Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trycktesta insug ng9-3 B207E

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Trycktesta insug ng9-3 B207E

    Hej,

    Jag är lite sugen på att trycktesta insuget pga lite ojämn tomgång. Det står i WIS att för att göra ett läckprov på insuget ska det räcka att plugga den stora slangen vid från luftfiltret samt "crankcase ventilation hose [...] by the camshaft cover ". Kan inte se på WIS-bilden var den sitter, och på B207E sker väl vevhusventilationen internt, dvs utan nån slang? Kan det vara så att denna mening inte gäller för B207E?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Trycktesta insug ng9-3 B207E

    Ventilen i insuget är det enda jag hittar som heter något med crank case:

    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=512286212

    Jag kan såklart bara testa, men jag är orolig att jag kanske trycksätter vevhuset om jag gör fel. Är det ingen som vet om det finns nån crankcase hose på B207?

    Är det nån som har en ide om vad man kan plugga insuget med?
    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-23 klockan 20:55.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är två anslutningar framåt mot kylet. Den ena är tankurluftningen och den andra är för bromsvacuum.
    Magnetventilen som styr avlastningsventilen har sin anslutning uppåt på insuget, och slangen till bränsletrycksregulatorn likaså.

    Vevhusventilationen går internt som du redan har insett. Vill man läcksöka hela vägen från luftburken behöver man väl plugga vevhusventilationens slang mellan turbo och ventilkåpan.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2019-01-25 klockan 12:24.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tack så mycket Hyvens. Du sitter på mycket kunskap det märks.

    Jag har lite svårt att se kopplingen mellan magnetventiler, tankurluftning, bränsletrycks regulator - och vevhusventilation? Vad vill du ha sagt?

    Sen skriver du att jag trodde rätt, vevhusventilationen är intern och saknar slang, men strax efter att jag bör plugga vevhusventilationens slang. Är den intern så är där väl ingen slang?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Vill du bara läcksöka själva insuget så kan du lägga på tryck via någon av de anslutningar jag räknade upp. Förslagsvis pluggar du slangen mellan plaströret och spjällhuset med en lagom plugg. Finns väl nåt sortiment av vvs-pluggar på biltema som det tipsats om i en annan tråd.

    Det andra alternativet är att plugga vid luftburken för att få med hela slingan från före turbo, genom intercooler samt insuget. Väljer man detta så behöver du plugga vevhusventilationens slang, annars kommer du trycksätta vevhuset.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det andra alternativet är att plugga vid luftburken för att få med hela slingan från före turbo, genom intercooler samt insuget. Väljer man detta så behöver du plugga vevhusventilationens slang, annars kommer du trycksätta vevhuset.
    Tack!!
    Det är väl lika bra att trycksätta rubbet tänkte jag.

    Ok, så då finns det en slang till vevhusventilationen ändå! Men då var ju frågan var den här slangen sitter egentligen?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    På en turbomotor så har man högre tryck i insuget än i vevhuset så fort turbon laddar. Då ventilerar man ut före turbon istället.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Med detta antar jag du menar att jag ska söka en slang som är ansluten till insuget mellan luftburken och turbon?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag har inte trycktestat någon b207 (och kommer nog aldrig) men har trycktestat flera andra turbo och och icke turbobilar för att hitta läckage.
    När man lägger på tryck så hör man väldigt lätt var det sipprar ut så det är enkelt att utesluta eventuella anslutningar.
    Kör på bara och lös eventuella fel eller naturliga läckage eftersom.
    Dom stora anslutningarna tätast enklast med dubbelvikt plastpåse (bärkasse) och tygtrasa utanpå med slangklammer som håller ihop det hela.
    Börja med låg inställning på tryckregulatorn och arbeta dig upp men då du kommer över 0,5 bar så ska du vara försiktig så du inte får någon slang eller annat mellan ögonen.
    Jag brukar köra upp till 2 bar men då undviker jag att sticka in ansiktet under huven.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    PelleJ: jag söker den där slangen för att jag vill undvika att trycksätta vevhuset, det känns dåligt. Men kan verkligen inte se att det ska finnas nån på skisserna. Men jag får väl rota runt när tillfälle ges.

    Tack för tipset om att plugga med påse och trasa.

    Jag har ingen kompressor.

    Tror du det går att rådda ihop nåt med reservhjulet som tryckkälla och detta för att mäta trycket:

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...are-2000016980

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Ett litet luftläckage kan naturligtvis påverka tomgången något men är den mycket instabil så känns spjällhus som en rimligare kandidat.
    Om du har ett läckage efter turbon så tycker jag att det skulle märkas att du tappar laddtryck/effekt speciellt vid fullgas.
    Börja alltid med den enklaste felsökningen t.ex tändstift, jag kan förstå om man inte byter spjällhus p.g.a kostnad men oftast så sitter felet i den mest uppenbara delen även om den är dyr/besvärlig att byta.
    Min gissning är spjällhus men det finns dom som kan b207 på detta forum som borde svara.

Liknande ämnen

  1. Vad är det som låter i motorn? B207E
    Av wikander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-27, 18:36
  2. Topptock till Opel Z20NET (B207L = b207E?)
    Av nordsluttning i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-04, 16:02
  3. Trycktesta för luftläckage T-7
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 16:36
  4. hur kan man trycktesta en ic ??
    Av rachid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 16:21
  5. Trycktesta trycksystem
    Av Ynnoj i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 07:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •