Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kontrollera kedja NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Kontrollera kedja NG9-3 B207

    Hej,

    Hörde ett svagt skorrande från motorn, skorr-skorr-skorr-skorr, på tomgång härom dagen. Bilen har gått 26k mil så en viss grund-oro finns för att kedjorna kan börja ge sig.

    Hur gör jag för att kontrollera status på de olika kedjor som finns i motorn? Vad jag förstått finns
    1. kamkedja
    2. transmissionskedja
    3. balansaxelkedja

    Stämmer det?

    Kanske är det bara kamkedjan man ska oroa sig för, vad vet jag.

    Hittade inget i WIS om hur man kontrollerar detta.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Motorn har två kedjor. Kamkedja och balansaxelkedja. Någon transmissionskedja finns inte, men däremot benämns hela satser som transmission. Alltså kamtransmission respektive balans(axel)transmission

    Jag har bytt ganska många kedjesatser på B207. Både kamdrivningen och balansaxeldrivningen.

    Det vanligaste är trasiga styrskenor eller sträckare till balansaxelkedjan, men jag har även sett spruckna styrskenor till kamkedjan och/eller sträckt kedja.

    Man kan inte kontrollera kamkedjan mha sträckaren som på 900/9000/9-3/9-5 med B2x4 eller B2x5, utan man får lyfta på ventilkåpan och bedöma om kedjan är sträckt eller inte samt om styrningen verkar hel.
    För att kontrollera balansaxeltransmissionen så behöver man demontera gavelkåpan på motorn.

    Det krävs låsningsverktyg till kamaxlarna för att kunna byta delarna och det är olika verktyg beroende på motorvariant och årsmodell.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Kontrollera kedja NG9-3 B207

    Tack Hyvens!

    Jag försöker göra mycket själv. Om det en dag blir byte av dessa verkar det helt klart vara värt att lämna in.

    Jag har gjort allt själv på bilen sista åren, så bilstackarn får aldrig den där blicken av en van mekaniker som omedelbart ser om nåt låter eller känns konstigt.

    Hur får en som jag tillräcklig förvarning innan ras?

    Kan en van saab-verkstad se/känna/höra status på dessa transmissioner utan att demontera ventilkåpa etc?

  4. #4
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Måste motorn plockas ur vid kedjebyte/renovering?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Livslängd på kamkedja? NG9-3 B207

    Hej! Har en Saab 9-3 1,8t Biopower B207 -09 som gått närmare 30k mil.

    Kamkedja är aldrig bytt men oljan är under bilens livslängd bytt var 1500mil.

    Hur länge kan man förvänta sig att kedjan håller? Hör inget kedjerassel i dagsläget.
    Har sökt en del på vilka eventuella specialverktyg som behövs för byte utan att bli säker. Är det bara detta verktyg som behövs? https://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-...-/254166170119

    Ska balansaxelkedjan bytas samtidigt? Vill ogärna riva motorn en gång till i nära framtid
    Funkar eftermarknads eller är det original som gäller?

    Hälsningar Viktor
    P.S detta är mitt första inlägg på forumet.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Välkommen hit!

    Jag tror inte det finns någon egentlig övre gräns för hur länge kedjan håller. Tittar man på gamla 9000 så finns det exemplar som gått både 40 och 50000 med original kedja.
    Jag sålde nyligen en ng9-3 B207R Aero som hade gått 33000 mil och där var det absolut inget problem med kedjan. Jag fick byta topp på den (händer ibland på B207-aero) men då brydde jag mig inte om att byta kedja för det var inget fel på den!

    Jag skulle säga att så länge du inte hör något onormalt rassel, eller upplever andra problem så kör du gladeligen vidare. Har den dessutom fått olja var 1500e mil genom sitt liv så skulle jag säga att du är väl förberedd på 10000 mil till med den kedjan!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    På dessa är det väl inte primärt kedjan som ger upp utan det är väl nån släpa till balanskedjan som brister och orsakar slack på den kedjan och kör man nog länge med den trasig så kanske det händer mer grejer...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973


    Utan oljud eller vibrationer så finns ingen anledning att byta kedjetransmission.
    Verktyget du länkade till är till B207R motor, dvs fel för fin bil.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar.

    Har lyckats lista ut att det antagligen är motorn B207E som sitter i min bil (Någon får gärna rätta mig om jag har fel) vilket betyder att detta verktyg ska användas vid kedjebyte: https://www.ebay.co.uk/itm/Camshaft-...-/283735837220 eller https://www.ebay.co.uk/itm/A-ET20GM-...Cclp%3A2334524

    om man även vill ha med hållare till vevaxeln

    Eftersom att det inte verkar vara någon mening att byta kedja innan det börjar låta eller något rasar väntar jag nog tills den dagen kommer
    Trevlig kväll

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Demontera topp b207

    Halloj!
    Försökte söka runt men hittade inge bra info.
    Tänkte kolla innan jag river av toppen senare idag om det är nått man bör tänka på?
    Den behöver inte nollas då den skall säljas, tänkte bara haka av kedjan på ena kammen.

    Men inga speciella verktyg som.behövs eller liknande?

    Tack i förhand

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Född i Småland bor nu i Falun.
    Inlägg
    3
    Oljebyte;
    Tydligen är oljebyte var 1500 mil viktigt. Detta trots 6 liters volym samt oljekylare. Varför så stor oljevolym ??
    Verner

Liknande ämnen

  1. Är det kedja eller rem på 9-3SC 1,9 tid?
    Av The_Geniuz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 21:14
  2. b-kedja
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 22:09
  3. Rem el kedja?
    Av 9-3 AA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •