Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 159

Ämne: Klockan slutade fungera i Denso navigatorn? OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50

    Klockan slutade fungera i Denso navigatorn? OG9-5

    Jag hade batteriet urkopplat några dagar och efter det fungerar inte klockan. Inga siffror visas i displayen, och inga siffror där man ställer in tiden.
    Har testat och koppla ur och i batteriet igen, men ingen klocka. Allt annat fungerar.
    Någon som har en ide´?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 900S -91
    Saab 95 2.0t Biopower -06

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 894
    Noen gode idéer har jeg nok ikke, men ett enkelt forsøk kunne være å forsøke en "omstart" av SID ved å trekke sikring #8 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet noen sekunder for å se om dette endret noe.

    I tilfelle ikke kan det samme forsøkes for Hovedenheten (EHU, audio, "stereo") med sikring #9.

    Så er jo spørsmålet om noe/hva som ellers ble gjort med bilen under tiden når batteriet var utkoble?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    På bilar med Denso-navigation, från 2006, så ställs klockan inte via RDS/FM utan via GPS-mottagning. Först när bilen har sin position så kan den börja ta emot tidssignalen.
    Om du vill ställa klockan själv (varför man nu skulle vilja det) så får man stänga av GPS-tid i rutan du visar på bild 2.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Har exakt samma fel efter ett batteribyte för ungefär två veckor sen. Så lång tid tar det väl ändå inte för att GPS:en ska komma igång? Har inte börjat kolla efter orsaken än, tänkte vänta tills jag kan komma in i garaget. Inget annat gjordes i samband med batteribytet. Bilen är en 9-5 2006 med navi.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Klocka slutat fungera i navigatorn efter stratbatteribyte

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    På bilar med Denso-navigation, från 2006, så ställs klockan inte via RDS/FM utan via GPS-mottagning. Först när bilen har sin position så kan den börja ta emot tidssignalen.
    Om du vill ställa klockan själv (varför man nu skulle vilja det) så får man stänga av GPS-tid i rutan du visar på bild 2.
    Är ny på forumet här. Har läst men inte sett någon egentlig lösning på detta problem. Har en 9-5 -07 med exakt samma problem som trådskaparen. Du som jag citerat skriver att man kan stänga av GPS tiden i blid två. Det är inte möjligt. Har kollat igenom precis alla menyer å klämt länge/flera gånger osv men det går inte att stänga av inhämtningen av GPS tiden. Du skriver ovan att det skall gå att göra. Har du möjlighet att skriva exakt hur man skall göra för kunna ställa klockan manuellt?

    Har för övrigt mottagning av gps signal men klockan ställs inte in automatiskt inte ens efter flera timmars körning. Har kollat i service menyn (den som kräver kod) i gps läge och finner inga inställningar som avhjälper detta.

    Mvh toobyy

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om GPSen tappar ström under så pass lång tid att den helt tappar sin position så kan det ta bra nog lång tid att hitta sin position igen, upp mot en halvtimme faktiskt, under vilken tid den behöver vara helt stillastående, annars tar det ännu längre tid:
    http://what-when-how.com/gps/initial...-gps-receiver/

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Jo, men de kraven borde väl vara uppfyllda på två veckor med både stillastående (ett par dygn i sträck) och körning under den tiden. Bilen står också helt öppet utomhus så några problem med avskärmad signal kan det knappast vara. Det är ju inte första gången bilen varit strömlös (vid batteribytet nu kanske fem minuter), det har gjorts vid flera tillfällen tidigare, och då har det aldrig varit några problem för klockan att komma igång.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det kan ju vara problem med mottagningen? Har du kollat hur det ser ut med den?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Nu känns det väl lite som jag snor den här tråden men jag hoppas det är OK eftersom problemet är detsamma och det är en likadan bil. Nej, jag har inte kollat mottagningen men den borde väl inte ändra sig. Det var inte så långt före batteribytet bilen också var strömlös men då hände inget med klockan och har inte gjort det tidigare heller på de år jag haft bilen.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bra fråga, men skadar väl inte att kolla?
    I Navigatorläget:
    Tryck meny
    Tryck ovanför "Sparade Platser" i ca fem sekunder
    Då dyker en knappsats upp som uppmanar dig att "Enter Diag PIN..."
    PINkoden för att komma in i diagnostikmenyerna är: 660

    Väl inne skall du hitta en som heter "GPS info" eller liknande. Där skall du kunna se hur många satelliter som den ser och deras signal.

    För att komma ur läget stänger du bara av.

    Kolla också att den är ställd på att verkligen ta tiden från GPS i inställningarna


  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Tack för infon!
    Har gått efter anvisningarna och fått fram en visning enl. bild. Nu har jag ingen koll på vad som är rätt eller fel men jag antar det här visar att det finns kontakt med en del satelliter.
    Det jag annars provat med är att på menyn "Justera klocka" testa olika möjligheter men inga siffror visas. Tidvisning och sommartid går att ändra.
    Finns det fler ställen man behöver kolla angående klockans inställning?

    Provade nu också Norrbagges förslag på att dra säkringarna för att göra strömlöst igen men det hjälpte inte.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om du inte pillat på takantennen så skulle jag stå med bilen ute med bra sikt, och då talar vi så bra som det någonsin går, gärna på en höjd utan träd runt, och så observera den där skärmen för att se om den får signal från satelliterna, det ser du när ID visas på dem i den vänstra kolumnen.
    I det läget den står nu så har den ingen som helst info om vilket datum det är, eller var den är. Då måste den först få signal från någon satellit som sänder ut kalendern och därifrån så kan den börja hitta sin position utifrån var kalenderdatan säger att satelliterna skall befinna sig.
    Jag gissar att kartan ändå rör sig när du kör runt, det beror då på att den använder sina interna rörelsesensorer, kompass samt hastighetssignalen för att bedöma att den rör sig. Det är ju det systemet som används när man kör i t.ex. tunnlar.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, nä, den har ingen position, alls. På den första bilden där så skall du ju se bilens position och tiden längst ner. Den visar ju alla satelliter som status "P" pending kanske?
    Du har inte pillat på takantennen?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Nej, takantennen är inte rörd, nu är det ju vinter här och det har blivit lite is mellan antennens fotplatta och taket men där nere borde det ju inte störa tycker jag. Bilen finns ute på landsbygden och det finns egentligen ingenting runt omkring här som kan störa men jag ska iallafall prova ditt förslag om att prova nån plats där det är riktigt öppet. Ska ta in bilen i garaget också om nån dag så den får tina av ordentligt.
    Lite förvånande att två bilar råkar ut för exakt samma sak så gott som samtidigt. Ska bli intressant att höra om Ricky_rich som startade tråden kommit fram till nån lösning.
    Tack bollman för din hjälp och engagemang! Meddelar om jag hittar nån lösning.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Som sagt, ett tips är ju att se om du kan få upp att den får kontakt med någon satellit. Jag har ingen fungerande GPS av den modellen liggande, inte någon annan som har en sån som kan visa hur den där test-sidan skall se ut när man väl har kontakt med satelliterna?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Bra tipps! Jag har bara kört bilen korta sträckor och under dessa har ingen klocka dykt upp. Ska göra testet ikväll med att se hur många, om några sateliter bilen har kontaktat med. Samt stå still med tändningen på och navigation igång. Återkommer!
    Saab 900S -91
    Saab 95 2.0t Biopower -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Jag blir inte klok på detta. När jag startar navigatorn och kollar kontakten med satelliterna så står det först - på alla, sedan byts det en efter en till T, och efter ca 15 minuter har jag P på alla.
    Har testat och stå still med bilen i säkert 30 min, även åkt upp på ett litet berg, men ingen skillnad.
    Antennen på taket har jag inte rört.
    Hur ofta sänder dessa satelliter ut aktuell tid egentligen?
    DSC_0327.jpg
    Saab 900S -91
    Saab 95 2.0t Biopower -06

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    P bör ju betyda att den får position.
    Hm, vilken version av systemet i GPSen kör ni? Har ni kört uppdateringen som kom med 2008-skivan? Nånstans i testsidorna bör firmware-version stå. Jag vet att Herman har en som funkar, jag börjar undra om det skett någon förändring som kan störa. Jag vet att det sker en "week rollover" i april i år, då når man 1023 veckor sen senaste rollover (som väl var på 90-talet) och det kan ju tänkas att det är en bugg nu när vi närmar oss 1023 veckor...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Har inte använt GPSen sen jag köpte bilen för 3-4 år sen, inte ens testat den, men nån uppdatering är nog inte gjord. Kollade skivan som var med och på den står 2005. Har inte kollat det här med klockan något mer just nu, har tagit in bilen i garaget för lite andra jobb, montering av ny kupévärmare t.ex. , men klockan är iallafall fortfarande död. Ska se om jag kan hitta någon info om vilken version det är.

  20. #20
    Intressant! Följer med spänning.

    Jag har samma problem efter att ha kopplat ur batteriet i helgen. Min bil är från -08 och skivan -07

    /Torbjörn
    Senast redigerat av TorbjörnÅ den 2019-01-16 klockan 17:56.

Liknande ämnen

  1. fjärkontorlen slutade fungera 9-5
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 18:34
  2. Abs'en slutade fungera?
    Av johanekblom86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 16:18
  3. Stereon slutade att fungera?
    Av SnowJim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 22:13
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •