Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Varning för lågt oljetryck NG9-5 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Varning för lågt oljetryck NG9-5 TTiD

    Hej!
    Chansar här.

    Sitter med en ng9-5TTiD som för ett par år varnade för oljetryck med medföljande "stäng av motor" vid start efter parkering i ett dygn.
    Jag åkte då till saabhandlaren i stan som fortfarande då fanns kvar.
    Efter två felsökningar och mätning av oljepump får jag beskedet: "mjukvarufel, bara att köra vidare. Vi hör av oss när uppdatering kommer." 3000 spänn kostade det.
    Det gör ont i kroppen att höra varningen, i kallt väder i nästan en minut.

    Jag efterfrågade en uppdatering efter ett år. Svaret var att det nog inte kommer någon. 3 månader senare klappar verkstad ihop och stänger.

    Då for jag till en "omärkesverkstad" som efter felsökning säger: "ställ bilen, vi beställer en ny backventil. Du startar bilen utan olja, att efterlikna start efter oljebyte varje dag"

    Kul.

    Backventilen var billig, arbetet svindyrt, ventildjäveln sitter tydligen mot torpedväggen.

    Nåja, det blev bra och jag tänkte tiden får utvisa hur många slitagemil som förbrukades det året. Huga.

    Nu har skiten börjat igen. Än så länge bara vid kallstart under 10 minus. Men om det försämras på liknande sätt kommer den att varna även en het sommardag inom kort.

    Någon annan TTiD ägare som känner igen detta och rent av har en lösning på eländet? Eller så kör jag på tills den nyper och lyfter in den i skogsbrynet med pallgaffeln sen....

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Det är antagligen o-ringen till oljepickupen i tråget, oringen är av undermålig kvalitet från fabrik. Ganska vanligt fel på TTid. Mycket märkligt att märkesverkstaden inte visste om detta.

    *Edit*

    Gäller främst NG9-5 2.0 TTid
    Senast redigerat av Cyklisten den 2019-01-22 klockan 00:53.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    o-ringen alltså

    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Det är antagligen o-ringen till oljepickupen i tråget, oringen är av undermålig kvalitet från fabrik. Ganska vanligt fel på TTid. Mycket märkligt att märkesverkstaden inte visste om detta.
    I så fall bör man ju kunna komma åt den om man droppar oljetråget.

    Låter väldigt mycket enklare än den där backventilen.

    Så kanske bilskrället rullar ett år till eller två. Bara fix av xwd kvar då (2:a gången den havererat)

    Tack för svar!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Nu verkade jag onödigt gnällig...sorry.

    Utöver den där ventilen och xwd har jag bara bytt en slang och lagat stolsvärme sedan 2010.
    Inte en enda lampa ens en gång är bytt. Så sett över tid är detta en billig bil. Men trisst när dessa lite större grejer kommer med 4 veckors mellanrum.

  5. #5
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja nu ska vi inte vara bitter

    Man tar ned tråget (en del jobb med detta) och sen är det bara en skruv till pickupen har jag för mig. Byt o-ringen och tillbaka med allt. Ta gärna ur oljestickan innan du monterar tråget då den kan komma emellan. Är ingen packning utan packningslim till tråget.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Med en oljetrycksmätare installerad behöver du aldrig sväva i ovisshet om vad du har för oljetryck i motorn.
    Bland det första jag gör när jag skaffar en "ny" bil är att installera en sådan. Just nu har jag tre bilar. Alla med eftermonterade oljetrycksmätare.

    Med en oljetrycksmätare upptäcker man varje avvikelse från det "normala" långt innan bilens standardmonterade system "säger till". Då kan man bestämma om avvikelsen är så liten att man kan köra vidare eller om man skall åtgärda omgående innan det händer något "dyrt" med motorn.

    En gång började oljetryckslampan på min BMW 3.0S lysa långt innan tomgång och då blir man ju orolig. Eftersom jag hade en oljetrycksmätare kunde jag se att oljetrycket hade blivit avsevärt mycket lägre än normalt så något hade hänt med motorn. På tomgång fanns det nästan inget tryck alls. Jag hade inte tid att göra något åt det på en gång (hade tex en långresa inbokad) så jag justerade upp tomgångsvarvet till 1500-1700 rpm så att jag åtminstone hade ca 0,5 bars tryck på "tomgång". Under körning hade jag så mycket tryck att jag utan vidare skulle kunna köra försiktigt i normal fart. Så körde jag i ett par hundra mil tills jag kunde konstatera att det var oljepumpen som hade skurit. Efter byte av pump var allt bra igen och motorn fungerade fortfarande bra när jag sålde bilen efter 75.000 mil

    En annan gång upptäckte jag på min BMW 635CSI att jag hade långt över 10 bars oljetryck redan vid 1500rpm när motorn var kall och det var minusgrader ute. Inte alls bra eftersom olja då började tränga sig förbi O-ringarna. Det gick att köra om man bara såg till att aldrig varva över 1200-1300 rpm (dvs såg till att ha lägre oljetryck än 10 bar) tills motorn blev varm. Även här var det fel på oljepumpen men här var det reduceringsventilen som krånglade
    Senast redigerat av Per L den 2019-01-23 klockan 10:10.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har/hade detta fenomen på en av mina 9-3 TTiD. Jag vet inte resultatet av min "åtgärd" än. Men jag har tillsatt ca2-3% Omega917 under 2st 1000mil oljebyten det gångna året. Så vi får se hur det artar sig när kylan sätter in. Hitintills har jag inte haft något meddelande denna säsong, men så har det inte varit smällkallt här hos mig, samt att jag kört med dieselvärmaren ganska ofta inför kallstart.

    Men hur som, kan vara värt att prova innan man river för mycket.


    http://smorjteknik.se/produkt/default.php#add
    https://www.mekonomen.se/bil/bilvard...ond-pa290609sv

    Jag har använt denna Omega917 produkt till olika olje & hydraliksystem med packningsläck sedan ca 25år & det har alltid fungerat. Kräver dock att det är gummipackningar involverat, vilka stelnat & således skapar läckage.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    jäklars

    Citat Ursprungligen postat av TTAero Visa inlägg
    Nu verkade jag onödigt gnällig...sorry.

    Utöver den där ventilen och xwd har jag bara bytt en slang och lagat stolsvärme sedan 2010.
    Inte en enda lampa ens en gång är bytt. Så sett över tid är detta en billig bil. Men trisst när dessa lite större grejer kommer med 4 veckors mellanrum.
    Tack alla för tips och trick. Fick lite hjälp från duktig mekaniker med ytterligare diagnoser.
    Bra å dåliga nyheter.

    Oring i pickup, check, överens
    Xwd, åter i bruk. Olja tryckts från främre haldexkoppling till bakdre diff. Nivå återställd i båda. Finns bulletin på den.

    Nytt: svänghjul....och fått en förvarning om pris så jag inte gråter när kostnadsförslaget kommer. :-)

    Tack alla igen!

Liknande ämnen

  1. 95:a '04, dog efter oljevarning och med vit rök ur avgas
    Av Fredrik G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 08:43
  2. Saab 93 oljevarning
    Av trrane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 10:43
  3. Oljevarning 95 1.9tdi -06
    Av TaxiDriver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •