Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Avgassystemet sönder på besiktning

  1. #1

    Avgassystemet sönder på besiktning

    Min Saab 9-5 Aero -05 var inne på besiktning, och när han har kikat på bilen och efter han vart med lyften så ska han köra ut, han kommer några meter men fastnar i lyften så ser jag som står utanför att hela avgassystemet ligger i backen.

    Antar att lyften inte gått ner riktigt så framröret innan kat har gått av och hela avgassystemet flyttats bakåt.

    Vad för garantier har man på detta, behöver ju bilen dagligen å nu står bilen med ett avgassystem som knappt sitter på.

    Självklart får besikta stå för detta, inkl.hyrbil antar jag.

    Besiktningsteknikern skyllde på att bilen var låg.....40/40 sänkt.....

    Det är dessutom 3" dp helsats xså....

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag tror inte du får någonting alls tyvärr, men det är värt ett försök.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Då undrar man ju varför skulle inte besikta åka på detta?

    Var ju inte avgassystemet som är dåligt utan lyften som inte riktigt gått ner antar jag.

    Såg inte hela händelsen men verkar som om lyften inte gått ner helt eftersom den fastnade under bilen på ngt konstigt sätt.

    Har haft betydligt lägre bilar o det har inte vållat ngt problem alls

    - - - Uppdaterad - - -

    Pratade med stationschefen under kvällen, han sa iaf då att dom ska lösa det.. Vi får se under morgondagen

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Om det var så att dom inte hade sänkt lyften så kasnke, men dom brukar anse att det är upp till kunden att se till att deras grejer passar ungefär, typ bilen ska vara tillräckligt hög, avgaspipan ska vara tillräckligt liten för slangen osv. (numera är det väl få som har slangsystem iofs)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Besikta tog sitt ansvar och åtgärdade allt under dagen

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Höja avgassystemet?
    Av Elofsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 10:00
  2. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •