Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 98

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Sen kan man ju lägga till frågeställningen om det är bäst att köra fel klassning men rätt viskositet, eller rätt klassning men fel viskositet?
    Jag skulle säga att rätt klassning men fel viskositet är betydligt bättre än tvärtom.

Viskositeten kan varieras beroende på vilket sätt bilen används, vilket klimat den går i, hur långt motorn har gått etc. Vet man vad man gör och försöker åstadkomma så går det att laborera med viskositeten, inom rimliga ramar. Förutsatt att man vet vad man gör och håller sig inom rimliga ramar! Observera detta! Vet man inte, så håller man sig till tillverkarens specifikationer.
    Klassningen däremot ändras aldrig, inte under några som helst villkor.

Detta är en av anledningarna att det fullkomligt brinner i huvudet på mig när självutnämnda förstå-sig-påare börjar rabbla viskositeter när någon frågar vilken olja dom ska använda. Det enda dom gör är att dom omedelbart bevisar att dom inte vet vad dom pratar om.
    Senast redigerat av rcy den 2019-02-11 klockan 10:48.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag har web-epc eftersom jag är återförsäljare själv.
    Och i den står det vad då som godkänd olja till TTID?

Det jag var inne på och åren går ju så fort men inte var väl de första dexos oljorna dieselspecade?
    Nu tänker du lite bakvänt. Det är inte oljor som blir dieselspecade, det är motorerna som blir certifierade för en viss oljespecifikation.

Med åren sen har ju oljorna blivit bättre och specerna går ihop och en olja kan ju ersätta många äldre och idag går det troligtvis utmärkt att använda annat än 0W40 så länge specen är okej. Det är så jag uppfattar det iallafall.
    Det går troligtvis utmärkt? Och vem tar kostnaden om det inte går utmärkt? Du?
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    *Specifikationen* kan mycket väl innehålla högre krav, *bilens* krav däremot ändras inte av en ny spec.
    TTID-motorerna kan ju omöjligt bygga om sig själva i alla bilar enbart för att GM byter från GM-LL-B-025 till Dexos 2.
    En biltillverkare kan ju inte rekommendera andra oljor än dem som är tillgängliga då bilen lanseras, eller hur? Det innebär ju inte att motorn i fråga inte skulle dra nytta av en olja med en högre, ännu ej lanserad specifikation. Biltillverkare såväl som ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) brukar ha någon idé om vad man behöver lägga till för krav framöver, men att ta fram standarder för nya prover, och utveckla och godkänna nya oljor tar en del tid. Att biltillverkarna numera ofta har egna oljespecifikationer beror mycket på att man på så sätt kan få in nya krav i alla fall något snabbare än att behöva vänta på ILSAC.

Tar vi GM-LL-B-025 så är det en oljespecifikation som härrör från tiden före partikelfiltrens tid, dvs krav på låg askhalt för att undvika att sätta igen partikelfiltren fanns inte i standarden. Att en TTiD, som har just partikelfilter, helst bör köras på en olja med låg askhalt torde säga sig självt.

Jag har web-epc eftersom jag är återförsäljare själv.
    Det jag var inne på och åren går ju så fort men inte var väl de första dexos oljorna dieselspecade? Har för mig att de var skiljda åt och de hade speciella oljor för dieslarna? Jag kommer inte ihåg ärligt talat. Ville man då ha olja med rätt spec så kanske det närmaste var just 0W40 oljan från nån lev och så blev det för jag uppfattar ändå fiats spec som ganska strikt, deras bästa dieselspec som jag fattar det. Med åren sen har ju oljorna blivit bättre och specerna går ihop och en olja kan ju ersätta många äldre och idag går det troligtvis utmärkt att använda annat än 0W40 så länge specen är okej. Det är så jag uppfattar det iallafall.
    Saab kommer ju knappast gå ut med nå bulletiner om detta iallafall......…
    Dexos2 är och har alltid varit en serviceklassning för dieselmotorer, dexos1 är GM's klassning på motoroljor för bensinmotorer. I Europa så valde man dock att rekommendera dexos2 till både bensin och dieselmotorer. Dexos1 gen2 är en vidareutveckling av dexos1 för bensinmotorer, när GM införde denna klassning så ändrade dem också rekommendationerna för vissa direktinsprutade motorer från dexos2 till dexos1 gen2.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Det jag menade var väl att det fanns nåt före Dexos så att säga ? Åren går ju så fort men då Saab tog fram modellen ifråga och valde motor så kanske det var före Dexos tiden. Då kanske man inte hade nån olja som fungerade i båda och man valde nåt annat. Sen såg man ingen anledning att ändra på rekommendationen för den motorn kanske. Det fungerade ju bra ändå för de fick ju sälja en dyrare olja.

Kontentan är väl att jag tror det är ganska överspelat att man måste ha just den där 0W40 oljan i dessa. Med rätt spec så finns det ju många oljor som uppfyller detta idag och viskositeten är nog av marginell betydelse.

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Visst är det så att oljor och motorer utvecklas, och absolut så finns det säkerligen standarder idag som skulle kunna ersätta det som rekommenderades när bilen såldes.
    Problemet är, vem har kompetensen att avgöra det? Jag är väldigt väl insatt i oljor och motorer, men jag skulle aldrig komma på tanken att rekommendera någon att avvika från tillverkarens rekommendationer, helt enkelt för att jag har varken kompetensen eller resurserna som krävs för att våga garantera ett sådant påstående.
    Men är det någon här som känner att dom är tillräckligt insatt och har gjort dom tester som krävs för att kunna intyga en sådan sak, så är jag mer än intresserad av att höra vilka oljor som passar.

1 användare gillar detta inlägg

Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Medlem#
    -
    Om jag nu tvunget skulle gå ifrån min linje att köpa helt korrekt specificerad olja till min TTiD, så hade jag valt rätt viskositet och motsvarande ACEA spec.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Vad är korrekt då? Det saab specade då eller ska man gå efter epc där det står med vanlig dexos2 5W30 som alternativ?

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Medlem#
    -
    Vad är korrekt då?
    0w-40 med GM LL-B-025 eller dexos2

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ja jo men nu tänkte jag mer på tid spec kontra det som står i epc idag från orio. Tittade noggrannare nyss och det står som sagt vanlig 5W30 Dexos2 som alternativ men bara från 2010 och framåt. Undrar vad som hände då?
    Är det då fel att gå på dessa uppgifter?

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Om jag nu tvunget skulle gå ifrån min linje att köpa helt korrekt specificerad olja till min TTiD, så hade jag valt rätt viskositet och motsvarande ACEA spec.
    http://www.levoil.de/epages/62903875...&ClassicView=1

Aral SuperTronic 0W-40

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Ja jo men nu tänkte jag mer på tid spec kontra det som står i epc idag från orio. Tittade noggrannare nyss och det står som sagt vanlig 5W30 Dexos2 som alternativ men bara från 2010 och framåt. Undrar vad som hände då?
    Är det då fel att gå på dessa uppgifter?
    Om tillverkaren säger att det är ok så är det med stor sannolikhet ok.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Kollade upp det här med vad epc skriver idag och det går ihop lite grann om man bara söker på motor rent generellt så det jag skrev är inte riktigt sant men det känns ändå lustigt. Det som gäller är iallafall att 9-3 2011-12 som har A19DTR har helt vanlig 5W30 Dexos2. Specen för Z19DTR (upp till 2010) är fortfarande enbart 0W40 oljan.
    Skillnaden på Z19DTR och A19DTR är vad jag förstår endast mjukvara? Euro4 och euro5 emissionsregler.
    Så rent konkret är det fortfarande lika obegripligt varför de valde en speciell olja för just den förstnämnde om de anser att "enklare" olja fungerar bra med även Euro5 motorer.

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Så rent konkret är det fortfarande lika obegripligt varför de valde en speciell olja för just den förstnämnde om de anser att "enklare" olja fungerar bra med även Euro5 motorer.
    "Enklare"?
    Det är olika viskositet, det betyder inte att den ena är "enklare" än den andra.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Med enklare menade jag bara att specen i den senare knappast är högre än den första? Det vore mer logiskt att ha en bättre spec på en nyare motor. Finns liksom ingen logik i det här...........Dessa två motorer är ju ändå så lika de kan bli. Jag menar det blir ju bara fånigt att ena året säga att nä det ska vara en speciell 0W40 olja och nästa år skippa det och köra på standard 5W30 i sortimentet.
    Att det i slutändan blir omöjligt att säga varför det är såhär förstår jag ju men diskussionen är ju spännande för det.......
    Orio visste inget de heller annat än att saabs tester har visat att det skulle vara så här och visst, ser man olja som religion så får man såklart följa det. Personligen ser jag som sagt inte logiken.

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Medlem#
    -
    Kan du lägga upp en screenshot där det står i EPC?

Det ska inte läggas upp skärmdumpar från vare sig EPC eller WIS

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    En bild gör ju inte saken annorlunda. Jag har ju förklarat hur det står. Från 2010 då A19DTR endast används så är det helt plötsligt ok med vanlig Dexos2 5W30

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Med enklare menade jag bara att specen i den senare knappast är högre än den första? Det vore mer logiskt att ha en bättre spec på en nyare motor. Finns liksom ingen logik i det här...........Dessa två motorer är ju ändå så lika de kan bli. Jag menar det blir ju bara fånigt att ena året säga att nä det ska vara en speciell 0W40 olja och nästa år skippa det och köra på standard 5W30 i sortimentet.
    Att det i slutändan blir omöjligt att säga varför det är såhär förstår jag ju men diskussionen är ju spännande för det.......
    Orio visste inget de heller annat än att saabs tester har visat att det skulle vara så här och visst, ser man olja som religion så får man såklart följa det. Personligen ser jag som sagt inte logiken.
    En spec är inte "högre" än någon annan. Eller bättre.
    Det är inget speciellt med 0w40. Det finns ingen "standard" 5w30.

Många verkar tro att klassningar på något vis är rangordnade från sämst till bäst. Inget kunde vara mer fel.
    En klassning innebär att en olja har vissa egenskaper. I en motor som kräver just dessa egenskaper så är en olja med den klassningen jättebra. I en motor som kräver en olja med andra egenskaper så kan samma olja vara total katastrof. En olja som är det absolut bästa man kan ha i en formel1 motor skulle sannolikt vara total katastrof i en gammal dieselmotor. Betyder det att oljan är bra, eller att den är dålig? Svaret är givetvis att det beror på var du tänker använda den.

Allt handlar om klassificeringen, den berättar om en viss olja är lämplig i en viss motor. Det finns inget fånigt i det, tillverkare av både motorer och oljor lägger hundratals miljoner på att säkerställa att deras rekommendationer verkligen inte skadar motorerna.
    Om Saab's tester har påvisat att det är såpass mycket skillnad på motorerna att dom ändrat klassificeringen på oljan, då skulle jag ta mig en allvarlig funderare på om dom kanske har en anledning att göra det och att man kanske skulle lyssna på dom. Huruvida jag ser logiken i det eller inte ser jag inte som särskilt relevant, Saab's ingenjörer har kompetens jag inte har och deras motorlabb har utrustning som jag inte har, så jag känner mig inte helt kvalificerad med att ifrågasätta deras rekommendationer. Känner du på ett annat vis så är det givetvis upp till dig.

1 användare gillar detta inlägg

Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Absolut, jag förstår precis hur du menar. Tanken är inte att jag ska få rätt utan även du "rcy" måste väl se det ologiska i det här? Jag skulle liksom inte säga nånting om det var en motor som ingen annan använde så det fanns nåt att jämföra med men ingen ska ju inbilla mig att de nu mot förmodan skulle ha lagt ner hur mycket pengar som helst på att utprova en olja för några enstaka år för att sen vips gå över på nåt helt annat.
    Att inte viskositeten har nån koppling till specen det förstår jag också men ja, logiken alltså.
    Visst, det kan mycket väl vara GM som bromsade lite grann, Saab kanske ville ha en helt egen olja för 2010 och uppåt men GM sa stopp att nä nu räcker det. Vi tar den vi har . Det vet vi ju inte heller. Att saab stretar åt ett håll och GM åt ett annat vet vi ju sen länge. Andra tillverkare har ju väldigt tajta specar och byter oljetyp som andra byter kalsonger så varför skulle inte saab vilja det om de kunde.......

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Medlem#
    -
    Vi går tillbaka till ursprungsmotorn och ser vad Petronas rekommenderar.

https://www.pli-petronas.com/en/tools/

Här får jag fram att:

1st choice: Selenia Sport 5W-40

Till: LANCIA DELTA 1.9 16V MULTIJET 190 TWINTURBO

Liknande ämnen

1. Olja till 9-3 ttid 2010
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-12-30, 16:02
  2. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 13:28
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 21:48
  4. Olja till 9-3 -08 TTID??
    Av flash-71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:56
  5. rätt olja till saab 95 2.3t
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:06

Taggar för det här ämnet