Tja!
Vad behövs? Tech2 och Candi-box? Knappt rört en NG9-3 nån gång...
/D
Tja!
Vad behövs? Tech2 och Candi-box? Knappt rört en NG9-3 nån gång...
/D
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Ja, Tech2 och Candi-box behövs! Felkoder går nog alltid att läsa utan säkerhetsaccess men ng9-3 är hopplös på att begära säkerhetsaccess ofta till skillnad från og9-3 och 9-5. Jag har en äldre PC med Windows XP och TIS2000 parkerad i garaget för säkerhetsaccess. Nyare windows fungerar också men det ska vara 32-bitars OS. Det kan eventuellt fungera på 64-bitars också men då är det mycket pyssel.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Ja, jag har förstått att det är så. Har införskaffat mej äldre laptop med com-port och läsare för minneskorten för det ändamålet om situationen uppstod nån dag.
Annars går det ju bra med andra felkodsläsare också............jag har använt autocom/delphi och det fungerar ju bra för det grundläggande.
Stoppa pressarna, menar du att jag kan få ut fler felkoder med någon av dessa än med en vanlig elm327 felkodsläsare? Obs jag kan ocks väldigt ltie om detta, men jag sökte på "autocom" och hittade betydligt billigare grejer än om man säker på tech2 och candibox...
nr 1
https://www.ebay.com/itm/New-Diagnos...21e:rk:11:pf:0
nr 2
https://www.ebay.com/itm/OBD2-OBDII-...Mto:rk:16:pf:0
Innan jag köpte en tech2 så använde jag mig av en opcom. Med den fick jag även ut andra felkoder, ex. abs systemet och med den kunde jag nollställa. Den fungerade bäst på ng9-3.
Upplevde att den var bättre än elm327 men ingen av dessa klara av att gifta in olika komponenter.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jag ska testa -scanmyopelcan på min 9-3:a, verkar kunna fungera men vem vet.
Kolla felkoder.
Maptuner X, och gamla MapTuner.
Torque Pro
Tech2, 64bit med Win10 går super samt att man har en Herman-kabel för att få SA.
Delphi/Autocom samt Wurth går att köra med samma interface, sök på forumet så finns det lite info ((= Även detta på samma maskin 64bit Win10.
Men Tech2 är bäst.
Så det finns ett antal att välja på.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
RZ, det är lite svårt att förstå vad du vill ha sagt för någon som inte vet vad någon av dessa ord betyder när du bara skriver typ:
"torque pro"
Du listar ju både appar och hårdvara, t ex. Och drastiskt olika prisklasser. Vilka skillnader i funktion?
TS fråga är ju ställd ur nybörjarperspektiv när det gäller felkodsutläsning.
Kan man få ut mer än med elm327 om man använder t ex opcom, eller autocom som jag länkade till? Priset är ju väldigt mycket lägre än för tech2 och candibox.
Bara tipsar om en del som jag har.
Sen får man fundera själv hur man vill göra, jag har lagt sjukt många timmar på att få det att fungera.
Vi är oxå några som hjälpts åt.
Tror för flertalet så är det bättre att betala tex en 300-ing för att få felkoder utlästa.
För TS är Google din bästa vän och forumet.
Svaret på din fråga. (Kan man få ut mer än med elm327 om man använder t ex opcom, eller autocom som jag länkade till? Priset är ju väldigt mycket lägre än för tech2 och candibox.)
Delphi/Autocom samt Wurth går att köra med samma interface, sök på forumet så finns det lite info ((= Även detta på samma maskin 64bit Win10.
Det absolut bästa med den är att man kan se när någon senast raderade felkoder, hur många starter samt mil sen sist!!!
Senast redigerat av RZ den 2019-01-30 klockan 12:56.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Allt beror ju på vad man vill göra och är ute efter? Det är ju svårt att jämföra olika saker som har olika användningsområden . Visst kan man göra mer på en saab med Tech2, det säger jag ingenting om men har man inget behov av dem mer sofistikerade funktionerna så finns det ju som sagt andra apparater.
Ok, tydligen finns detta någonstans på forumet, då får man gärna länka dit! Annars, kan vi inte fylla på listan nedan? Ni är ju flera som vet skillnaden på olika alternativ, dela gärna med er!
För NG9-3:
1. ELM317 felkodläsare. Enkelt att få igång, tanka valfri gratis-app. Man får ut felkoder gällande motorn, dynamiska data typ luftflöde, bränsleflöde, m.m. Inget om ex abs-systemet.
2. Opcom:
3. Autocom:
4......
5....
I andra änden av skalan:
10. Tech2 och candibox: man kommer åt alla felkoder som finns. Med säkerhetsaccess (kräver 32-bitars dator och en hel del arbete) kan man göra alla inställningar som finns. (stämmer detta?)
Autocom:en kan rätt mycket. Den kommer åt de flesta systemen och kan släcka felkoder i dem men inte programmera särskilt vad jag vet (inte provat dock), även läsa live-data. Jag talar med erfarenhet från 9000 (senare årsmodeller), OG9-5 och en del andra fabrikat typ Opel, Alfa, VAG och nån enstaka BMW.
Autocom har en utförlig lista på vad den kan med respektive fabrikat, modell och årsmodell.
Den finns här för den som är intresserad:
https://www.obd2be.com/download/auto...t-car-list.pdf
Senast redigerat av daspunner den 2019-01-31 klockan 13:07.
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Jaha, nu blev det fel på ABS och antispinn. Förra gången var det en trasig kabel till en hjulgivare.
Vad behöver jag alltså för att läsa ut t ex vilket hjul det är som har fel på givaren, om det nu är det? Har en elm317, men den visar inget. Måste jag skaffa en opcom? Autocom?
Edit: svar ovan är ju op-com, så köper en sån. Tänkte om det fanns nåt sätt med ELM 317.
Senast redigerat av masthugg den 2019-02-09 klockan 19:45.
ELM327 tar bara P-koder. ABS är väl en C-kod?
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Hej jag är ute efter en r232 kabel som blir till usb men den måste ha ftdi chip. Är det någon som vet vart jag kan få tag på denna kabel.