Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 180

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

  1. #141
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Oavsett så är Petronas rekommendation referens nummer 1 i mina ögon, om man tvivlar på oljan som är rekommenderad till motorn under längst tid, 0w-40 med GM LL-B-025 eller dexos2

  2. #142
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Vad du har haft för bilar är ganska ointressant för mig, däremot är det ett bra riktmärke att gå efter, eftersom Z/A19DTR från början är konstruerad av/för Fiat-koncernen.
    Faktiskt inte, Z/A19DTR är vad motorn heter i Saab-utförande. När Fiat byggde motorn hette den JTD någonting.
    Dom är baserade på samma grundmotor men har olika turbo, styrsystem, effekt, givare och säkerligen tusentals andra variabler.
    Bara en sån sak som att dom har olika effekt, förbrukning och avgasvärden borde få dom flesta att förstå att det faktiskt finns en hel del skillnader mellan motorerna.

    Men den här diskussionen har jag haft så många gånger innan i så många forum att jag snart kan börja klipp och klistra samma text hela tiden.
    Tillverkarna tar inte fram oljespecifikationer för att dom tycker det är roligt, och dom gör det inte på måfå. Det ligger massor av pengar och jobb bakom.
    Ändå finns det alltid någon på något forum som vet bättre.
    Att följa rekommendationerna är valfritt, men jag kommer alltid att starkt ifrågasätta den som anser sig veta bättre än tillverkaren vilken olja som fungerar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #143
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast där tror jag faktiskt att du har fel. Just denna motor användes faktiskt i just en specifik lanciamodell. Exakt samma utförande. Det är ingen som pratar om grundmotorn som sådan och att de finns i många olika varianter.

  4. #144
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Ursprungsmotorn byggd av FPT heter 844A1.000 och har samma turboaggregat som Z/A19DTR.
    Förbrukning, effekt och avgasvärden skiljer även på en Hirsch-mappad TTiD.

  5. #145
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast där tror jag faktiskt att du har fel. Just denna motor användes faktiskt i just en specifik lanciamodell. Exakt samma utförande. Det är ingen som pratar om grundmotorn som sådan och att de finns i många olika varianter.
    Så du menar att Lancia använder Trionic i sina bilar?
    Jag har inte kollat men jag tvivlar starkt på att så skulle vara fallet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #146
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Ursprungsmotorn byggd av FPT heter 844A1.000 och har samma turboaggregat som Z/A19DTR.
    Förbrukning, effekt och avgasvärden skiljer även på en Hirsch-mappad TTiD.
    Någonting skiljer bevisligen då 844A1.000 enligt spec har 140KW och Z19DTR har 132KW.

    Men som sagt, den här diskussionen är totalt meningslös. Det kommer alltid att finnas forumanvändare som är helt säkra på att dom vet bättre än alla motortillverkare och oljelabb.
    Som jag sa tidigare, att följa rekommendationerna är valfritt, men dom finns där av en anledning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #147
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Visst, det kan mycket väl vara GM som bromsade lite grann, Saab kanske ville ha en helt egen olja för 2010 och uppåt men GM sa stopp att nä nu räcker det. Vi tar den vi har . Det vet vi ju inte heller. Att saab stretar åt ett håll och GM åt ett annat vet vi ju sen länge.
    Detta känns som en helt klart möjlig teori.

  8. #148
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    För att klara upp saker så hade lancian TTiD motorn med mjukvara för 190hk.
    Samma styrsystem, Bosch EDC16C39.
    Saabs dieselmotorer har aldrig haft något Trionic.

    Kan lägga upp lite jämförelser mellan lacia och saabs program om ni vill, italienarna tänker inte likadant som saabs motortekniker vad gäller mappning

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mackan den 2019-02-21 klockan 21:12.

  9. #149
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tittade noggrannare nyss och det står som sagt vanlig 5W30 Dexos2 som alternativ men bara från 2010 och framåt. Undrar vad som hände då?
    En rimlig anledning till att senare modeller inte kräver specialolja skulle ju kunna vara att man åtgärdat en designsvaghet i smörjsystemet, som exempelvis att det kanske krävdes en olja som kröp eller tålde övertemperaturer extra bra. Eftersom den tidigare var en specifik olja just för denna motor pekar det åt något sådant.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #150
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Någonting skiljer bevisligen då 844A1.000 enligt spec har 140KW och Z19DTR har 132KW.

    Men som sagt, den här diskussionen är totalt meningslös. Det kommer alltid att finnas forumanvändare som är helt säkra på att dom vet bättre än alla motortillverkare och oljelabb.
    Som jag sa tidigare, att följa rekommendationerna är valfritt, men dom finns där av en anledning.
    Fast återigen, diskussionen handlar om att möjligen få fram info om varför det är som det är. Inte att ifrågasätta saab eller dig. Har vi tur kanske det dyker upp nån som verkligen var med och vet nåt. Att saab har den spec som de har vet vi ju redan, det behöver ju inte du skriva i varannan tråd och eftersom jag har förstått att du är ganska duktig på olja så kanske du istället kan lägga fram nån teori om varför det är som det är? Vad är det i den ursprungliga mobiloljan som är så speciellt att man valde den från start? Det kanske finns nånting där du kan delge oss? Det verkar liksom inte vara nån speciell GM brygd heller utan det är just denna Mobil olja som har varit på tapeten hela tiden och som nu inte ens finns kvar utan den som är nu har typ bara viskositeten gemensamt. Kan någon liksom peka på nån egentlig skillnad som verkligen påverkar nåt så skulle ju jag lära mig mer.

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #151
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast återigen, diskussionen handlar om att möjligen få fram info om varför det är som det är. Inte att ifrågasätta saab eller dig. Har vi tur kanske det dyker upp nån som verkligen var med och vet nåt. Att saab har den spec som de har vet vi ju redan, det behöver ju inte du skriva i varannan tråd och eftersom jag har förstått att du är ganska duktig på olja så kanske du istället kan lägga fram nån teori om varför det är som det är? Vad är det i den ursprungliga mobiloljan som är så speciellt att man valde den från start? Det kanske finns nånting där du kan delge oss? Det verkar liksom inte vara nån speciell GM brygd heller utan det är just denna Mobil olja som har varit på tapeten hela tiden och som nu inte ens finns kvar utan den som är nu har typ bara viskositeten gemensamt. Kan någon liksom peka på nån egentlig skillnad som verkligen påverkar nåt så skulle ju jag lära mig mer.
    Vad jag vet har Saab aldrig krävt någon speciell Mobil olja, man har angett en klassificering och en viskositet. Sen finns det förvisso Mobil oljor som har denna klassificering och viskositet.
    Anledningen att man angett just denna klassificeringen är antagligen att man testat motorn och kommit fram till att just den klassificeringen är lämplig. Varför man valde just den klassificeringen vet nog bara Saab, det är tusentals variabler som spelar in när en tillverkare rekommenderar en olja, det är till och med så att rekommendationen kan variera beroende på i vilket land bilen säljs eftersom klimat och bränslekvalitet påverkar.

    Faktorer som spelar in när man väljer olja är saker såsom material i motorn, cylindertryck, förbränningstemperaturer, material i packningar, flödeshastigheter, kemiska reaktioner såsom oxidation, motorns temperatur och effektuttag, bränslets kvalité, marginaler och spel i lager och andra rörliga delar och tusentals andra variabler, förutsedda som väl som oförutsedda. Att som lekman försöka förstå varför en tillverkare valt en viss olja innebär att man måste gissa eller testa alla dessa variabler, och det är helt enkelt inte görbart. Så antingen väljer man att lyssna på tillverkaren, som är den som har tillgång till stordelen av alla dessa variabler och dessutom har resurser nog att testa dom, eller så chansar man och kör på någon annan olja som man själv tror är bra.
    Jag är inte tillräckligt insatt i vare sig Lancia's version av motorn eller Saab's version för att kunna peka på exakt vad skillnaden är, men någon skillnad finns bevisligen eftersom effekten skiljer och tillverkarna rekommenderar olika oljor. Det *kan* vara så att Saab kräver högre felmarginaler än Lancia och bara därför rekommenderar en annan olja, eller så skiljer sig motorerna åt så pass mycket att det finns tekniska förklaringar till skillnaden.
    Det enda jag vet är att jag inte vet och därför väljer jag att lyssna på tillverkaren.

    Jag har varit fascinerad av oljor i hela mitt liv och försöker sätta mig in i all information jag kommer över, och det enda jag kommit fram till är att även om jag är betydligt mer insatt än dom flesta så är det fortfarande massor jag inte förstår. Men, efter allt jag läst och efter att ha sett verkliga tester i oljelabb så vet jag att det är enorma skillnader på olja och olja, även om man som lekman kan tro att det inte spelar så stor roll. En enda liten variabel fel kan få enorma konsekvenser som man omöjligt hade kunnat förutse från början. Och det kan verkligen vara saker man tycker är helt obetydliga, såsom en liten ändring i effektuttag, men som totalt ändrar kraven på oljan.

    Jag förstår att du vill ha ett enkelt och rakt svar på din fråga, men det finns tyvärr inget sådant. Ämnet är helt enkelt för avancerat för att man ska kunna ställa enkla frågor och få enkla svar. Antingen gillar man läget och lyssnar på tillverkarens rekommendationer och bara accepterar att dom vet bäst, eller så skiter man i det och tror att man vet bättre själv. Någon detaljerad förklaring på varför det är på ett visst sätt lär man aldrig få, och helt ärligt, behöver du ens ställa frågan så skulle du ändå inte förstå svaret.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #152
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nej jag begär inte att du ska kunna ge mig nåt rakt svar på mina frågor men diskussionerna är ju ändå intressanta och kanske kan man komma fram till nånting. Att jag for efter Mobil är att det faktiskt står Mobil i all den GM dokumentation jag har. Den originalolja saab använde i början har texten "Mobil" i GM´s listor så jag antar att det helt sonika är den oljan som hela tiden rekommenderats. Även i originaldunkarna alltså. Den ursprungliga oljan är ju numera ersatt dock. Orio säljer inte ens originaloljan längre utan man får Mobil1 NewLife 0W40 som ju är ersatt men de har ganska gott om dem så de säljs väl slut antar jag.

  13. #153
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Att jag for efter Mobil är att det faktiskt står Mobil i all den GM dokumentation jag har.
    Vore intressant att se denna dokumentation, i all dokumentation jag har står det bara GM-LL-B-025 med viskositet 0w40.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #154
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tittar du på den här länken tex så visar den ungefär samma som jag har i andra listor. Detta är de flesta GM oljorna, kanske inte de allra nyaste men de listas för olika marknader och allt möjligt. Leta fram 0w40 oljan och det står Mobil som info.
    https://www.catcar.info/opel/?lang=e...aWtleT09XzE%3D

  15. #155
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tittar du på den här länken tex så visar den ungefär samma som jag har i andra listor. Detta är de flesta GM oljorna, kanske inte de allra nyaste men de listas för olika marknader och allt möjligt. Leta fram 0w40 oljan och det står Mobil som info.
    https://www.catcar.info/opel/?lang=e...aWtleT09XzE%3D
    Det där är inte GM, det där är en tredjepartssida.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #156
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det var bara ett exempel, uppgifterna kommer ur GM´s databas. Har ingen betydelse vem som presenterar dem.

  17. #157
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    En bild gör ju inte saken annorlunda. Jag har ju förklarat hur det står. Från 2010 då A19DTR endast används så är det helt plötsligt ok med vanlig Dexos2 5W30
    Vad jag vet gjordes ett stort utvecklingsjobb på den här motorn när 130, 160 och 180hk kom 2010, mycket sena 9-3 har den.
    Utvecklingsspåret är ett parallellt spår till den 2l version som finns i andra GM produkter som tex NG9-5 och jag tror inte att de har mycket gemensamt.

    Det mesta av detta arbete gjordes vad jag vet i Sverige (allt kanske), jag vet iaf de i Sverige som har arbetat med turbo, gasväxlingsprestanda, insprutning, kalibrering("mappning) och spec på just denna motor.

    Den motorn som här har en lite avvikande rekommendation på olja, är det den första 180hk versionen som släpptes på den tidigare versionen på motorn? 2008-2009? Eller har jag fattat diskussionen här fel?
    Jag är inte förvånad att man kan behöva speca upp oljan för en "trimmad" toppversion på den lite tidigare generationen. Medlen för att utveckla den kan ha varit knappa och man ryckte i varje halmstrå för att få fram en konkurrenskraftig och starkare motor i tid.
    Den har antagligen inte de uppdateringar som senare 130-180hk versioner har.
    Saker som kan ha påverkat valet av olja har ju redan nämnts, högre förbränningstryck, vridmoment, effekt, otillräcklig oljekylning etc, man kan ha sett under slitagetester att oljefilmen i lagren ligger på gränsen i vissa driftfall.

    Varför Saab Sverige körde ett eget utvecklingsspår på Dieselmotorn vet jag inte, man kan ju bara gissa. Och det är väl inte omöjligt att den också letade sig ner i enstaka andra bilar.
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-02-28 klockan 19:41.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #158
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    A19DTR = Euro 5 klassad
    - Kraftig bearbetning av insprutningen under uppvärmningsfasen, samma timing när motorn väl är uppvärmd.
    - Ändrad Egr-styrning
    - Högre laddtryck under 3000rpm för att minska sotbildning och andra otrevligheter i avgaserna
    - Ändrad kalibrering för regenerering av partikelfilter
    - Ändrade lambda(bränsle)förhållanden i samband med ovanstående punkt.
    - Ändrad katalysator enligt avgascertifiering (har inte sett den fysiska skillnaden)
    - Övervakning av laddström med möjligheten att stänga av laddning eller köra hård laddning vid gasuppsläpp och bromsning
    - Annan slutväxel för lägre varvtal
    - Ändrad aerodynamik med extra plast!?
    - Lägre vikt

    - Motorn i övrigt ser enligt specarna ut att vara samma (turbo, block mm)

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #159
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    A19DTR = Euro 5 klassad
    - Kraftig bearbetning av insprutningen under uppvärmningsfasen, samma timing när motorn väl är uppvärmd.
    - Ändrad Egr-styrning
    - Högre laddtryck under 3000rpm för att minska sotbildning och andra otrevligheter i avgaserna
    - Ändrad kalibrering för regenerering av partikelfilter
    - Ändrade lambda(bränsle)förhållanden i samband med ovanstående punkt.
    - Ändrad katalysator enligt avgascertifiering (har inte sett den fysiska skillnaden)
    - Övervakning av laddström med möjligheten att stänga av laddning eller köra hård laddning vid gasuppsläpp och bromsning
    - Annan slutväxel för lägre varvtal
    - Ändrad aerodynamik med extra plast!?
    - Lägre vikt

    - Motorn i övrigt ser enligt specarna ut att vara samma (turbo, block mm)
    Vad jämför du med här? A19DTR mot Z19DTR? Eller jämförelser av olika effektnivåer av A19DTR?
    Eller jämför du A19DTR mot Z19DTH?

    Jag har fått för mig att den heter Z19DTR 2008-2010 i 180hk utförande, annan topp, turbo m.m. jämfört med 150hk
    A19DTH 2010-2012 när 130hk och 160hk kom och motorn blev 119g i sedanutförande.
    Alla dessa är ju 1910cm², den diesel som kom i ng9-5 är på 1956cm² och här skiljer det mycket och motorn fick lägre kompression.

    Med vänlig hälsning Andreas
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-03-01 klockan 11:43.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #160
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det var bara ett exempel, uppgifterna kommer ur GM´s databas. Har ingen betydelse vem som presenterar dem.
    Jo, det har faktiskt en enorm betydelse.
    Att kolla var uppgifter kommer ifrån kallas källkritik och är grundläggande i typ all informationsinhämtning.

    Vad menar du med "GM's databas"? Vilken databas är det, och hur vet du att uppgifterna kommer därifrån?
    Det enda jag har som jag med säkerhet vet kommer från GM är WIS, och där står det nämligen något annat.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 14:28
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:54
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •