Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ventildemonteringsverktyg B2X2/B2X4/B2X5 (16V)?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Ventildemonteringsverktyg B2X2/B2X4/B2X5 (16V)?

    Jag har en Biopowertopp i garaget som jag håller på att plockar isär för att kunna göra den ren i en stor ultraljudstvätt.
    Jag hade först plockat bort allt utom ventilerna och frostpluggarna men han som äger ultraljudstvätten tyckte att jag även skulle borde plocka dän ventilerna.

    Jag har därför lånat ett verktyg som pressar ihop ventilfjädern så pass mycket att man kan komma åt att pilla bort ventilknastren med en liten magnet (första bilden).
    Problemet är bara det att själva bågen på verktyget tar emot kanten på toppen, alltså mot tätningsytan mot ventilkåpan på att säga (andra bilden).

    Jag har lyckats att demontera alla fyra ventilerna på cylinder 1 och 4 eftersom att jag kunde placera bågen så den hamnade i uttaget i änden av toppen som är i förlängningen av kammen så att säga (tredje bilden). Men nu skulle jag behöva få tag i ett verktyg som är tillräckligt djupt för att även kunna demontera ventilerna i cylinder 2 och 3.

    Finns de någon som har något tips på var man kan köpa ett sådant ventildemonteringsverktyg som är tillräckligt djupt?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Den du har är väl nån mellanmodell som dök upp när 16v motorerna började dyka upp. Idag har de flesta ett justerbart anhåll också så du har skruv på bägge sidor. Den jag har köpte jag på Biltema iallafall. Duger för det lilla jag använder dem numera.

    Ser nu att de inte verkar ha dem kvar. bara den du har........lustigt.

    Swedol har varianten Biltema sålde förut....https://www.swedol.se/ventilfjaderspannare.html

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Jag har en sån som trådskaparen som är modifierad för att passa.
    Med en svets och 2 plattjärn förlänger man grunkan son trycker på fjädersidan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •