ha en bra domkraft som antagligen kommer att tjäna dig väl resten av ditt liv, slår du ut kostnaden på livslängden så är det skitpengar. Kanske du kan gå ihop med en släkting eller vän och dela på en domkraft, det är ju inte direkt något man använder varje dag så att dela på den brukar sällan vara ett problem.
    Köp en billig domkraft för nån hundring så kanske även den håller resten av ditt liv, men i värsta fall kan det bero på att ditt liv inte blir särskilt långt. Kan låta överdrivet, men faktum är att det dör ett flertal personer varje år pga dåliga domkrafter, varför riskera att vara en av dom?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Anförtro absolut inte en domkraft med ditt liv, oavsett hur dyr domkraften är!

    Domkraften har man för att lyfta med. Medan man lyfter så håller man sig inte under bilen! När bilen väl står bra på sina pallbockar, då kan man ge sig in under bilen och anförtro sitt liv åt pallbockarna.

    Samtidigt så ser jag poängen med en dyr, bra domkraft men när jag var ung och fattig så använde jag en 199-kronors i många år. Jag satsade hellre pengar på pallbockare som jag kände förtroende för.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Anförtro absolut inte en domkraft med ditt liv, oavsett hur dyr domkraften är!

    Domkraften har man för att lyfta med. Medan man lyfter så håller man sig inte under bilen! När bilen väl står bra på sina pallbockar, då kan man ge sig in under bilen och anförtro sitt liv åt pallbockarna.
    Helt korrekt, men faktum är att du kan stryka med även om du inte befinner dig under bilen. Klämolyckor mellan exempelvis bil och garagevägg är inte långt ifrån lika vanliga som klämolyckor under bilen, ofta ett resultat av att bilen kommit i rullning pga vinglig domkraft eller att domkraften helt enkelt tippat omkull.
    Men du har helt rätt i att man aldrig någonsin får befinna sig under en bil som enbart vilar på en domkraft, jag kanske uttryckte mig otydligt ser jag nu.

    Vad gäller pallbockar så är det inte lika stor skillnad på billiga och dyra som det är bland domkrafter. Även billiga pallbockar gör sitt jobb, förutsatt att det inte är något helt vansinnigt jävla kinaskrot.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Har man ingen pallbock skickar man med fördel in däcket under bilen (med reservdäcket ovanpå om det får plats), det är bättre än inget.

    Alltid minst två saker under som var för sig kan hålla bilen oavsett om det är pallbockar eller domkrafter. Det händer då och då att pallbockar ger sig också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Har också ett däck under när jag har pallbock, men ett däck och domkraft hade jag inte litat på.

    Däcket är ju en nödbackup, ansiktet blir nog rätt platt om bilen landar på ett däck.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag försöker även jag ha ett däck under även med pallbockar om det får plats, det är enkelt att göra och adderar extra säkerhet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 SC -07; Vibrationer på olika underlag
    Av lindell90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 16:04
  2. Skydd till pallbock, finns var?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 00:17
  3. ABS systemet + ESP aktiveras trots tort underlag!!!!!!
    Av saab9-5sportkombi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 13:33
  4. Garagedomkraft + pallbock => placering? 9-3 SS Aero
    Av rs_aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 14:44
  5. Pallbock 9-3 SS 2.0T Aero
    Av rs_aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 07:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •