Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 9-5 SC 2.0t Biopower -06 *såld*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Saab 9-5 SC 2.0t Biopower -06 *såld*

    *edit* Nu så är bilen såld, kommer att skaffa mig en annan 9-5a i framtiden.


    Ja var länge sedan man hade en projekttråd nu så det är väl dags igen



    Bil: Saab 9-5 Lineair SportCombi -06 2.0t Biopower

    Drivlina: 2.0t Biopower 31.600mil, 5-vxl manuell låda, turbo bytt till TD04-15T, J/N sport insats filter monterat, 2,5" BSR halvsats sportsystem monterat, Org mjukvara än.

    Exteriör: Orginal, svart metallic 298, Takvinge, Dioder i P-ljus och i skyltljus

    Interiör: Orginal svart, tyg sportstolar, AS2/Premium ljudanläggning, Dioder i dörr belysning

    Fälgar och däck: 17" alu orginal med 225/50-17 Pirelli Run-flat sommardäck, 15" alu orginal med Hankook 195/65-15 dubbade vinterdäck


    Framtids planer (ej i ordning) för denna bil:

    *Montera dimljus fram, har nya saab orginal ljus med kablage som ska monteras fram över.

    *Montera dragkrok, för vem kan vara utan en sån? Tror jag köpte Sveriges ända 9-5a utan dragkrok...

    *Byta till 5-ekers Vector/Aero 17" fälgar

    *Byta stereo och uppgradera ljudet, man är ju lite ljud nörd också.

    *Fixa elhiss vänster fram och dämpa dörren (Har fixat den högra och dämpat den dörren.)

    *Skaffa 3" downpipe med sportkat och större spridare och uppgradera mjukvara.

    *Eventuellt byta koppling efter ovanstående operation...

    *Eventuellt uppgradera till steg 1 tills man har råd att skaffa ovanstående delar.

    *Byta skivor och belägg fram

    *Byta skivor och belägg bak



    Som sagt, jag har en del att se fram emot men det kan ta lite tid då jag har det lite taskigt ekonomiskt men jag uppdaterar när jag har nåt att visa.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Indalsman den 2019-11-18 klockan 21:17.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Ja taskig på uppdateringar är man...

    Bilen har precis slagit om till 33.000mil och ska få lite kärlek framöver med lite service och lite nya tätningar så får man se om man får till detta oljeläckage så man slipper pinka revir överallt man är.

    Handbromsen la av ena dan, visade sig vara en vajer som gått av så åker på att byta dom också. I samband med detta så såg jag att båda bakre hjulen lutar väldigt mycke inåt och som ett brev på posten då så såg jag att korden va framme på insidan på båda bakdäcken...

    Blev att gå ut på däck högen och hitta 2st bra beg däck och slänga på och börja fundera varför den blivit så trött där bak. Hissade upp bilen och började kontrollera och det ända jag kan hitta är dom främre stora länkarms bussningarna som är totalt slut så blir att byta dom också i samband med handbroms vajrarna så får man se ifall hjulen rätar upp sig. Stötdämpare och fjädrar bak verkar vara schyssta, men dom kan ju som sagt ha tröttnat med åren bara. jaja den som lever får se.

    Växlarna går tungt att få i och ur ibland, speciellt 3an och 4an, har bytt länkage bussningarna till maptuns metall bussningar men jag vet inte om det blev nån miss vid monteringen eller om det blev nåt knas när jag bytte kopplings vätska till kopplingen, kopplingen läcker iaf inte men kanske det finns luft kvar? Jaja lite undersökande kvar där också.

    Saab är underbara bilar men vissa exemplar kräver omvårdnad hela tiden, alltid något som måste fixas.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 10:22
  2. Original 9000 T16 -86, med de lilla extra
    Av Micke_Persson i forum Projekt
    Svar: 147
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 14:41
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 19:17
  4. En ss med det lilla extra...(Såld)
    Av sportsedan i forum Projekt
    Svar: 923
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 15:10
  5. det lilla extra????
    Av sulo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •