Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Normal motortemp på en 9000 kortmotor

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Normal motortemp på en 9000 kortmotor

    Fick för mig att kolla motortempen med torque och den pendlar mellan 74-80 grader när man kör och vid långsam stadskörning ligger den runt 80 konstant.
    Den loggar sensorn som styrdonet känner av som sitter mellan 2 o 3 ans cylinder på insuget.
    Att en -96 har stöd för lite obd stöd är märkligt men bra.
    Måste termostaten bytas?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Du kanske får upp den nå grader med en ny men ligger den stabilt så skulle jag inte se det som nå fel direkt. Är den inte bytt nångång så lär det ju inte skada dock.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 237
    Jag hade en som låg på 77 grader och den blev utbytt och hamnade på 85-90.
    Köp original billig och bra.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Funderar mest på om dessa gates (motorrad) termostater är skräp, har bytt 2ggr men tycker att tempen är låg.
    Den som sitter där nu byttes för ett år sedan lite drygt och är en 92graders.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Är verkligen Gates och MotoRad samma tillverkare? Tycker Gates har funkat dåligt men inte MotoRad.

    Innan MotoRad blev OEM i B2x5 så satt det väl Wahler termostater fabriksmonterade?

    I med en ny termostat bara. Som det är nu så funkar den ju inte ens som en 82graders.
    Senast redigerat av Hyvens den 2019-01-15 klockan 15:57. Anledning: stavning
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Gates gör inga egna termostater så det kan ju mycket väl tänkas att de tar dem från Motorad. Men vad jag sett så är det MotoRad så står det stämplat på dem.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    På dom 2 gates termostater som jag monterat har det varit stämplat i plåten "motorad".
    Lite för lite statistik för att dömma ut märket men jag testar något annat nu då jag byter.
    Visst är termostaterna på B2x4 B2x5 konstruerade så dom bara öppnar ut mot slangen, jag menar att den tätar inte bakåt in mot toppen till någon vattenkanal.
    På vissa bilar så använder termostaten den lilla inre brickan som tätning för att styra vattenflödet åt ett annat håll.
    Kanske förklarar jag dåligt men jag tror ni fattar.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    815
    Medlem#
    11844
    Om du byter termostat och får en motor temp som ligger mellan 82-88 grader så spar du in lite bränsle också och räddar motorn i långa loppet.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    En ny original 89° skulle jag sätta dit lite kvickt, är ju lättbytt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Porki Visa inlägg
    Om du byter termostat och får en motor temp som ligger mellan 82-88 grader så spar du in lite bränsle också och räddar motorn i långa loppet.
    Hmm, som jag förstått det höjde Saab temperaturen till 89°C för att sbara bensin. Detta naturligtvis för normalkörning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Funderar mest på om dessa gates (motorrad) termostater är skräp, har bytt 2ggr men tycker att tempen är låg.
    Den som sitter där nu byttes för ett år sedan lite drygt och är en 92graders.
    Känn på utgående kylarslang, den ska var fullständig kall innan man nått öppningstemp. Det kan inträffa att värmefläkten suger värmen så att temperaturen inte kommer upp särskilt snabbt när det är kallt, så .

    När jag kört på sommaren så ligger Trionics givare mellan 0 till 10 grader över termostatens/temperaturmätarens gradtal.

    Enligt verkstadshandbokens nyhetsdel ska inte -96 ha OBD2-stöd, men som du upptäckt, så verkar det inte riktigt stämma. Min -96:a har också OBD2-stöd.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Känn på utgående kylarslang, den ska var fullständig kall innan man nått öppningstemp. Det kan inträffa att värmefläkten suger värmen så att temperaturen inte kommer upp särskilt snabbt när det är kallt, så .

    När jag kört på sommaren så ligger Trionics givare mellan 0 till 10 grader över termostatens/temperaturmätarens gradtal.

    Enligt verkstadshandbokens nyhetsdel ska inte -96 ha OBD2-stöd, men som du upptäckt, så verkar det inte riktigt stämma. Min -96:a har också OBD2-stöd.
    blev krav på bilarna -96, så vissa bilar har det. Går alltid aktivera i t5suite eller med tech2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    I Sverige skulle jag tillägga, i USA blev det krav -96 men de bilarna har även bakre katalysator. Enligt verkstadshandbokens nyhetsdel så kom OBD2-stöd först -97 för bilar utan bakre katalysator, men uppenbarligen stämmer det inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    På dom 2 gates termostater som jag monterat har det varit stämplat i plåten "motorad".
    Lite för lite statistik för att dömma ut märket men jag testar något annat nu då jag byter.
    Visst är termostaterna på B2x4 B2x5 konstruerade så dom bara öppnar ut mot slangen, jag menar att den tätar inte bakåt in mot toppen till någon vattenkanal.
    På vissa bilar så använder termostaten den lilla inre brickan som tätning för att styra vattenflödet åt ett annat håll.
    Kanske förklarar jag dåligt men jag tror ni fattar.
    Det finns massor med olika termostater och alla har de olika funktion. Det viktigaste är att man använder rätt ersättning. Saab använder vad jag vet endast en "normal" termostat. Ingen annan funktion som du är inne på.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Här har ni den dåliga termostaten
    -17 ute
    motorvärmare i 2.5timme
    stannade en liten stund och lämnade av min hund därav dippet i början.
    Jag ska göra en till logg när jag bytt termostat men det blir om 2 veckor, all fritid fullbokad.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Visst är termostaterna på B2x4 B2x5 konstruerade så dom bara öppnar ut mot slangen, jag menar att den tätar inte bakåt in mot toppen till någon vattenkanal.
    På vissa bilar så använder termostaten den lilla inre brickan som tätning för att styra vattenflödet åt ett annat håll.
    Kanske förklarar jag dåligt men jag tror ni fattar.
    Jag vill påstå att den lilla brickan påverkar flödet till värmepaketet. Haft en 9000 som inte fick nån värme i kupén trots nytt värmepaket, och där satt det en termostat utan denna bricka. Med en originaltermostat av rätt typ blev det fin värme.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Ja naturligtvis måste man ha rätt termostattyp och det blir ju lite luddigt vad ts menar men termostaten på dessa har "brickan" som styr flödet. Har man fått nåt annat i kartongerna så är det såklart fel om det nu skulle vara så att ts fått fel och monterat en utan bricka.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Tydligen så cirkulerar vattnet först genom värmepaketet/turbo och när det blir varmare så öppnar termostaten och skickar även ut vattnet till kylaren, men om det blir riktigt hett så termostaten är helt öppen så stängs cirkulationen till värmepaketet så allt går till kylaren.

Liknande ämnen

  1. Motortemp 9000?
    Av flurka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 19:16
  2. hur mycket laddar en normal 9000
    Av TurboSanta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 11:22
  3. Normal livslängd på 9000?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •