Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skall läsa av felkoder på en NG9-3 för första gången. Vad tänka på?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336

    Skall läsa av felkoder på en NG9-3 för första gången. Vad tänka på?

    Tja!

    Vad behövs? Tech2 och Candi-box? Knappt rört en NG9-3 nån gång...

    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, Tech2 och Candi-box behövs! Felkoder går nog alltid att läsa utan säkerhetsaccess men ng9-3 är hopplös på att begära säkerhetsaccess ofta till skillnad från og9-3 och 9-5. Jag har en äldre PC med Windows XP och TIS2000 parkerad i garaget för säkerhetsaccess. Nyare windows fungerar också men det ska vara 32-bitars OS. Det kan eventuellt fungera på 64-bitars också men då är det mycket pyssel.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ja, jag har förstått att det är så. Har införskaffat mej äldre laptop med com-port och läsare för minneskorten för det ändamålet om situationen uppstod nån dag.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Annars går det ju bra med andra felkodsläsare också............jag har använt autocom/delphi och det fungerar ju bra för det grundläggande.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Annars går det ju bra med andra felkodsläsare också............jag har använt autocom/delphi och det fungerar ju bra för det grundläggande.
    Stoppa pressarna, menar du att jag kan få ut fler felkoder med någon av dessa än med en vanlig elm327 felkodsläsare? Obs jag kan ocks väldigt ltie om detta, men jag sökte på "autocom" och hittade betydligt billigare grejer än om man säker på tech2 och candibox...

    nr 1
    https://www.ebay.com/itm/New-Diagnos...21e:rk:11:pf:0

    nr 2
    https://www.ebay.com/itm/OBD2-OBDII-...Mto:rk:16:pf:0

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Innan jag köpte en tech2 så använde jag mig av en opcom. Med den fick jag även ut andra felkoder, ex. abs systemet och med den kunde jag nollställa. Den fungerade bäst på ng9-3.
    Upplevde att den var bättre än elm327 men ingen av dessa klara av att gifta in olika komponenter.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag ska testa -scanmyopelcan på min 9-3:a, verkar kunna fungera men vem vet.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Kolla felkoder.

    Maptuner X, och gamla MapTuner.

    Torque Pro

    Tech2, 64bit med Win10 går super samt att man har en Herman-kabel för att få SA.

    Delphi/Autocom samt Wurth går att köra med samma interface, sök på forumet så finns det lite info ((= Även detta på samma maskin 64bit Win10.

    Men Tech2 är bäst.

    Så det finns ett antal att välja på.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    RZ, det är lite svårt att förstå vad du vill ha sagt för någon som inte vet vad någon av dessa ord betyder när du bara skriver typ:
    "torque pro"

    Du listar ju både appar och hårdvara, t ex. Och drastiskt olika prisklasser. Vilka skillnader i funktion?

    TS fråga är ju ställd ur nybörjarperspektiv när det gäller felkodsutläsning.

    Kan man få ut mer än med elm327 om man använder t ex opcom, eller autocom som jag länkade till? Priset är ju väldigt mycket lägre än för tech2 och candibox.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Bara tipsar om en del som jag har.
    Sen får man fundera själv hur man vill göra, jag har lagt sjukt många timmar på att få det att fungera.
    Vi är oxå några som hjälpts åt.

    Tror för flertalet så är det bättre att betala tex en 300-ing för att få felkoder utlästa.

    För TS är Google din bästa vän och forumet.

    Svaret på din fråga. (Kan man få ut mer än med elm327 om man använder t ex opcom, eller autocom som jag länkade till? Priset är ju väldigt mycket lägre än för tech2 och candibox.)
    Delphi/Autocom samt Wurth går att köra med samma interface, sök på forumet så finns det lite info ((= Även detta på samma maskin 64bit Win10.

    Det absolut bästa med den är att man kan se när någon senast raderade felkoder, hur många starter samt mil sen sist!!!
    Senast redigerat av RZ den 2019-01-30 klockan 12:56.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Allt beror ju på vad man vill göra och är ute efter? Det är ju svårt att jämföra olika saker som har olika användningsområden . Visst kan man göra mer på en saab med Tech2, det säger jag ingenting om men har man inget behov av dem mer sofistikerade funktionerna så finns det ju som sagt andra apparater.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Ok, tydligen finns detta någonstans på forumet, då får man gärna länka dit! Annars, kan vi inte fylla på listan nedan? Ni är ju flera som vet skillnaden på olika alternativ, dela gärna med er!

    För NG9-3:

    1. ELM317 felkodläsare. Enkelt att få igång, tanka valfri gratis-app. Man får ut felkoder gällande motorn, dynamiska data typ luftflöde, bränsleflöde, m.m. Inget om ex abs-systemet.

    2. Opcom:

    3. Autocom:

    4......

    5....

    I andra änden av skalan:

    10. Tech2 och candibox: man kommer åt alla felkoder som finns. Med säkerhetsaccess (kräver 32-bitars dator och en hel del arbete) kan man göra alla inställningar som finns. (stämmer detta?)

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Autocom:en kan rätt mycket. Den kommer åt de flesta systemen och kan släcka felkoder i dem men inte programmera särskilt vad jag vet (inte provat dock), även läsa live-data. Jag talar med erfarenhet från 9000 (senare årsmodeller), OG9-5 och en del andra fabrikat typ Opel, Alfa, VAG och nån enstaka BMW.

    Autocom har en utförlig lista på vad den kan med respektive fabrikat, modell och årsmodell.

    Den finns här för den som är intresserad:

    https://www.obd2be.com/download/auto...t-car-list.pdf
    Senast redigerat av daspunner den 2019-01-31 klockan 13:07.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Skall läsa av felkoder på en NG9-3 för första gången. Vad tänka på?

    Jaha, nu blev det fel på ABS och antispinn. Förra gången var det en trasig kabel till en hjulgivare.

    Vad behöver jag alltså för att läsa ut t ex vilket hjul det är som har fel på givaren, om det nu är det? Har en elm317, men den visar inget. Måste jag skaffa en opcom? Autocom?

    Edit: svar ovan är ju op-com, så köper en sån. Tänkte om det fanns nåt sätt med ELM 317.
    Senast redigerat av masthugg den 2019-02-09 klockan 19:45.

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    ELM327 tar bara P-koder. ABS är väl en C-kod?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Kabel till tech 2

    Hej jag är ute efter en r232 kabel som blir till usb men den måste ha ftdi chip. Är det någon som vet vart jag kan få tag på denna kabel.

Liknande ämnen

  1. Saab-ägare för första gången
    Av Caspar i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 00:05
  2. Nybliven Saab-ägare för första gången!
    Av Quinna i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 12:05
  3. Saab ägare snart för första gången
    Av zeki i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 23:37
  4. Kolla turbon - första gången!
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:45
  5. Polera med maskin för första gången. Förslag?
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •