Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Laddtryck kommer sent. NG9-3 1,9TID

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Laddtryck kommer sent. NG9-3 1,9TID

    Hej!

    Tycker min Saab 9-3 1.9tid från 2007 har blivit lite slöare och att jag måste varva mer innan turbon börjar ladda. Köpte en felkodsläsare och loggade datan den fick när jag var ut och körde. Gjorde några fullgas repor på 2-4 för att se hur turbon laddar. Fick följande resultat.
    2000RPM: Börjar ladda och ger ca 0,2 BAR
    2200RPM: 0,5 BAR
    3200RPM 1,2 BAR
    3700RPM 1,4 BAR

    Har förstått att 1,4 BAR är max orginal men borde den inte uppnå detta tidigare än 3700 RPM?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Magnetventil till turbon
    Trasiga tryckslangar
    Trasig turbo
    Dålig liftmassmätare
    Smutsig tryck/mapsensor
    Verkar vara de vanligaste felen.

    Max tryck borde du få upp redan runt 2000rpm vid körning på högre växel.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Lyser Check engine? Får du felkoder? Isf vilka?
    Hur är det, har dessa turbosar wastegate? Om ja, har denna fastnat i öppet läge?
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Magnetventil till turbon
    Trasiga tryckslangar
    Trasig turbo
    Dålig liftmassmätare
    Smutsig tryck/mapsensor
    Verkar vara de vanligaste felen.

    Max tryck borde du få upp redan runt 2000rpm vid körning på högre växel.
    Tack så mycket för tipsen! Var sitter tryck/mapsensorn?


    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Lyser Check engine? Får du felkoder? Isf vilka?
    Hur är det, har dessa turbosar wastegate? Om ja, har denna fastnat i öppet läge?
    /Johan
    Nej motorlampan lyser ej och finns inga felkoder på motorn. Kan inte tillräckligt om motorn men hittar ingen wastegate i EPC för motorn så tror inte det.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av samme9 Visa inlägg
    Tack så mycket för tipsen! Var sitter tryck/mapsensorn?



    Nej motorlampan lyser ej och finns inga felkoder på motorn. Kan inte tillräckligt om motorn men hittar ingen wastegate i EPC för motorn så tror inte det.
    Hej!

    Hur gick det, kom du fram till något?
    Upplever precis samma sak, har smugit sig på att turbon laddar senare. Har dock inga siffror utan är hur jag själv upplever det.
    Har rotat och bytt generator ett par gånger så ska gå över och se om jag kan tänkas ha gjort något själv, vet inte vad jag skulle ha gjort bara för att störa turbon.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Läckande intercooler eller tryckslangar?
    Magnetventilen kan ju strula också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Dieseln har ingen traditionell westegate utan några vingar som ändrar läge i turbon beroende på mororvarv. När man startar ställer en ventil vingarna i hemmaläge så full laddning kan ske. Vid högre varv och högt laddtryck regleras trycket ned genom att vingarna ändrar vinkel så avgaserna flyter förbi med mindre laddtryck som resultat. Dessa vingar kan sota så de inte har full rörelse. Min erfarenhet är att om de inte kan nå hemmaläget för låglast så är bilen orkeslös upp till 30km/h. Trångt är det så någon form av inspektionskamera är bra att ha för att kolla arméns rörelse. Eget skapat undertryck i slangen räcker för manövrering. Mvh loca.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Läckande intercooler eller tryckslangar?
    Magnetventilen kan ju strula också.
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Dieseln har ingen traditionell westegate utan några vingar som ändrar läge i turbon beroende på mororvarv. När man startar ställer en ventil vingarna i hemmaläge så full laddning kan ske. Vid högre varv och högt laddtryck regleras trycket ned genom att vingarna ändrar vinkel så avgaserna flyter förbi med mindre laddtryck som resultat. Dessa vingar kan sota så de inte har full rörelse. Min erfarenhet är att om de inte kan nå hemmaläget för låglast så är bilen orkeslös upp till 30km/h. Trångt är det så någon form av inspektionskamera är bra att ha för att kolla arméns rörelse. Eget skapat undertryck i slangen räcker för manövrering. Mvh loca.

    Hade helt missat att ni svarat.
    Har kollat över tryckslangar men kan inte se något synligt i alla fall. Men får inspektera IC och slangar noggrannare. Magnetventil ska jag kolla också.

    Lars-Ove, hur kan man åtgärda det ifall det är som du beskriver? Riva ner turbon gissar jag?
    Är helt novis på turbo så har inte så bra koll.

    Ska tillägga att jag gjort rent mapsensorn, den va ordentligt skitig så det behövdes verkligen.
    Har mätt och loggat med obd2, laddar kanske 0.5-0.6 vid 2000, sen kommer det vid 2500 maxtryck.
    Upp till 2000 är det inte mycket drag alls. Hör dock turbon hela tiden, viner från 1000 varv och upp så den snurrar i alla fall.

    Upptäckte att en slanganslutning på vad jag till slut kom fram till är oljefällan är lös, går att rucka hela slangen upp och ner, som att anslutningen är av inuti. Hur påverkar detta tro?
    Senast redigerat av Pippirull den 2020-06-14 klockan 20:14.

  9. #9
    Hej.
    Jag har kollat på nätet där man rev en folkvagn 1,9 diesel turbo. Vingarna som skall ställa om var helt fastkoksade. Men kolla om möjligt innan rivning av turbo. Min bil löste på övertryck turbo mekaniskt fel. Såg på laddtrycket att det inte reglerade ned vid höglast. Tror den löser typ efter 2 sec med för högt tryck. Efter rengöring av mapsensor och nya tryckslangar har den blivit betydligt snabbare upp till 30. Jag har även kollat med inspektionskamera att armen till vingarna rör sig. Kan dock fortförande få övertryck om jag gasar fullt uppför. Just nu går den alldeles för bra för att jag skall riva turbon. Lycka till.

Liknande ämnen

  1. Hur långt kommer man på 1.5 bars laddtryck?
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •