Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 98 av 98

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 959
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    En bild gör ju inte saken annorlunda. Jag har ju förklarat hur det står. Från 2010 då A19DTR endast används så är det helt plötsligt ok med vanlig Dexos2 5W30
    Vad jag vet gjordes ett stort utvecklingsjobb på den här motorn när 130, 160 och 180hk kom 2010, mycket sena 9-3 har den.
    Utvecklingsspåret är ett parallellt spår till den 2l version som finns i andra GM produkter som tex NG9-5 och jag tror inte att de har mycket gemensamt.

    Det mesta av detta arbete gjordes vad jag vet i Sverige (allt kanske), jag vet iaf de i Sverige som har arbetat med turbo, gasväxlingsprestanda, insprutning, kalibrering("mappning) och spec på just denna motor.

    Den motorn som här har en lite avvikande rekommendation på olja, är det den första 180hk versionen som släpptes på den tidigare versionen på motorn? 2008-2009? Eller har jag fattat diskussionen här fel?
    Jag är inte förvånad att man kan behöva speca upp oljan för en "trimmad" toppversion på den lite tidigare generationen. Medlen för att utveckla den kan ha varit knappa och man ryckte i varje halmstrå för att få fram en konkurrenskraftig och starkare motor i tid.
    Den har antagligen inte de uppdateringar som senare 130-180hk versioner har.
    Saker som kan ha påverkat valet av olja har ju redan nämnts, högre förbränningstryck, vridmoment, effekt, otillräcklig oljekylning etc, man kan ha sett under slitagetester att oljefilmen i lagren ligger på gränsen i vissa driftfall.

    Varför Saab Sverige körde ett eget utvecklingsspår på Dieselmotorn vet jag inte, man kan ju bara gissa. Och det är väl inte omöjligt att den också letade sig ner i enstaka andra bilar.
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-02-28 klockan 18:41.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #82
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 732
    Medlem#
    3186
    A19DTR = Euro 5 klassad
    - Kraftig bearbetning av insprutningen under uppvärmningsfasen, samma timing när motorn väl är uppvärmd.
    - Ändrad Egr-styrning
    - Högre laddtryck under 3000rpm för att minska sotbildning och andra otrevligheter i avgaserna
    - Ändrad kalibrering för regenerering av partikelfilter
    - Ändrade lambda(bränsle)förhållanden i samband med ovanstående punkt.
    - Ändrad katalysator enligt avgascertifiering (har inte sett den fysiska skillnaden)
    - Övervakning av laddström med möjligheten att stänga av laddning eller köra hård laddning vid gasuppsläpp och bromsning
    - Annan slutväxel för lägre varvtal
    - Ändrad aerodynamik med extra plast!?
    - Lägre vikt

    - Motorn i övrigt ser enligt specarna ut att vara samma (turbo, block mm)

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 959
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    A19DTR = Euro 5 klassad
    - Kraftig bearbetning av insprutningen under uppvärmningsfasen, samma timing när motorn väl är uppvärmd.
    - Ändrad Egr-styrning
    - Högre laddtryck under 3000rpm för att minska sotbildning och andra otrevligheter i avgaserna
    - Ändrad kalibrering för regenerering av partikelfilter
    - Ändrade lambda(bränsle)förhållanden i samband med ovanstående punkt.
    - Ändrad katalysator enligt avgascertifiering (har inte sett den fysiska skillnaden)
    - Övervakning av laddström med möjligheten att stänga av laddning eller köra hård laddning vid gasuppsläpp och bromsning
    - Annan slutväxel för lägre varvtal
    - Ändrad aerodynamik med extra plast!?
    - Lägre vikt

    - Motorn i övrigt ser enligt specarna ut att vara samma (turbo, block mm)
    Vad jämför du med här? A19DTR mot Z19DTR? Eller jämförelser av olika effektnivåer av A19DTR?
    Eller jämför du A19DTR mot Z19DTH?

    Jag har fått för mig att den heter Z19DTR 2008-2010 i 180hk utförande, annan topp, turbo m.m. jämfört med 150hk
    A19DTH 2010-2012 när 130hk och 160hk kom och motorn blev 119g i sedanutförande.
    Alla dessa är ju 1910cm², den diesel som kom i ng9-5 är på 1956cm² och här skiljer det mycket och motorn fick lägre kompression.

    Med vänlig hälsning Andreas
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-03-01 klockan 10:43.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #84
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 690
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det var bara ett exempel, uppgifterna kommer ur GM´s databas. Har ingen betydelse vem som presenterar dem.
    Jo, det har faktiskt en enorm betydelse.
    Att kolla var uppgifter kommer ifrån kallas källkritik och är grundläggande i typ all informationsinhämtning.

    Vad menar du med "GM's databas"? Vilken databas är det, och hur vet du att uppgifterna kommer därifrån?
    Det enda jag har som jag med säkerhet vet kommer från GM är WIS, och där står det nämligen något annat.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #85
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 442
    Ja nu är ju inte GM endast Saab vad jag vet. Informationen kommer från Opel/Vauxhall EPC och är inte det GM så det räcker så vet inte jag? Att Saab rekommenderar denna oljan vet vi ju redan men det vi söker är som sagt information om oljan i sig.

    Det jag har fått fram så här långt är iallafall att oljan, dvs 93165385 resp 93165386 (som ju är den oljan saab rekommenderar) togs fram i GM´s portfolio runt 2004 då Vauxhall tävlade i BTCC. Triple8 race engineering som vauxhall samarbetade med då hade ett väldigt tajt samarbete med Mobil i sin tur och Mobil1 blev officiell olja för VXR modellerna som ju togs fram med hjälp av Triple8. Bara som ett klargörande att det är Mobil i dunkarna alltså.

  6. #86
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 690
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja nu är ju inte GM endast Saab vad jag vet. Informationen kommer från Opel/Vauxhall EPC och är inte det GM så det räcker så vet inte jag? Att Saab rekommenderar denna oljan vet vi ju redan men det vi söker är som sagt information om oljan i sig.

    Det jag har fått fram så här långt är iallafall att oljan, dvs 93165385 resp 93165386 (som ju är den oljan saab rekommenderar) togs fram i GM´s portfolio runt 2004 då Vauxhall tävlade i BTCC. Triple8 race engineering som vauxhall samarbetade med då hade ett väldigt tajt samarbete med Mobil i sin tur och Mobil1 blev officiell olja för VXR modellerna som ju togs fram med hjälp av Triple8. Bara som ett klargörande att det är Mobil i dunkarna alltså.
    Du måste skilja på vad Saab rekommenderar och vad motorn kräver, det är inte samma sak.
    Motorn kräver en olja med en viss specifikation och viss viskositet, Saab rekommenderar en olja som uppfyller detta men det är inte samma sak som att det är den enda olja man kan använda.

    Exempelvis så står det ingjutet i oljelocket på min BMW att "BMW recommends CASTROL". Det betyder inte att jag måste köra på Castrol, så länge jag väljer specarna så är jag fri att välja vilken oljetillverkare jag vill.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #87
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 442
    Ja det vet jag väl? Det jag skrev handlar mest om att det troligtvis är Mobil olja i originaldunkarna från GM och det som saab rekommenderade. Det handlar ju också om att en del säger att man bara ska ha original eller Mobils motsvarighet. Det har ju varit det enda rätta.........Ingen annan har ju haft rätt spec? Är det inte det diskussionen handlar om i stort?
    Vad det ska vara i din BMW är ju helt ointressant (som du själv brukar säga)
    Det som är så spännande med just den här oljan är ju att det är så få oljetillverkare som vågar sig på en rekommendation på denna just för att specen är så satt. Inte ens mobil listar nån olja själva till Ttid just för att ursprungsoljan utgått och de själva ersatt den till nåt annat som de inte kan "garantera" uppfyller tillverkarens "krav"

    Fått lite mer svar på oljan från GM och 5lit dunkarna har helt utgått och ersätts till 1lit. Kanske säljs de slut bara. Sen är det finito med helt rätt olja.

  8. #88
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 732
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Vad jämför du med här? A19DTR mot Z19DTR? Eller jämförelser av olika effektnivåer av A19DTR?
    Eller jämför du A19DTR mot Z19DTH?

    Jag har fått för mig att den heter Z19DTR 2008-2010 i 180hk utförande, annan topp, turbo m.m. jämfört med 150hk
    A19DTH 2010-2012 när 130hk och 160hk kom och motorn blev 119g i sedanutförande.
    Alla dessa är ju 1910cm², den diesel som kom i ng9-5 är på 1956cm² och här skiljer det mycket och motorn fick lägre kompression.

    Med vänlig hälsning Andreas
    Z19DTR vs A19DTR.
    A19DTR 130, 160 och 180hk är samma motor med olika kalibrering. 130hk hade även mindre bromsar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #89
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 690
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja det vet jag väl? Det jag skrev handlar mest om att det troligtvis är Mobil olja i originaldunkarna från GM och det som saab rekommenderade. Det handlar ju också om att en del säger att man bara ska ha original eller Mobils motsvarighet. Det har ju varit det enda rätta.........Ingen annan har ju haft rätt spec? Är det inte det diskussionen handlar om i stort?
    Vad det ska vara i din BMW är ju helt ointressant (som du själv brukar säga)
    Det som är så spännande med just den här oljan är ju att det är så få oljetillverkare som vågar sig på en rekommendation på denna just för att specen är så satt. Inte ens mobil listar nån olja själva till Ttid just för att ursprungsoljan utgått och de själva ersatt den till nåt annat som de inte kan "garantera" uppfyller tillverkarens "krav"
    Nu byter du ju helt argumentation igen. Det är ingen som ifrågasatt om det är Mobil olja i dunkarna från GM.
    Diskussionen som jag förstått den handlar om vilken olja det ska vara i ttid och varför. Vilken olja det ska vara är väldigt lätt att besvara då specarna är väldigt tydliga, så varför det ens är en fråga är obegripligt. Varför det ska vara den oljan är svårt att svara på såvida man inte har ett eget motorlabb och tillgång till dom tusentals variabler som styr oljekraven. Även detta är förklarat ett flertal gånger.

    Exemplet med min BMW var för att få dig att förstå skillnaden på rekommendation och krav, då man lätt kan få uppfattningen att du inte förstått skillnaden när man läser ditt inlägg, så det var inte alls ointressant.

    Jag tror inte tillverkarna har något problem med att våga sig på en rekommendation, däremot kan det vara så enkelt att dom inte har någon olja som uppfyller kraven och därför avstår. Men att säga att dom inte vågar är en väldigt felaktig formulering.
    Att du sätter garantera och krav inom citationstecken visar väldigt tydligt på att du inte förstått problematiken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #90
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 442
    Bytt argumentation? Det var du som ifrågasatte min information om att det var Mobil i GM dunkarna och det var det jag spann vidare på. Sen började du om med allt annat. Min poäng med att visa var oljan kommer ifrån är ju mest att visa att det ingalunda är en olja som är utprovad för saab utan den fanns redan på GM´s hyllor.

  11. #91
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 690
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Bytt argumentation? Det var du som ifrågasatte min information om att det var Mobil i GM dunkarna och det var det jag spann vidare på. Sen började du om med allt annat. Min poäng med att visa var oljan kommer ifrån är ju mest att visa att det ingalunda är en olja som är utprovad för saab utan den fanns redan på GM´s hyllor.
    Var har jag ifrågasatt att det är mobil i GM's dunkar?
    GM har alltid rekommenderat Mobil 1 New Life till TTID, något annat har jag inte påstått.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #92
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 442
    ja i inlägg 76-80 typ..........

  13. #93
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 959
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Z19DTR vs A19DTR.
    A19DTR 130, 160 och 180hk är samma motor med olika kalibrering. 130hk hade även mindre bromsar.
    Jo alla A19DTR 130-180 är samma HW, den kom ju typ 2010.
    Men den motor som det talas om här är Z19DTR och den har inte emissionsklass EU5 utan 2005PM. Den kom ca 2008 och finns upp till 2009/2010.

    Som jag tolkar det är det 180hk Z19DTR 2008-2009 Miljöklass 2005PM som ska ha den annorlunda oljan.

    Med vänlig hälsning Andreas
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #94
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 732
    Medlem#
    3186
    Z19DTR och A19DTR har samma block, topp, kolvar, kammar, grenrör och turbo. Att något mer specifikt som rör motorns smörjbehov skulle skilja låter inte sannolikt?
    Kika gärna i EPC, står tydligt 2008-2011 Z19DTR och A19DTR på motordelarna

    Z19DTR = årsmodell 2008-2010
    A19DTR = årsmodell 2011-2012

    Vad gäller min egen uppfattning om smörjmedel så står de tidigare i tråden, jag kör på rekommendationerna för A20DTR med kortare serviceintervall.
    Senast redigerat av Mackan den 2019-03-01 klockan 22:33.

  15. #95
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 442
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jo alla A19DTR 130-180 är samma HW, den kom ju typ 2010.
    Men den motor som det talas om här är Z19DTR och den har inte emissionsklass EU5 utan 2005PM. Den kom ca 2008 och finns upp till 2009/2010.

    Som jag tolkar det är det 180hk Z19DTR 2008-2009 Miljöklass 2005PM som ska ha den annorlunda oljan.

    Med vänlig hälsning Andreas
    Nä det som gäller är att Z19DTR ska ha 0W40 och A19DTR ska ha 5W30. Det är så orio svarar också och som stämmer med epc. Kort och gott så är det alltså bara 2-3 år som man tyckte att denna motorn behövde en annan olja.

  16. #96
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nä det som gäller är att Z19DTR ska ha 0W40 och A19DTR ska ha 5W30. Det är så orio svarar också och som stämmer med epc. Kort och gott så är det alltså bara 2-3 år som man tyckte att denna motorn behövde en annan olja.
    Inte så lustigt att verkstäderna kanske gör fel i så fall. Ganska lätt att förväxla.
    Min har gått på Z19DTR har gått på 5w-30 majoriteten av sina 25 000 mil. Bara första 2-3 servicen som det var 0w-40.
    Sen 5w-30 tills jag köpte den.

  17. #97
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 690
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ja i inlägg 76-80 typ..........
    Nej. Återigen blandar du ihop rekommenderar och kräver. Det är. inte samma sak!

    GM *rekommenderar* Mobil 1, men dom *kräver* en olja med GM-LL-B-025.
    Alltså, det här är fan inte rocketscience.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 959
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nä det som gäller är att Z19DTR ska ha 0W40 och A19DTR ska ha 5W30. Det är så orio svarar också och som stämmer med epc. Kort och gott så är det alltså bara 2-3 år som man tyckte att denna motorn behövde en annan olja.
    Det är ju precis det jag har argumenterat för. Att den första versionen 180hk som har miljöklass 2005PM har en annan oljerekommendation.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Olja till 9-3 ttid 2010
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-12-30, 16:02
  2. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 13:28
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 21:48
  4. Olja till 9-3 -08 TTID??
    Av flash-71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:56
  5. rätt olja till saab 95 2.3t
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •