Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Varför är bromsar på gammal bil inte lika spänstiga?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Varför är bromsar på gammal bil inte lika spänstiga?

    Hej,

    Jag har luftat bromsarna många gånger. Frågan gäller inte just min bil heller egentligen, utan generellt.

    Körde nyligen en ny Kia där bromsarna bet ordentligt, högt upp och väldigt tvärt. Varför är det aldrig så på äldre bilar? Eller är det det, bara att alla jag kört haft nån luftbubbla i systemet? Kan det vara bromsslangarna som blir elastiska med tiden?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bromsservoverkan har väl ökat ordentligt genom åren. En 9-3SS är betydligt mer "på" jämfört med äldre saab-modeller.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kunderna/motorjournalisterna kanske inte efterfrågade* känslan när de körde bil förr? Det kanske önskades känsla och kontroll vid inbromsning, inte som man just dragit handbromsen tvärt så fort bromspedalen nuddas?

    *(Var kanske inte heller beredda att betala den extra kostnaden ett kraftigare bromssystem skulle ha kostat att installera.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Kan det inte bara vara så att man har utvecklat bromstekniken? Att bromsarna har blivit mer exakta. Vad som händer när du nuddar bromspedalen liksom.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den exakta "kraften" i bromsarna skiljer sig nog inte så värst, det är kraften som krävs för att aktivera dem. De flesta lite äldre bilar har ju bromsservon som "laddas" med vakuum från motorn. Dagens bilar gissar jag har elektroniskt upp-pumpade bromssystem där trycket är rejält mycket högre och därmed även servoverkan. Det gäller ju i många fall även styrservon som på många moderna bilar är så stark att man tror framhjulen hänger i luften.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Varför är bromsar på gammal bil inte lika spänstiga?

    Upplever ni inte att bettet minskar med tiden? Vill minnas att nya bilar kändes likadant för 15 år sen som idag.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Upplever ni inte att bettet minskar med tiden? Vill minnas att nya bilar kändes likadant för 15 år sen som idag.
    Jo, det upplever jag också, och har ställt mig samma fråga som du. Har inte kommit fram till något svar dock. Minns att jag diskuterade fenomenet med grannen för några år sedan. Han hade upplevt samma sak, att bromsarna tappar bettet med åldern. Som jag minns det hade han i samband med nya skivor och belägg även bytt bromsslangar utan att få tillbaka nybilsbromskänslan.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    På nya bilar är bromskraftsförstärkningen mycket större samt abs systemet mycket mer utvecklat och snabbare.
    En negativ utveckling är mer fjädrad vikt p.g.a större skivor, kraftigare ok och tyngre hjul.
    Många som tycker att bromsarna tappat bettet på en gamma bil har säker monterat eftermarknadsbelägg som är dåliga, saab originalbelägg är mycket bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Abs-systemet kan vi nog utesluta, jag menar den där känslan att bilen tvärnitar när man bromsar normalt, innan man vant sig. Kanske att det kan vara beläggen, men jag är skeptisk.

    På en cykel med v-broms är det samma sak, men där kan man få tillbaka känslan genom att justera bromsarna noggrant.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Många som tycker att bromsarna tappat bettet på en gamma bil har säker monterat eftermarknadsbelägg som är dåliga, saab originalbelägg är mycket bra.
    Hur mycket bett man har beror rimligen bara på belägg och skivor - dock för riktigt gamla bilar som hade asbest-belägg som original kan det vara svårt att hitta nytt med lika bra bit, såsom ersättare för asbests-beläggen på V4:an.

    Saabs belägg är generellt bra.

    Hur mycket servoverkan man får är en dimensioneringsfråga, man kan ofta stoppa in ett större bromsservo om man vill ha mer. Frågan är om man vill ha mer, ju mer servo desto svårare att moderera.

    När det gäller försämrad känsla ("svampighet") är min erfarenhet att det nästan enbart beror på brister i luftningen när det gäller Saab (andra märken kan variera). Undantagen är skrikplåtar och farligt dåliga bromsslangar. Det är en hel del jobb att få bromspedalen helt "svampighetsfri" - men det märks när man lyckats, och man inser hur det brister i luftningen på väldigt många bilar. Speciellt Saab 9000 med ABS Mk II (90-92 samt TCS-bilar) är sällsynt knepig att lufta ordentligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag har luftat med kompis-metoden. Flera pumpningar utan bubblor. Rätt ordning. Stängt nippeln innan pedalen lyfts. Får man det bättre på verkstad?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är en hel del jobb att få bromspedalen helt "svampighetsfri" - men det märks när man lyckats, och man inser hur det brister i luftningen på väldigt många bilar. Speciellt Saab 9000 med ABS Mk II (90-92 samt TCS-bilar) är sällsynt knepig att lufta ordentligt.
    Jag har en 9000 med MKII där jag verkligen lyckats få till detta och kombinerat med Saab belägg, slitsade skivor (för att motverka glasering) och stålomspunna slangar känns bromsarna nästan som en ny bil. Har ingen 9000 som är i närheten av denna som ändå gått över 40k.
    En annan bil jag lyckats med är en snikutrustad (och lätt) og900 med biffiga 4-kolvsok, rejsbelägg och det större servot. Den behöver pedalkraft ungefär som en modern bil och det bettar som f.n

    Min erfarenhet är annars att det är många små detaljer som kan förbättras.
    - Belägg är viktigare än många tror. Det lär man sig när man provat riktigt dåliga (billiga?) belägg
    - Slitna skivor ger sämre känsla än nya. Förstår inte riktigt varför.. Ytan är ju densamma.
    - Flex i slangar, ok, huvudcylinder, pedallänkage, torpedvägg mm påverkar känslan.
    - Luft såklart. Mitt trick är att lufta som vanligt och avsluta med vakuumsugning.
    - Glaserade belägg är ju inte ovanligt på en bruksbil.

    Just flex i systemet är intressant. Ta hjälp av en polare att trampa på bromsen och kika hur mycket oket flexar. Framförallt äldre glidok flexar ganska mycket.
    Även torpedväggen och pedalställets infästning flexar mer än man anar på äldre bilar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Fräscha ok och skivor är ju en grej som kan påverka såklart. Men skulle pedalstället och ok flexa mer med tiden? Har ändå lite svårt att tro det.


    Nu när jag uppmärksammats på konceptet glaserade belägg inser jag att jag nog haft det.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Ett problem som uppstår när beläggen blir glaserade är att man måste trycka hårdare och då upplevs svampigheten.
    Är belägget bra trycker man inte lika hårt och hinner aldrig uppleva svampigheten.
    Men som saabaero säger så är summan av alla ingående delar viktig.
    Det finns fruktansvärt många fabrikat av belägg men dom jag brukar använda för vardagskörning är ofta original,ATE eller textar.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Fräscha ok och skivor är ju en grej som kan påverka såklart. Men skulle pedalstället och ok flexa mer med tiden? Har ändå lite svårt att tro det.


    Nu när jag uppmärksammats på konceptet glaserade belägg inser jag att jag nog haft det.
    Torpedväggen flexar nog lika mycket när Saaben var ny som den gör idag.
    Däremot skits även glidoken
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Jag gillar inte nya bilar där bromsarna är jättekänsliga. Blir mest ryckigt och svårt att bromsa med känsla. Allt eller inget liksom...
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Just det där att det inte ska krävas nåt tryck på pedalen frö att bilen ska bromsa hårt är nog mest en trend, som jag iofs ogillar.

    Annars borde originalbelägg, nya skivor, nya slangar och ny vätska ge ungefär samma bromsverkan som när bilen var ny, jag har svårt att tro att nåt annat skulle påverka.

    Bromsbeläggen betyder mer än man tror, jag brukar försöka välja originalbelägg när jag kan, eller iaf erkänt bra märken (och absolut inte nåt som slutar på ..stuff.).
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Just flex i systemet är intressant. Ta hjälp av en polare att trampa på bromsen och kika hur mycket oket flexar. Framförallt äldre glidok flexar ganska mycket.
    Även torpedväggen och pedalställets infästning flexar mer än man anar på äldre bilar.
    Helt rätt.
    Nån millimeter i pedalstället, nån millimeter i torpedväggen, nån millimeter i oket...sammantaget så blir det rätt mycket flex, och det påverkar givetvis.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Har fått bättre bett i bromsarna genom att byta vätska helt och hållet. Kan vara lite strul att få ur allt men det har gjort nytta.
    Våra Saabar är inga ungdomar längre.

    En iakttagelse är att bromsslangar kan bli både hårda och svampiga med åren, låt någon bromsa hårt och kolla med skjutmåttet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Bromsslangar av gummi åldras absolut, det blir väldigt tyhdligt på motorcyklar som har lång bromsslang, byter man den till en ny brukar bromsarna bli mycket mer precisa, självklart gäller det även bilar men då märks det mindre då bromsslangen är en kortare del av den totala vägen för bromsvätskan.

    De flesta som tycker det blir så stor skillnad med stålomspunna teflonslangar brukar jämföra med sina gamla åldrade gummislangar, hade dom bytt till nya gummislangar hade det troligen kännts ungefär lika bra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Lika generator 9000 & og9-3? *Nej inte samma*
    Av Magnus84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 11:41
  2. Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 19:03
  3. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  4. Bilen Går inte lika bra!!
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 03:47
  5. Ny spindelled--- nu pekar inte framhjulen lika längre.
    Av to2ge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •