Rubriken kanske inte är den bästa.... men jag behöver motivation från er att fortsätta mitt liv som tvåbilsägare av SAAB.

Vi har en 9-3 BP SC -08 (15000 mil) och en 9-3 -99 (24000 mil). Den "nya" 9-3:an har kommit i ett läge där "allt" börjar gå sönder. Förra året slutade utgifterna på runt 25 000kr och då är ändå grejerna gjorda av en här på forumet (småsaker gjorda av mig). Året började med att jag får beställa nytt pendelstag, termostat och lite annat smått. Landade på typ 1200kr, detta kommer jag byta själv så blir ju inte så stora kostnader. Sedan ska det köpas två nya sommardäck och skivorna fram behöver snart bytas.

På vår gamla bil så gör jag allt arbete själv (den är ju extremt lättmeckad) och där ligger mer en acceptans att saker går sönder. Så den bilen är ju OK. Den tycker jag även är rolig att skruva för det gör inget om den blir ståendes några dagar.

Vi kör rätt mycket. Ca 2200 mil med nya bilen, och 800 mil med gamla så bränslekostnaderna är ju inte jätteroliga.

Nu har jag lagt ut en hel del pengar på den "nya" bilen och det känns som att man snubblar på mållinjen om man säljer den. Motivering att skaffa en ny bil är mest att slippa problemen. Jag kan orka mecka med en bil. Det verkar finnas rätt bra privatleasingbilar för några tusenlappar i månaden. Jag är inte sugen på att äga en ny bil isf. Sedan är ju frågan - ska man behålla nya 9-3:an och ha som andra bil... då blir det mer accepterat att den går sönder. Men då blir jag ju av med min underbara gamla 9-3:a.

Det blev lite hattig text kanske men jag behöver motivation från er i stil med "klart SAAB-jäveln är ekonomisk försvarbar fast den går sönder" eller "hur rolig bil får du på privatleasing för rimliga pengar, du kommer ju dö inombords".

Få upp min motivation att fortsätta några år till med två Saabar!