Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 180

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

  1. #121
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Visst är det så att oljor och motorer utvecklas, och absolut så finns det säkerligen standarder idag som skulle kunna ersätta det som rekommenderades när bilen såldes.
    Problemet är, vem har kompetensen att avgöra det? Jag är väldigt väl insatt i oljor och motorer, men jag skulle aldrig komma på tanken att rekommendera någon att avvika från tillverkarens rekommendationer, helt enkelt för att jag har varken kompetensen eller resurserna som krävs för att våga garantera ett sådant påstående.
    Men är det någon här som känner att dom är tillräckligt insatt och har gjort dom tester som krävs för att kunna intyga en sådan sak, så är jag mer än intresserad av att höra vilka oljor som passar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #122
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Om jag nu tvunget skulle gå ifrån min linje att köpa helt korrekt specificerad olja till min TTiD, så hade jag valt rätt viskositet och motsvarande ACEA spec.

  3. #123
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vad är korrekt då? Det saab specade då eller ska man gå efter epc där det står med vanlig dexos2 5W30 som alternativ?

  4. #124
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Vad är korrekt då?
    0w-40 med GM LL-B-025 eller dexos2

  5. #125
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja jo men nu tänkte jag mer på tid spec kontra det som står i epc idag från orio. Tittade noggrannare nyss och det står som sagt vanlig 5W30 Dexos2 som alternativ men bara från 2010 och framåt. Undrar vad som hände då?
    Är det då fel att gå på dessa uppgifter?

  6. #126
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Om jag nu tvunget skulle gå ifrån min linje att köpa helt korrekt specificerad olja till min TTiD, så hade jag valt rätt viskositet och motsvarande ACEA spec.
    http://www.levoil.de/epages/62903875...&ClassicView=1

    Aral SuperTronic 0W-40

  7. #127
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja jo men nu tänkte jag mer på tid spec kontra det som står i epc idag från orio. Tittade noggrannare nyss och det står som sagt vanlig 5W30 Dexos2 som alternativ men bara från 2010 och framåt. Undrar vad som hände då?
    Är det då fel att gå på dessa uppgifter?
    Om tillverkaren säger att det är ok så är det med stor sannolikhet ok.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #128
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Kollade upp det här med vad epc skriver idag och det går ihop lite grann om man bara söker på motor rent generellt så det jag skrev är inte riktigt sant men det känns ändå lustigt. Det som gäller är iallafall att 9-3 2011-12 som har A19DTR har helt vanlig 5W30 Dexos2. Specen för Z19DTR (upp till 2010) är fortfarande enbart 0W40 oljan.
    Skillnaden på Z19DTR och A19DTR är vad jag förstår endast mjukvara? Euro4 och euro5 emissionsregler.
    Så rent konkret är det fortfarande lika obegripligt varför de valde en speciell olja för just den förstnämnde om de anser att "enklare" olja fungerar bra med även Euro5 motorer.

  9. #129
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Så rent konkret är det fortfarande lika obegripligt varför de valde en speciell olja för just den förstnämnde om de anser att "enklare" olja fungerar bra med även Euro5 motorer.
    "Enklare"?
    Det är olika viskositet, det betyder inte att den ena är "enklare" än den andra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #130
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Med enklare menade jag bara att specen i den senare knappast är högre än den första? Det vore mer logiskt att ha en bättre spec på en nyare motor. Finns liksom ingen logik i det här...........Dessa två motorer är ju ändå så lika de kan bli. Jag menar det blir ju bara fånigt att ena året säga att nä det ska vara en speciell 0W40 olja och nästa år skippa det och köra på standard 5W30 i sortimentet.
    Att det i slutändan blir omöjligt att säga varför det är såhär förstår jag ju men diskussionen är ju spännande för det.......
    Orio visste inget de heller annat än att saabs tester har visat att det skulle vara så här och visst, ser man olja som religion så får man såklart följa det. Personligen ser jag som sagt inte logiken.

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Kan du lägga upp en screenshot där det står i EPC?

  12. #132
    Det ska inte läggas upp skärmdumpar från vare sig EPC eller WIS

  13. #133
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    En bild gör ju inte saken annorlunda. Jag har ju förklarat hur det står. Från 2010 då A19DTR endast används så är det helt plötsligt ok med vanlig Dexos2 5W30

  14. #134
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Med enklare menade jag bara att specen i den senare knappast är högre än den första? Det vore mer logiskt att ha en bättre spec på en nyare motor. Finns liksom ingen logik i det här...........Dessa två motorer är ju ändå så lika de kan bli. Jag menar det blir ju bara fånigt att ena året säga att nä det ska vara en speciell 0W40 olja och nästa år skippa det och köra på standard 5W30 i sortimentet.
    Att det i slutändan blir omöjligt att säga varför det är såhär förstår jag ju men diskussionen är ju spännande för det.......
    Orio visste inget de heller annat än att saabs tester har visat att det skulle vara så här och visst, ser man olja som religion så får man såklart följa det. Personligen ser jag som sagt inte logiken.
    En spec är inte "högre" än någon annan. Eller bättre.
    Det är inget speciellt med 0w40. Det finns ingen "standard" 5w30.

    Många verkar tro att klassningar på något vis är rangordnade från sämst till bäst. Inget kunde vara mer fel.
    En klassning innebär att en olja har vissa egenskaper. I en motor som kräver just dessa egenskaper så är en olja med den klassningen jättebra. I en motor som kräver en olja med andra egenskaper så kan samma olja vara total katastrof. En olja som är det absolut bästa man kan ha i en formel1 motor skulle sannolikt vara total katastrof i en gammal dieselmotor. Betyder det att oljan är bra, eller att den är dålig? Svaret är givetvis att det beror på var du tänker använda den.

    Allt handlar om klassificeringen, den berättar om en viss olja är lämplig i en viss motor. Det finns inget fånigt i det, tillverkare av både motorer och oljor lägger hundratals miljoner på att säkerställa att deras rekommendationer verkligen inte skadar motorerna.
    Om Saab's tester har påvisat att det är såpass mycket skillnad på motorerna att dom ändrat klassificeringen på oljan, då skulle jag ta mig en allvarlig funderare på om dom kanske har en anledning att göra det och att man kanske skulle lyssna på dom. Huruvida jag ser logiken i det eller inte ser jag inte som särskilt relevant, Saab's ingenjörer har kompetens jag inte har och deras motorlabb har utrustning som jag inte har, så jag känner mig inte helt kvalificerad med att ifrågasätta deras rekommendationer. Känner du på ett annat vis så är det givetvis upp till dig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #135
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Absolut, jag förstår precis hur du menar. Tanken är inte att jag ska få rätt utan även du "rcy" måste väl se det ologiska i det här? Jag skulle liksom inte säga nånting om det var en motor som ingen annan använde så det fanns nåt att jämföra med men ingen ska ju inbilla mig att de nu mot förmodan skulle ha lagt ner hur mycket pengar som helst på att utprova en olja för några enstaka år för att sen vips gå över på nåt helt annat.
    Att inte viskositeten har nån koppling till specen det förstår jag också men ja, logiken alltså.
    Visst, det kan mycket väl vara GM som bromsade lite grann, Saab kanske ville ha en helt egen olja för 2010 och uppåt men GM sa stopp att nä nu räcker det. Vi tar den vi har . Det vet vi ju inte heller. Att saab stretar åt ett håll och GM åt ett annat vet vi ju sen länge. Andra tillverkare har ju väldigt tajta specar och byter oljetyp som andra byter kalsonger så varför skulle inte saab vilja det om de kunde.......

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Vi går tillbaka till ursprungsmotorn och ser vad Petronas rekommenderar.

    https://www.pli-petronas.com/en/tools/

    Här får jag fram att:

    1st choice: Selenia Sport 5W-40

    Till: LANCIA DELTA 1.9 16V MULTIJET 190 TWINTURBO

  17. #137
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Absolut, jag förstår precis hur du menar. Tanken är inte att jag ska få rätt utan även du "rcy" måste väl se det ologiska i det här? Jag skulle liksom inte säga nånting om det var en motor som ingen annan använde så det fanns nåt att jämföra med men ingen ska ju inbilla mig att de nu mot förmodan skulle ha lagt ner hur mycket pengar som helst på att utprova en olja för några enstaka år för att sen vips gå över på nåt helt annat.
    Att inte viskositeten har nån koppling till specen det förstår jag också men ja, logiken alltså.
    Visst, det kan mycket väl vara GM som bromsade lite grann, Saab kanske ville ha en helt egen olja för 2010 och uppåt men GM sa stopp att nä nu räcker det. Vi tar den vi har . Det vet vi ju inte heller. Att saab stretar åt ett håll och GM åt ett annat vet vi ju sen länge. Andra tillverkare har ju väldigt tajta specar och byter oljetyp som andra byter kalsonger så varför skulle inte saab vilja det om de kunde.......
    Jag ser inget ologiskt alls i det här. Jag har tvärtom aldrig varit med om att en tillverkare inte har hårda krav på vilken olja som ska användas i vilken motor, så jag ser det som fullkomligt självklart även här.

    Man lägger ner pengar på att utprova en olja *tills vidare*, inte några enstaka år. Ingen vet hur länge den motorn kommer att vara i produktion eller om specen kommer att ändras, så när testen görs, så räknar man kallt med att dom faktorer man har just nu kommer att gälla tills vidare. Ändras någonting, så ändrar man specen, men det är inget man planerar från början.

    Jag tvivlar på att GM "bromsade" någonting, dom är lika rigida som alla andra tillverkare med att rätt olja används och har ju själva tagit fram ett flertal specar med mycket hårda krav. En felaktig rekommendation skulle kunna kosta GM miljarder i återkallningar och garantiärenden, så att spendera miljoner på att ta fram exakt rätt oljeklassning är rena vinstaffären för dom.

    Jag vet inte vilka tillverkare du pratar om som har tajtare specar än GM och byter oljetyp som andra byter kalsonger, men du får gärna komma med några exempel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Vi går tillbaka till ursprungsmotorn och ser vad Petronas rekommenderar.

    https://www.pli-petronas.com/en/tools/

    Här får jag fram att:

    1st choice: Selenia Sport 5W-40

    Till: LANCIA DELTA 1.9 16V MULTIJET 190 TWINTURBO
    Jag har aldrig haft någon Lancia så det är ganska ointressant för mig, men tack ändå.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #138
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nu är du väl lite väl stelbent. Jag vet vad du tycker och du behöver inte upprepa det hela tiden och du behöver inte märka ord heller. Jag är bara ute efter en konkret diskussion om varför det kan vara så här. Inte att någon ska ha rätt. Det kan även vara så att du har fel tro det eller ej för vad jag vet har du lika lite insyn i vad som skett som nån annan. Det du tycker och anser är ju din åsikt. Jag har min, ingen ide att ifrågasätta den biten och ingen ska behöva försvara sig precis som att du har rätt och andra fel.
    Frågan är vad du hade gjort om saab hade haft en olja som var väldigt egen och som sedermera utgått. Är det skroten nästa då eller för man kan ju gud förbjude inte använda nåt annat?

  19. #139
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har aldrig haft någon Lancia så det är ganska ointressant för mig, men tack ändå.
    Vad du har haft för bilar är ganska ointressant för mig, däremot är det ett bra riktmärke att gå efter, eftersom Z/A19DTR från början är konstruerad av/för Fiat-koncernen.

  20. #140
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast på det viset håller jag ju med rcy för visst kan en tillverkare göra egna tester och speca sin egen olja även om motortillverkaren säger annat. Det är inget konstigt i bilvärlden. Frågan är ju dock varför dom gjorde det och det lär vi ju aldrig få nåt bra svar på. Jag tror ju dock fortfarande på den tesen att GM inte hade nån lämplig olja i sin egen portfolio utan man valde externt och att det sen blev för dyrt att ha en speciell olja för just dessa i sortimentet. Fanns liksom ingen anledning heller. Att dom skulle ha gjort nå enormt dyra tester och utprovningar för att backa upp just detta tror jag faktiskt inte. Särskilt inte eftersom de från ett år till ett annat bara helt plötsligt kör på en annan olja.

Liknande ämnen

  1. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 14:28
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:54
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •