Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 180

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

  1. #81
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hej och tack,

    Lite funderingar...

    Areal är inte godkänd enl. GM specar.. men funkar den bra ?

    Söker man på Mobilshemsida, så uppger de att de inte har någon olja med ”GM” spec. Det finns en annan oljetråd, där någon ställt frågan till Mobil och de svarar via mail att de inte har någon passande olja och rekommenderar inte att använda deras produkter till TTID:n

    Då återstår Maptun. Är de de enda som kan frambringa en spec. Enlig olja till TTID motorerna ?

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Castrol edge 0-40 kör vi våra på, har funkat i 25K mil på bägge bilarna.

  3. #83
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Spidercat12 Visa inlägg
    Hej och tack,

    Lite funderingar...

    Areal är inte godkänd enl. GM specar.. men funkar den bra ?

    Söker man på Mobilshemsida, så uppger de att de inte har någon olja med ”GM” spec. Det finns en annan oljetråd, där någon ställt frågan till Mobil och de svarar via mail att de inte har någon passande olja och rekommenderar inte att använda deras produkter till TTID:n

    Då återstår Maptun. Är de de enda som kan frambringa en spec. Enlig olja till TTID motorerna ?

    Kört 1500 mil på Aral 0W-40. Funkar kalas. Följer Fiats spec, Fiat 9.55535-S2.
    Anpassad för diesel, med DPF. Även om jag nu inte har något sådant.
    Och low saps.

    Jag kommer fortsätta köra denna oljan framöver. Byter var 1500e mil.

  4. #84
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det finns alltså ingen vanlig API/ACEA standard som "duger" till TTiD?

  5. #85
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Jodå, kolla i instruktionsboken för Opel Insignia TTID (A20DTR), borde vara samma olja även där trots 0.1l större motor.
    Inom EU med lång intervall = dexos2, utanför eu 1500mil serviceintervall:ACEA A3/B4 eller C3.
    Sidan 243:
    https://www.opel.ie/content/dam/opel..._gb_online.pdf
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det finns alltså ingen vanlig API/ACEA standard som "duger" till TTiD?
    Senast redigerat av Mackan den 2019-01-28 klockan 12:34.

  6. #86
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast då återstår ju frågan varför Saab/GM valde en egen spec för just den motorn ? Övriga tillverkare som använder den motorn använder ingen speciell olja för just den motortypen.
    Faktum är ju att går man in i saab epc och tittar så hittar man den vanliga Dexos2 5W30 som ett alternativ så då kan det ju inte vara fel?

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det elaka svaret är att GM vill tjäna pengar genom att tvinga kunder att bara köpa produkter de godkänt.
    Det snällare svaret är för att skydda konsumenten från risken att få en vara som skadar deras bilar.
    Sanningen är nog lite av båda
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #88
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo så är det ju säkerligen men det borde rimligen ligga nåt bakom detta? Har liksom inget minne av att den vanliga oljan stod med som alternativ förut. Då var det ju som att svära i kyrkan om man hällde i nåt annat än "rätt" 0W40 olja.

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det finns så många olika märken av olja så det är omöjligt för en vanlig person att veta vad som är vad.
    Gm går i garanti för att de oljor de godkänner uppfyller kraven med sin klassificering. Ibland uppfylls kraven med bred marginal ibland med minsta möjliga.
    Sedan om någon påstår att den oljan de säljer uppfyller kraven så är det upp till varje person att göra en bedömning av trovärdigheten.
    Sedan kan man funderar på om Fiat, BMW VW klassificeringar är samma som GM.Kan en motor som skapas av Fiat som GM tillverkar under licens använda Fiat specifikation eller är den så annorlunda att endast dexos 2 fungerar.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #90
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo det du skriver är jag helt med på, tänkte mest på om någon hade nåt mer konkret att gå på. Det är ju fortfarande religion inom saabfolk att använda rätt olja till dessa annars ramlar himlen ner. Typ.
    Nån av de mer kunniga inom olja här kanske vet mer vad som gör denna 0W40 olja så speciell?

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Spidercat12 Visa inlägg
    Söker man på Mobilshemsida, så uppger de att de inte har någon olja med ”GM” spec. Det finns en annan oljetråd, där någon ställt frågan till Mobil och de svarar via mail att de inte har någon passande olja och rekommenderar inte att använda deras produkter till TTID:n
    Mobil1 ESP 0w-40 rekommenderas om man skriver in bilval manuellt.

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo det du skriver är jag helt med på, tänkte mest på om någon hade nåt mer konkret att gå på. Det är ju fortfarande religion inom saabfolk att använda rätt olja till dessa annars ramlar himlen ner. Typ.
    Nån av de mer kunniga inom olja här kanske vet mer vad som gör denna 0W40 olja så speciell?
    Är rädd att du inte kommer att få något annat svar än att dexos 2 är det rätta svaret för att GM säger att det är så.
    Själv så använder jag Aral supertroninc 0-40 för att jag tror på det jag läst om den oljan, men den är inte klassificerad av GM som en dexos2 olja. Så det är på egen risk.
    Samma risk du tar när du köper en reservdelar som inte är godkänna av Orio som originaldel
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  13. #93
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Nu har jag dålig koll på dieselmotorerna ska erkännas, men kräver inte TTID GM-LL-B-025?
    I sådana fall borde väl Mobil 1 ESP 0w-40 vara ett bra val med rätt klassning?

    Missminner jag mig inte helt blev Dexos 2 standard på alla GM först 2011, så TTID borde väl ha haft GM-LL-B-025 som krav.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #94
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    WIS anger för 9-5 årsmodell 2010 med motor Z19DTR olja 0W-40 som uppfyller kvalitétskravet GM-LL-B-025. På raden under är "GM-Dexos 2" tillagt utan någon mer text. För 2009 saknas texten "GM-Dexos 2".

    Det är bara Z19DTR som kräver 0W-40. För övriga diesel- och bensinmotorer anges 0W-30, 0W-40, 5W-30 eller 5W-40. GM-LL-A-025 för bensin och GM-LL-B-025 för diesel. För 2010 anges även Dexos 2 för alla motorer utom A20DTH/LBS (diesel) där det anges Long Life motorolja 5W-30 som uppfyller ACEA A3/B4.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #95
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nu har jag dålig koll på dieselmotorerna ska erkännas, men kräver inte TTID GM-LL-B-025?
    I sådana fall borde väl Mobil 1 ESP 0w-40 vara ett bra val med rätt klassning?

    Missminner jag mig inte helt blev Dexos 2 standard på alla GM först 2011, så TTID borde väl ha haft GM-LL-B-025 som krav.
    Rätta mig om jag har fel men när GM kommer med en ny klassificering typ dexos2 brukar de då inte sluta använda äldre klassificeringar.
    Jag har tolkat som att GM-LL-B-025 kan användas av andra som en referens för sin olja
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  16. #96
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag fick idag en dunk olja som jag beställt till min TTID, men till min förvåning så var det detta jag fick. har alltid fått den saabmärkta dunken.

    Antog att detta var fel så har mailat till maptun. men sen såg jag detta: https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...lja-0w40-5l386


    Finns inte orginaloljan kvar? detta är det man får på orginalnummret..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #97
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel men när GM kommer med en ny klassificering typ dexos2 brukar de då inte sluta använda äldre klassificeringar.
    Jag har tolkat som att GM-LL-B-025 kan användas av andra som en referens för sin olja
    Dexos 2 ersätter GM-LL-B-025 i många bilar, men det betyder ju inte att GM-LL-B-025 slutar fungera. Vare sig motor eller olja ändrar sig bara för att GM hittar på en ny klassning.
    Om GM-LL-B-025 var rätt klassning när bilen var ny så är den rätt klassning även nu, såvida man inte bytt motor i bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Jag fick idag en dunk olja som jag beställt till min TTID, men till min förvåning så var det detta jag fick. har alltid fått den saabmärkta dunken.

    Antog att detta var fel så har mailat till maptun. men sen såg jag detta: https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...lja-0w40-5l386


    Finns inte orginaloljan kvar? detta är det man får på orginalnummret..
    Det är inga problem att köra den där i en TTID, just New Life var länge det som rekommenderas av dom flesta.
    Dock lär det bli problem framöver då Mobil 1 New Life inte tillverkas längre, så när lagret är slut så är det slut.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #98
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Så i det stora hela så kan man säga att hysterin att det ovillkorligen måste vara rätt 0W40 olja i TTid är överspelad om nu de nyare oljorna uppfyller den tidigare nödvändiga klassningen? Detta är ju ändå fortfarande religion för många och det nämns ju fortfarande i trådarna ?

  19. #99
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    0w40 av vettig acea klassning (se tidigare inlägg i tråden) och byt var 1500mil så är du säker.

  20. #100
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Mobil1 ESP 0w-40 rekommenderas om man skriver in bilval manuellt.
    Mobil 1 ESP 0W-40 har ersatts av Mobil 1 ESP x3 0W-40 som även den är officiellt dexos2 licensierad. Den tidigare kan dock fortfarande finnas i lager hos några handlare.

    Lista på officiellt godkända oljor hittas här:
    https://www.gmdexos.com/owner/brands/dexos2/index.html

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Dexos 2 ersätter GM-LL-B-025 i många bilar, men det betyder ju inte att GM-LL-B-025 slutar fungera. Vare sig motor eller olja ändrar sig bara för att GM hittar på en ny klassning.
    Om GM-LL-B-025 var rätt klassning när bilen var ny så är den rätt klassning även nu, såvida man inte bytt motor i bilen.

    - - - Uppdaterad - - -



    Det är inga problem att köra den där i en TTID, just New Life var länge det som rekommenderas av dom flesta.
    Dock lär det bli problem framöver då Mobil 1 New Life inte tillverkas längre, så när lagret är slut så är det slut.
    Vanligtvis så innebär dock en ny spec högre krav.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Så i det stora hela så kan man säga att hysterin att det ovillkorligen måste vara rätt 0W40 olja i TTid är överspelad om nu de nyare oljorna uppfyller den tidigare nödvändiga klassningen? Detta är ju ändå fortfarande religion för många och det nämns ju fortfarande i trådarna ?
    Kraven är rimligen fortfarande desamma dvs. GM-LL-B-025 / dexos2 och 0W-40. Kravet på 0W skulle möjligen kunna bero på att oljematningen till högtrycksturbon tas ifrån toppen på denna motor varvid man vill ha lågt flödesmotstånd vid kallstart för att erhålla oljetryck vid turbon inom rimlig tid. Varmviskositet 40 tror jag beror på cylindertrycken om 180 bar.

    Får man välja mellan GM-LL-B-025 och dexos2 så hade jag valt en olja som uppfyller den sistnämnda.

Liknande ämnen

  1. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 14:28
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:54
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •