Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Smartphones och dess priser.

  1. #1

    Smartphones och dess priser.

    Jag är sedan några veckor tillbaka en oerhört nöjd ägare av en Xiaomi MI Max 3 (global version). Den kostade 2 231 kr och 43 öre och köptes från Gearbest. En oerhört trevlig telefon med en nästan 7" stor display. Android 8.1 har den och kommer att få Android Pie 9 så småningom. Jag förstår inte att en dyrare telefon egentligen är nödvändig. Det har liksom stannat av vad gäller prestanda. Alla telefoner har tillräcklig prestanda för gemene man.

    Jo jag är helnöjd med denna telefonen. Stor och tydlig display. Den saknar saker som trådlös laddning och NFC men jag ser inte det som några problem med tanke på vad jag betalade för den. Jämför med Samsungs och Apples flaggskepp vad gäller pris. Du får absolut allt med de telefonerna men är det värt en prislapp på 12 000 kr och mer?
    Senast redigerat av Bosse99 den 2019-01-28 klockan 15:56.

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Mina tre senaste telefoner har varit Huawei tack vare priset mot prestandan. Hade flertalet Samsung innan dess. Köper nuförtiden bara telefoner för 2500-4000kr eftersom det fort händer en olycka när man arbetar i verkstadsmiljö och på fritiden meckar i garaget.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    För många är en telefon en statussymbol. Så som dyra märkeskläder osv.

    Gick in på apple nu, om man vill ha en "XS max" med 512 gb minne så kostar den 18 395 kr.

    Kan verkligen inte se hur man kan motivera det priset.

    Men endå måste ju någon köpa den.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    För många är en telefon en statussymbol. Så som dyra märkeskläder osv.

    Gick in på apple nu, om man vill ha en "XS max" med 512 gb minne så kostar den 18 395 kr.

    Kan verkligen inte se hur man kan motivera det priset.

    Men endå måste ju någon köpa den.
    Nu tror jag dock att det är extremt få som köper XS max med 512gb minne om du inte jobbar med något där du behöver sjukt mycket lagring på telefonen och inte har tillgång till nätverk där du är.

    En stor del till varför folk kollar på så dyra telefoner är ju för att man idag inte behöver ha råd med det. Jag skulle säga att en väldigt stor procent av alla som köper en telefon för den mängden pengar gör det med något typ av abonnemang. Precis som med folk som har en dyrare bil genom leasing än vad man annars hade haft råd med så har folk dyrare telefoner än vad man annars hade haft råd med. Sen kanske man inte behöver den dyraste modellen ändå... jag tycker min iPhone 6s hänger med hur bra som helst än idag, och det är en 4 generationer gammal telefon. Jag får ju till och med senaste uppdateringarna fortfarande. Det är ju där telefonerna idag börjar skilja sig emellan varandra. Hur länge känns de rappa och användbara? Billigare telefoner brukar säcka ihop betydligt snabbare än en premium-telefon.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skulle säga att se flesta som köper "den dyraste" gör det för att den är just dyrast. Jag snackade med en säljare på lokal Apple-butik och de första 2 telefonerna han sålde redan samma dag var just 512an för nästan 19000, utan abonnemang. Bara för att det var den dyraste. Status är viktigt för vissa. Hur skulle annars Rolex gå runt till exempel?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det största problemet med dagens telefoner är att de är så förbannat stora. Visst kan man köpa en liten telefon men då är också prestandan liten.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det största problemet med dagens telefoner är att de är så förbannat stora.
    Det var bättre förr. https://youtu.be/tc6At99iAkY

    Det började väl med SMS, sedan WAP. Efter det kom resten av alla förkortningar och då ville ingen (eller väldigt få i alla fall) vara utan en större färgdisplay. Själv så föredrar jag en liten skärm och bra kamera före en stor skärm och mindre bra kamera.
    Senast redigerat av mioh den 2019-01-26 klockan 22:32.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det största problemet med dagens telefoner är att de är så förbannat stora. Visst kan man köpa en liten telefon men då är också prestandan liten.
    Håller med. Är sjukt nöjd med min iPhone SE (128Gb) så jag har en ny liggandes i lådan hemma när den nuvarande slänger in handduken typ. Vägrar ha en större lur iaf privat. Jobbet har jag en 7:a, den är i för klumpigt format i mitt tycke. Men sen beror det ju på vad man använder luren till.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Motorola G6, 1790kr. Mkt nöjd, flyter på fint, möjlighet att stoppa in extra minneskort OCH extra simkort, bra för mig som reser mkt.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag skulle säga att se flesta som köper "den dyraste" gör det för att den är just dyrast. Jag snackade med en säljare på lokal Apple-butik och de första 2 telefonerna han sålde redan samma dag var just 512an för nästan 19000, utan abonnemang. Bara för att det var den dyraste. Status är viktigt för vissa. Hur skulle annars Rolex gå runt till exempel?
    Absolut, visst finns det såna. Men de är inte en majoritet. Ingen vet ju ens om man har iPhone XS max med 64 eller 512 GB minne. Av alla sålde iPhones är snittpriset 800 dollar, det motsvarar ju typ en vanlig iPhone X här i Sverige.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Samsung S9+ 256 GB införskaffad ganska direkt efter lansering. Kostade ganska precis 10kkr då, men var tvungen att importera den då 256 GB modellen inte såldes i Sverige. Inga problem med storleken när man väl vant sig tycker jag, kanterna på telefonerna är numera så pass små att även en 6,2" skärm inte blir för stort i fickan.

    Brukar byta telefon vartannat år, och köper alltid telefonen kontant utan abonnemang så utslaget per månad så blir det bara drygt 400 spänn vilket är helt ok tycker jag.

    OLED (eller kommande microled) är ett skall krav från min sida vid köp av ny telefon, likaså ett ordentligt inbyggt minne, trådlös snabbladdning, ansiktsigenkänning och senaste processorgenerationen. Är det inte vattentätt och ser ut som en billig plastleksak så går det också bort vid köp av ny telefon. Nästa telefon lär ha 5G också om det ska bli tal om köp.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Bra summering. Fick loss min XZ2 för 2000kr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det största problemet med dagens telefoner är att de är så förbannat stora. Visst kan man köpa en liten telefon men då är också prestandan liten.
    Sony har ju haft sina Compact modeller med samma hårdvara som de större - gäller inte för den senaste tyvärr, beror på skärmupplösning om jag förstått rätt.

    Sitter still med min XZ1 Compact och hoppas att det kommer en bra ZX4 compact
    https://www.mobil.se/nyheter/forsta-...ia-xz4-compact
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Jag har alltid haft iPhone. Mest för att jag från början tyckt att de var snyggast. Har haft Samsung och annat på jobbet vilket cementerat valet av Apple för mig då jag inte alls gillat android. Nu börjar jag dock för första gången svaja; senaste jättestora, svindyra iPhones är inget jag är speciellt sugen på.
    Jag har en 6S idag som jag är jättenöjd med, hade de släppt en med samma storlek på skärm, men mindre telefon hade jag köpt den direkt. Jag vill verkligen inte ha större, men snart finns ju bara telefoner i iPad-storlek att välja på. Antar att jag blivit gammal.
    Utan Saab

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Dessutom har Android kommit ifatt och iOS står och stampar. Jag var en stor älskare av Windows Phone, för det var fräscht och nytänkande, men tyvärr så dog det ju sotdöden.
    Jag funderade då på att gå tillbaka till iOS, men sambon har iPhone och det är så tråkigt att tiden stannar, och styltigt på grund av alla nerlåsningar.
    Android med Huaweis "förbättringar" gör Android till ett väldigt trevligt OS, de har ju skalat bort en massa röra som jag alltid tyckt förstört för Android.

  16. #16
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Problemet med android är att tillverkarna fick pilla. Samsung var värst med deras jävla TouchWiz. Har fortfarande mardrömmar om det... Tog mig 2 veckor innan jag rootade min Samsung S5 och stoppa i CyanogenMod. Den telefonen lever fortfarande idag och är mördande snabb.
    Nu har jag dock en OnePlus 6T. Grym telefon. Ren och fin android. Leker dock med tanken på att stoppa i Lineage. Mest för att jag kan men också för att jag inte helt litar på Kina android, tror det var Huawei eller någon som gjorde lite skit i Polen.



    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #17
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    iOS rör jag inte med en pinne. Hatar det med passion. Nästan mer än gamla TouchWiz


    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  18. #18
    Bara en generell fråga, till er som hatar iOS med nästintill passion. Vad gör ni med era telefoner?

    Varje gång jag ska byta telefon så står jag i butiken och tänker, "Jag vill att min telefon ska fungera skitbra att surfa med, ha bra touch, bra batteritid, inte lagga eller hänga sig och bara fungera, hålla och alltid få uppdateringar". Körde en Samsung ett tag bara för att Android skulle vara "mindre låst". Flashade aldrig ROM eller något på telefonen för det behövdes inte. Den gjorde ju exakt samma sak som min iPhone gjorde, bara lite segare, med lite mer lagg och lite sämre batteritid. Dessutom får man ju förfan inte ens uppdateringarna direkt även när den är splitterny - än mindre när den är gammal. (Någon jävla bug i Android som gör att Google Drive apparna drar enorma mängder batteri hela tiden).

    För mig spelar det typ ingen roll. Topptelefonerna kostar typ lika mycket. Jag snöade för ett antal år sedan in på iOS och det är inte värt mödan att byta för vad jag får ut av ett eventuellt byte.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  19. #19
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Menyer som är väldigt kryptiska. Låst ekosystem. Dyrt som fan. Funkar gör det. Men bara tills dess att Apple säger att det ska funka. Gillar inte över huvudtaget alls iOS layout och val. Jag har kört iOS i 4år. Never again. Samma sak med TouchWiz. (Samsung's egna version av android. Tror den är begraven nu) min s5a funkar fortfarande som en klocka. Förutom att den drog i backen någon gång för mycket.

    Jag gör väldigt lite med min telefon. Har inga spel. Ringer och smsar. Kollar forum. Chattar med kompisar.

    Sen gillar jag inte priset för iPhone. Så jävla dyrt. Samma med flagship telefoner från många tillverkare.

    Android har haft många problem. Men kör det i alla dagar i veckan framför closedsource iOS. (därför jag är sugen på Lineage I min OnePlus)

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Menyer som är väldigt kryptiska. Låst ekosystem. Dyrt som fan. Funkar gör det. Men bara tills dess att Apple säger att det ska funka. Gillar inte över huvudtaget alls iOS layout och val. Jag har kört iOS i 4år. Never again. Samma sak med TouchWiz. (Samsung's egna version av android. Tror den är begraven nu) min s5a funkar fortfarande som en klocka. Förutom att den drog i backen någon gång för mycket.

    Jag gör väldigt lite med min telefon. Har inga spel. Ringer och smsar. Kollar forum. Chattar med kompisar.

    Sen gillar jag inte priset för iPhone. Så jävla dyrt. Samma med flagship telefoner från många tillverkare.

    Android har haft många problem. Men kör det i alla dagar i veckan framför closedsource iOS. (därför jag är sugen på Lineage I min OnePlus)

    /Tapatalk
    Design och sådant är ju personligt, det kan jag inte kommentera, där tycker vi helt enkelt olika.

    Men "Låst ekosystem" och "Funkar gör det. Men bara tills Apple vill att det ska fungera".

    Låst, visst, men på vilket sätt påverkar det dig? Hur låser Android inte in dig menar du? Jag kan ju koppla vanliga bluetooth hörlurar till min iPhone, bara det att AirPods fungerar bättre. Jag kan koppla en vanlig smartwatch till min iPhone, bara det att Apple Watch fungerar bättre. Ja - du förstår.

    Är det inställningarna du känner dig låst i? I så fall vilka? Jag har aldrig någonsin stött på något jag inte kunnat göra på min iPhone som jag hade kunnat göra på min Android i form av inställningar. Nu pratar jag INTE designmässigt

    Det övertaget Android har, enligt mig, är att du kan designa det betydligt mer fritt och anpassa det efter dig. Men att jag skulle vara låst, eller inte kunna använda vissa saker bara för att jag har iPhone, det tycker jag är konstigt. Jag känner mig ofta mer låst på Android eftersom att jag inte vet vilka appar som är fejk och innehåller Malware, jag får ofta vänta längre på stora Appar, (HEOS, BMW och vissa spel för att nämna några). Många stora appar finns inte ens på Android i ett officiellt utförande. Man får ofta uppdateringar efter det att de har kommit till iOS.

    Dessutom fungerar alla Appar där du använder kameran helt värdelöst på Android. Inte för att gå för tekniskt djupt men snabbt förklarat så tar appen i en screenshot på kameraappen när du tar en bild på Snapchat i Android istället för att nyttja kameran direkt. Så fungerar det inte i iOS. Vad det innebär är att du inte har din stabilisering, du har inga av dina AI-mjukvaruförbättringar, (som Android-telefoner ofta marknadsför), om du inte tar en bild ur kameraappen direkt, och mycket annat fungerar inte i stora appar som Facebook, Instagram, Snapchat och så vidare.

    Med tanke på att iPhone 5 fram tills nu fick senaste säkerhetsuppdateringarna, (den kom ut för lite drygt 7 år sedan), så är inte "Eller tills Apple vill det" ett problem. Man får ju knappt uppdateringar till sin splitternya Androidtelefon, (här skiljer det extremt mellan märkena). Efter 7-år är telefonen antagligen inte särskilt brukbar ändå och skulle man vilja fortsätta använda den så kan man det, bara det att den inte har senaste uppdateringen.

    Jag vill inte snöa in mig för djupt här, jag tycker bara det är så konstiga argument från vissa. Hade jag kört med Android så hade det varit för att jag gillar hur anpassningsbart det är - inte för att iOS är låst, (förutom på designen). Man byter det anpassningsbarheten i Android mot användarvändbarhet och smidighet i iOS. Jag sparar också en hel del pengar om jag köper en Android telefon och får fortfarande en fruktansvärt kompetent lur.

    Edit: Android har riktigt bra notifikationshantering. iOS blev bättre i senaste uppdateringen men den matchar fortfarande inte Androids.

    1 användare gillar detta inlägg

    Hej

    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. Fråga om msn å dess webkamerafunktion
    Av Eyeball i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 17:26
  2. funkar dess tändstift på min bil?
    Av ErikssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 16:51
  3. Avgassystem AB och dess rör?
    Av NiX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-02, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •