Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem OG9-3 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-3 T5

    Hej!
    Har en -99 Saab 9-3 154hkr T5 BSR Steg 1, som plötsligt bestämde sig för att inte starta.
    Vrider man om nyckeln till tändning så funkar allting som det ska. Men vrider man då om till start så sker absolut ingenting. Provar man en gång till därefter så blir det som en spärr i tädningen för att man inte ska kunna starta bilen om man inte stänger av den helt.

    Jag har provat att ladda batteriet utan några framsteg. Såg att några säkringar "ex Twice/Dice" såg lite skumma ut, kan det vara att säkringar från ingenstans bara gett upp? Ska man testa byta alla säkringar eller vad är nästa steg?

    Har även haft startproblem tidigare men då vart det endast startmotorn som var kass, köpte begagnad och problemet försvann då!
    Startproblem efter uppdatering med BSR steg1 OG9-3 T5

    Senast redigerat av GabrielMijat den 2019-02-06 klockan 17:31.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Låter som bottenplattan i tändningslåset alt tändningslåset har pajat...för det sitter ingen mekanisk spärr i tändningslåset? :/

    Om du kan och vågar, så skulle jag prova att dra 12v från batteriet till solenoiden på startmotorn med tändningen igång och se om den hoppar igång!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Fått höra flertal säga att det är pga dött batteri eller att kablarna (efter att jag hade dragit ett litet lass) har påverkat elen. Trodde ej det skulle ha en direkt koppling men kanske är värt då att tillägga att problemet kom efter att jag hade använt ett släp i drygt en timma varav bilen vart igång kanske 5 minuter.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Löst problemet! Visar vara att mitt tändningslås är kass och har glapp så när polaren lånat bilen hade han inte vämt tillbaka det ordentligt så startmotorn hade bränt sönder för andra gången på ett år...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •