Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Kupéfläktsproblem OG9-5

  1. #21
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 780
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vad är det som gör att man inte kan lossa direkt på fläktkontrollern ? eller är det helt enkelt så att den har en sladd ut som faktiskt sitter på fläktmotorn i akvariet ?
    Sladd direkt dragen till fläktmotorns anslutningsbleck.

    För att veta vilket chassinummer (och reglerdon) du har så kolla på transportstyrelsens sida, eller i appen. Då slipper du frysa utomhus när du kollar det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #22
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 169
    Medlem#
    12120
    Precis som jag gissade skulle jag ha den äldre fläktkontrollern, då brytpunkten är chassinummer 53512949 och mitt är 5350xxxx, gissade det då jag ju även har den äldre typen av bränslefilter.

    Frågan är ju vad det är för skillnad, och vad numret på det gamla är.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 213
    Den äldre heter 4869319 och listpris är 1370kr Skillnaden verkar vara att den äldre har tre st tvåpoliga kontakter, den nyare ha en tvåpolig och sen en 8polig eller nåt sånt. Härvan ser helt annorlunda ut.
    Den nyare är för övrigt restad och kostar 2330kr....

  4. #24
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 169
    Medlem#
    12120
    Aha, så det kan vara samam kontroller men olika kontaktering.. eller så är det fler skillnader.

    Skumt att priset skiljer så mycket dock, å andra sidan är det ju bra att ha den billigare

    Ska se om jag kan försöka felsöka mer i helgen som sagt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 169
    Medlem#
    12120
    Jahaja.

    Idag gick jag ut i -5 grader och borstade bort snösn på bilen och skottade runt den.

    Satte laddare på batteriet och kopplade in tech2, hittade inga felkoder som var relaterade till fläkt alls.

    Började med att montera loss handskfacket, lokaliserade fläktkontrollern, konstaterade att det fanns hyfsat med plats och gick in och konstruerade en "fulkopplare", en kabel med en lampströmbrytare i ena ändan och sen två stoppnålar fast med sockerbitar i andra änden. "nåltricket" kom jag på att jag använt förr när man behöver komma åt kablar "mitt på".

    Sen stack jag in nålarna i brunröd och svart kabel, såhär alltså..



    Väldigt stiligt i andra ändan också.. äkta eljo..



    Sen på med tändningen för att se vad som hände.. och vad FAN.. fläkten startar hur snällt som helst, jag har alltså kört bilen i en vecka och fläkten har hoppat igång EN gång.. nu när jag vill att den ska stå still är den förstås fullt funktionell ?? ..stänger av och på ECC'n, av och på tändningen, höjer och sänker fläktvarvet, men ICKE.. den fungerar precis hela tiden.

    Då ger jag upp för tillfället och börjar mecka Xenonljus istället (skriver nog i annan tråd om det) och nån timma senare så försöker jag igen, nej.. allt fungerar..

    Undrar om jag lyckades rucka på nån glappig kontakt, eller på fläktkontrollern (dåliga lödningar ?) som löste problemet, iaf temporärt ?

    Jag lät iaf fulbrytaren sitta kvar och skyddade nålarna med sånt där hårt skumgummi, sen monterade jag tillbaka handskfacket provisoriskt så länge, så nu ska jag köra såhär några dagar och se vad som händer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 327
    Medlem#
    8758
    Kom bara ihåg att täta stickmärkena efter nålarna när du är klar, den får in fukt via kondens i ledningen som inte vädrar ut ordentligt, annars riskerar den att korrodera av kabeln på lång sikt. Det ska alltså bli lufttätt - jag tror att kleta på tjockt med vaselin eller polfett blir tillräckligt bra.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 780
    Medlem#
    Dolt
    Intermittenta fel borde förbjudas enligt lag!

    Nu har du ju strömbrytaren att prova med om fläkten inte startar i veckan i alla fall. Lite nyfiken, lät du kupévärmaren värma kupén innan du slog på tändningen? Om inte så kan det ju hända att felet endast uppstår vid högre än -5 grader ( pga dåliga lödningar eller liknande). Sedan kan du ju skakat liv i den också under inkoppling av strömbrytaren. Alternativt kände den bara för att fungera just nu för att jäklas lite. När det gäller felsökning av tekniska prylar blir man aldrig riktigt klok på logiken i krånglandet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #28
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 169
    Medlem#
    12120
    Långmilare: Tror inte det är nån fara inne i bilen iofs, och nålstick "självläker" hyfsat, men jag ska absolut täta där sen ändå, typ vulktejp eller nåt, men man kan ju ha typ polfett under också.

    Mioh: Japp, fel som försvinner tillfälligt när man jagar dom är alltid SKITJOBBIGA.. Och nä, jag värmde inte innan, jag gick ut direkt efter frukost, däremot är det ju varmare ute idag än vad det varit den senaste veckan, -5, det har ju varit mellan -19 och -12 mest hela tiden.

    Jag gissar att det är glapp i en kontakt eller på kretskortet som jag "fixade" när jag ryckte i kablaget, men som sagt, nu har jag ju fulbrytaren om det kommer tillbaka och kan konstatera var felet ligger.

    Noterade även att det är ström på den säkringen hela tiden - även med tändningen avslagen så man får akta sej så man inte glömmer den på, å andra sidan dånar fläkten rätt bra på full spätta så det är svårt att missa.
    Senast redigerat av GlennB den 2019-01-27 klockan 23:54.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 169
    Medlem#
    12120
    Körde till och från jobbet idag.. fläkten fungerade hur fint som helst.. suck..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 780
    Medlem#
    Dolt
    Akupunktur fungerar bevisligen även på Saabar.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #31
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    326
    Medlem#
    11785
    Lugna och fina hot med slägga brukar också kunna övertala vissa detaljer på bilar

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med tech 2

  12. #32
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 169
    Medlem#
    12120
    Förra gången det strulade (för ett år sen) räckte det ju med att bestälal en ny (beg) fläkt för att den skulle hoppa igång, nu fick man plåga lite med nålar så

    Den fungerade f.ö bra idag också, både till/från jobbet och sen en extra resa jag gjorde, dock hände det två gånger att den la av i typ en bråkdel av en sekund, men så har det varit förr med men sällan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Kupéfläktsproblem OG9-5
    Av toorp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 14:06
  2. Kupefläktsproblem 9-5 -06
    Av crillez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 07:55
  3. kupefläktsproblem
    Av XA180 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 08:19
  4. Kupefläktsproblem 9000 -95
    Av Arc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 11:03
  5. Kupefläktsproblem på 9-3i 98
    Av peb2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •