Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Värt att mappa? OG9-5 Aero -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    34

    Värt att mappa? OG9-5 Aero -07

    Äntligen efter mycket letande har det bllitt affär på ny SAAB som rubriken lyder så blev det en 9-5 AERO. Men min fråga är om just en mappnig på bilen, har tänkt på Speedparts och det skall ju ge 273 och 420nm.
    Det innebär ju bara 13hk och okej 70nm mer så vridet blir ju bättre ,beror detta på att koppling spridare mm inte klarar så mycket mer?.
    Här kommer lite bilder på nyförvärvet
    0405144281 - Kopia.jpg
    0445972897 - Kopia.jpg
    0413980032 - Kopia.jpg

  2. #2
    Kör på större spridare, Intercooler och 3tums avgas så kan du få ut 300+ hk 450nm innan kolvarna rekommenderaws byta

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 720
    Det beror på vad du menar med "värt". För mig betyder det optimera ekonomin vilket innebär låt bli att trimma så håller grejerna bättre och du sparar pengar. 250hk och runt 300Nm räcker långt. Börja med att se över bromsar, gummibussningar, stötdämpare, backventiler, vakuumslangar och annat som tar slut med tiden. Är bilen servad som den ska? Att åtgärda eventuella brister så att bilen går som när den var ny är en bra början. Du kanske menar något annat med värt?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    444
    Om effekten han får är försvarsbart för pengarna de kostar e väl frågan lite mer rakt på? För bensin kommer han inte spara så kommer ju inte tjäna in dessa pengar som det kostar

    Har du pengar över som du inte vet va du ska göra med så släng in steg 1. Annars samla pengarna till en lite större hög och bytt lite mer grejer för att få 300hk ca

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    9-3 OG Montecarlo

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 322
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det beror på vad du menar med "värt". För mig betyder det optimera ekonomin vilket innebär låt bli att trimma så håller grejerna bättre och du sparar pengar. 250hk och runt 300Nm räcker långt. Börja med att se över bromsar, gummibussningar, stötdämpare, backventiler, vakuumslangar och annat som tar slut med tiden. Är bilen servad som den ska? Att åtgärda eventuella brister så att bilen går som när den var ny är en bra början. Du kanske menar något annat med värt?
    Nog hade väl dessa 260hk och 350Nm?

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 720
    Aha, det räcker ju ganska långt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Håller absolut att det håller långt. För mig gjorde störst skillnad när man bytte till 3" downpipe, gasresponsen blev mycket mer responsiv och högre varv så kändes den inte strypt längre dock rekommenderar jag bygga sitt egna avgas än att köpa färdigt

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    34
    Absolut räcker 260hk och 350nm långt för en vardagsbil men tycker att den e lite (seg) i responsen och hade funderingar just på en mappning eftersom man får mer vrid.
    När jag mappade min ng 9-3 med 175hk verkar det som nästan allt ställdes om i bilen ,snabbare gas respons mm.
    Så frågan är om någon lagt i steg 1 från Speedparts eller Maptun och är nöjd med resultatet.
    Annars är det väl mer en vanesak 9-3 och 9-5 skiljer sig ju betende på många punkter i kör karaktär

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 318
    Hej,

    Mappa=Utveckla, justera ett program just för din hårdvara specifikt.(Du behöver ej det)

    Hirsch 300 Hk rekommenderas om du vill byta hårdvara, annars ett billigare alternativ är Maptun och deras Biopower program, ger trevlig effekt på E85 och du behöver endast 630cc spridare.
    SJälv kör jag med deras s/w i 2 av mina og95, 9-5 aero Biopower m/03 290 hk 420 NM, 9-5 "Aero" BioPower m/10 280 hk, 420 Nm. klart trevligare med den mjukvaran.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Vittsjö
    Inlägg
    6
    Medlem#
    1199
    Hur många mil och när stämplades serviceboken sist?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Dum fråga men vad är skillnad mellan mappning och chippning?

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 953
    Medlem#
    4458
    Chippning är helt enkelt trimmning i någon form. Mappning är processen som görs för att få fram alla kurvor och data för ett trim. Det som normalt trimleverantören gör för att ta fram sina steg 1, 2, 3 och få dom anpassade till avsedd bilmodell. D.v.s att ta fram dom mappar (tabeller) som ska ersätta standardmapparna i trimprogrammet.

    Sedan finns det något som ofta kallas individuell mappning där trimleverantören gör en mappning mot en specifik kundbil. T.ex för att den kunden har en speciell hårdvara som det kanske inte finns ett färdigt steg för. Det kostar då ofta en extra slant.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 653
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av anselmm Visa inlägg
    Dum fråga men vad är skillnad mellan mappning och chippning?
    När man säger chippning menar man oftast färdiga mappar för en viss bil eller setup. Du kan köpa färdiga mappar från exempelvis Speedparts, Maptun eller Nordic som kräver att du har en specifik hårdvara i din bil eftersom mjukvaran är anpassad för just den hårdvaran. Ordet chippning kommer ifrån att man i början bytte ut dom chip som mjukvaran lagras i och satte i nya chip med modifierad mjukvara, detta görs väldigt sällan numera utan ny mjukvara tankas in i bilens befintliga chip och skriver över den mjukvara som redan finns där. En chippning är egentligen bara mjukvaran från en mappning som gjorts på en bil och sedan kopierats för att kunna användas i andra exakt likadana bilar.

    Med mappning menar man oftast att mjukvaran i just din bil justeras för att passa just din unika setup. Detta kräver en hel del arbete och helst testkörningar i bromsbänk om det ska bli bra och kostar betydligt mycket mer. Numera brukar man kalla det "individuell mappning" för att särskilt understryka att det är en riktig mappning och inte bara ett färdigt chip. Ordet mappning kommer ifrån att mjukvaran jobbar med tabeller eller kartor (engelska ordet "maps") som förklarar för bilen hur den ska bete sig i varje given situation. Det är dessa tabeller eller kartor man modifierar för att få ut mer effekt eller mer optimal förbränning.

    Tyvärr slarvas det väldigt med uttrycken så många menar säkert chippning fast dom säger mappning och tvärtom, och ordet chippning borde väl egentligen inte användas alls längre då det är mycket ovanligt att man byter chip.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Mappa T5
    Av Zupercomp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 21:40
  2. mappa t5.2
    Av widehall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 08:47
  3. Mappa om 93 Aero -01
    Av Holli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 11:43
  4. Mappa???
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •