Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trimma långmilare, automat dessutom.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174

    Trimma långmilare, automat dessutom.

    Hej!

    Jag är liten småsugen på att trimma min 9000 2.3T/200 med DI/APC och ser att speedparts har ett chip som skall ge +35hk och +81nm, men jag ställer mig väldigt tveksam till om detta skulle hålla ihop. Vridmomentet i manuella 2.3T är ju 323nm orginal, medan dett är sänkt på Automatbilar till 300nm, och det finns ju troligen någon anledning till det . Är det någon här som kört med liknande på någon bil?
    Jag kör dock väldigt lungt,, inga rödljusrace och mycket sällan fullgas på 1an och 2an. Dock har bilen gått 27000mil.
    Finns det andra trim med lite moderatare vridmoments-uttag?

    Tacksam för tips

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ring en tuningfirma och kolla! Många av dem har ju specialprogram till just automater. MapTun, Nordic m. fl. har jag för mig...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Hej!

    Jo det hade jag tänkt göra men man får uppfattningen att dom inte kan/vill trimma DI/APC system eftersom det inte står något om trim till äldre årsmodeller med DI/APC.

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ahh... I see... Då kan inte jag hjälpa dig mer... ;-)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280
    ring till mats han e en hyvens kille........han kan trimma alla saabar
    han kan fiksa ett ordentligt chipp åt dig
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Tjena. Jag kan blott ge dig min ringa synpunkt på ämnet. Jag kör nämligen en i stort sett exakt sådan uppsättning du talar om. Jag har en 9000 CD 2,3T -92:a som är automat. Min är precis på väg att gå över 25000-milastrecket och har på en höft 240-245 hästar och 420-430 nm i vrid. Jag tokkör heller inte ofta, och bortsett från att jag för närvarande har vissa orenheter i mitt tändsystem har jag inte upplevt några som helst problem. Min har hanterats av Speedparts och motsvarar på en höft deras Steg 2+. Utan att kaxa kan jag säga att det var vansinnigt roligt att piska skiten ur en sprillans ny Aero på 45:an härom veckan. En äldre man som skulle sätta den gamla saaben på plats... men icke! *hoho* Kände mig som 20 igen... härlig, barnslig glädje.
    Vad kan man säga mer? Härligt vrid att jobba med, skön utväxling om man tycker om att dra ut växlarna (dryga 135 km/h på tvåan t.ex.), en bensinförbrukning på 1,1 blandad körning, 6,5-7,5 sek till 100 beroende på däck och ca 5 sek 100-150.
    Funkar bra för mig. Trevlig prestanda kontra inte alltför höga totalkostnader.
    Min bil har servats väl genom åren, men känner du dig osäker, prata med fler.
    Mvh Thomas.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Okej det låter ju trevligt, inga konstigheter alls med automaten? Har du oljekylare till lådan? Maskineriet är jag inte orolig över men det är som sagt växellådan som får en att tänka till.
    Hur ofta byter du olja i automaten?

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    69

    effekt

    alla företag t.ex chipcenter drar ner på nm vid växling för att det ej ska skada låda ring 0470740408 mycket trevliga killar och hälsa från mig

Liknande ämnen

  1. Trimma Biopower 2.0t automat
    Av Milanmania i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 10:42
  2. 9000 Aero -96 Automat, trimma?
    Av hansii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 22:46
  3. Trimma 9-5 automat
    Av tompa_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-30, 00:15
  4. Trimma 9-3 aero automat ?
    Av Uffe T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 18:51
  5. trimma långmilare?
    Av Johnson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •