Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Import från EU (Tyskland, Holland, Belgien)

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    218

    Import från EU (Tyskland, Holland, Belgien)

    Hur är det med import till Sverige från resten av EU-länderna nu för tiden. Är det något land man helst ska hålla sig ifrån dvs krångligare med papper, dokumentationen osv.
    Om man skulle jämföra Tyskland, Holland, Belgien Är den en att föredra före den andra ?. Jag har då tänkt mig att köra bilen hem till Svedala...långweekend med farsgubben...kan man det ?. Om man har vänner i något av länderna nämna, vad skulle de kunna hjälpa till med för att underlätta...förutom att åka och titta på bilen.
    Senast redigerat av Lob den 2019-01-20 klockan 19:46.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag importerade från Belgien. Jag hade grym tur så tidigare ägare körde bilen till Sverige vilket underlättade massivt. Han kunde köra på sina skyltar hela vägen hem till mig där skyltarna togs av och så flög han hem. Enligt hans undersökningar så hade jag behövt spendera 2 dagar i Bryssel efter det skulle ta minst 24 timmar att få exportskyltarna.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    218
    Haha..vilken grej!. Vad fick han till middag...Pripps blå och falukorv .
    När var detta ?. Var det den nya 95:an ?.
    Jag har lite vänner som kanske skulle kunna hjälpa till med något liknande. Bra ide!

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag bor i Kanada nu men kommer troligtvis att flytta hemåt till sommaren.....kan inte låta bli att kika på ev ny bil ;-)
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Han och hans farbror som åkte med fick en schysst rundtur i Malmö eftersom de aldrig varit där, innan jag släppte av dem i Hyllie så de kunde åka till sitt hotell vid Kastrup, de skulle inte flyga hem förrän nästa dag.
    Jag vågar väl knappt berätta, men när vi stod på banken så frågade jag vad han nu skulle ha för hela kalaset att köra bilen hem till mig. Äh, strunt i det sa han, jag fick inte betala det.
    Vi kan väl säga att pengar uppenbarligen inte var ett problem...
    Han hade betalat €58000 för bilen ny, "nedsatt" från €63000. Jag köpte den för €17500 efter prut, och han körde den hem till mig med ett leende, gratis. Ja, vad säger man...

    4 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Har köpt i Tyskland. Det var lätt som en plätt faktiskt. ÅF ordnade tyska exportskyltar så jag körde med dem till Sverige. Gällde i 30 dagar så jag hade tid på mig att göra reg besiktningen och få på nya skyltarna här hemma. ÅF hade rätt bra koll på pappersexersisen, det blev ju ett par papper att signa eftersom jag åkte hem på Tyska skyltar (försäkring o annat).

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Har köpt i Tyskland. Det var lätt som en plätt faktiskt. ÅF ordnade tyska exportskyltar så jag körde med dem till Sverige.
    Så - att kolla på annonser av privatpersoner - det vill man inte?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Egentligen är det väl 3 saker att hålla koll på för import från EU:
    1. Inregistreringen i Sverige. Står väldigt tydligt hos transportstyrelsen vad som krävs.
    2. Försäkring & eventuell trafiklaglighet (om du kör, inte fraktar bilen) innan den är inreggad i Sverige. Försäkringen brukar gå att lösa med ditt svenska försäkringsbolag.
    3. Ägarbytet och exporten i utlandet

    Det är väl punkt 3 som är den svåra eftersom olika länder har olika regler. Där fyller ju en utländsk ÅF en stor funktion för de vet ofta vad som behöver göras för att den exporterande myndigheten skall bli nöjd, annars måste man läsa på om respektive lands regler noggrant tillsammans med säljaren.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    218
    Mycke nyttig info, tack!. Vi får se vad händer här framöver.
    @Bollman...du!, har han fler bilar att sälja...blink, blink .
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tja, min erfarenhet säger något annat Men det var väl extrem tur

Liknande ämnen

  1. Import från Polen, från privatperson, råd/tips/erfarenhet?
    Av whiskeycola i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-07-13, 00:14
  2. Belgien import - Ingen VSS/startspärr från fabrik. Montera?
    Av Marmeldjuke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 18:46
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 11:42
  4. Import ifrån Tyskland
    Av ASTVIC i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •