Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felskrivet på BSR?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    Felskrivet på BSR?

    Kollade idag på BSR hemsida å såg att när de testade en 9-5 Aero 00-01 så hade den 252 hk när den skulle haft 230 å 401 Nm när den skulle haft 350.

    Är det felskrivet på BSR (för alla årsmodeller där verkar ha samma värde) eller är det så att med finns mer krut i en Aero än vad SAAB säger?

    Länk till sidan:

    http://www.bsrab.se/products/n359/t455/
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  2. #2
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 985

    Re: Felskrivet på BSR?

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    eller är det så att med finns mer krut i en Aero än vad SAAB säger?

    Hej !

    Det beror på hur man mäter.

    Finns både glädjemätning och "mördarmätning"
    (och något mittemellan).


    Om BSR nu får ut 252hk ur en original och 274hk ur en trimmad så vore det roligt att se vad den där 274 hästarn skulle ge om Saab fick bromsa den..


    På tal om mördarmätning, någon som minns 1 minutsbromsningarna med en liten hårfön framför bilen?


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197
    Sedan skulle ju en Aero M-00,01 ge 240hk/370Nm under overboostfunktionens 20 sekunder. Gällande manuell växellåda.

    Expertisen säger att dessa bilar ger lite mer. M-00 240hk+ och en M-01 250hk -

    Antagligen har BSR mätt dynamiskt på en rullande landsväg.


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4

    Med overboost

    Vår mätning är gjort original med overboostfunktionen.

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402

    Re: Felskrivet på BSR?

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    På tal om mördarmätning, någon som minns 1 minutsbromsningarna med en liten hårfön framför bilen?
    Näe, men jag skulle gärna vilja veta mer...

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540
    Man blir dock liiite fundersam när en std M/00 230 hk Aero ger 252 hk/401 Nm och en std M/04 250 hk Aero ger exakt samma effekt/vrid orginal....

    <ironi>
    Så Saab luras?
    </ironi>

    Låt oss hoppas att de skrivit fel/inte orkat uppdatera på siten, annars sjunker mitt förtrooende för BSR ännu mer... För inte kan de väl ha struntat i att bromsa de olika varianterna??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Hej !

    Min gissning är att 250hp motorn ger lite mer än 252hp i original med deras dynamiska mätmetoder. Då blir ju skillnaden mot steg 1 inte så stor....inte bra i marknadsföringen...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •