Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 159

Ämne: Klockan slutade fungera i Denso navigatorn? OG9-5

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Detta är senaste programvaran, och hur det skall se ut när den hittat och synkat med satelliterna:
    IMG_2565.jpgIMG_2566.jpg

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Så här ser min info ut, verkar vara samma som Ricky_rich, och jämfört med den senaste som bollman la in bild på så antar jag den här är för gammal och behöver uppdateras och att det är det som är problemet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Kan vi vara på väg mot en lösning tro?
    Vad är det för uppdatering vi pratar om? DVD'n eller är det programvaran i navigatorn?
    Saab 900S -91
    Saab 95 2.0t Biopower -06

  4. #24
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    hmm. vad är det som händer?

    verkar vara flera här med samma problem, och har även sett det poppa upp på facebook idag.

    Tänkte att det måste vara något underligt. försökte googla på det men hittade inget klockrent svar. men hittade detta. räknaren för vecka i gps-protokollet kommer slå runt snart. vilket kan ge problem om man inte tagit hänsyn till detta.
    https://www.gpsworld.com/homeland-se...ollover-event/

    det är inte så att de med äldre firmware inte förstår sig på tid 2019?

    EDIT:
    var tvungen att gå ut till 9-5:an och kolla, den verkar hålla tiden ännu, har dock inte varit strömlös.

    min navigator har följande version:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har ju som du sett tidigare i tråden också misstänkt att problemet är veckorullningen. Vi har nu passerat 1000 veckor sen senaste rollover så det kan ju tänkas att det någon dumhet.

    Alla här som har problem verkar dock alla ha programvara före 2008-uppdateringen.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Så här ser det ut på min.

    Tycker det ser ut som om jag har den senaste versionen men funkar inte

    /Torbjörn
    Saab 9-5 Aero -08
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ajajaj, inte bra.
    Hm, det här får vi kanske ta vidare. Jag skall se vad jag kan göra med mina kontakter...

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tydligen hade jag rätt:
    https://www.corvetteforum.com/forums...isconnect.html

    Det visar sig att det med allra största sannolikhet har med veckonumret att göra. GPS räknar veckor upp till 1023 stycken, sen rullar det över och börjar om. Så, den måste veta vilken gång i ordningen. Nu i april blir det andra gången.
    Tydligen är det bugg i mjukvaran, ALLA bilar med den här navigationen (och det är många det) har samma problem, Jaguar, Lad Rover, massor av GM-bilar osv.

    Jag tror man måste ligga på, eller få hjälp för att fixa detta. Risken är att Denso "glömmer" göra en fix för versionen som sitter i 9-5 eftersom SAAB inte finns.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    2008 uppdatering säger du, jag är rätt säker på att mina kartor är nyare än så, typ 2014 tror jag de var.

    är ju lite nyfiken på att strömcykla bilen, men tråkigt å tappa klockan

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är skillnad på kartor och system.
    Den sista uppdateringen av system kom 2008, senaste kartor från SAAB var samma, men sen finns det ju massa andra skivor som funkar, kartmässigt, men där systemet inte uppdateras från skivan. T.ex. Land Rover 2011, och de har 14-15-skivorna som jag inte minns var de kommer från.
    Så, om du vill behålla klockan rullande så skulle jag rekommendera att du undviker att bryta strömmen, för då kommer du tappa klockan, garanterat.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det är lite spännande dock att dessa inte verkar bugga på rollover. Utan att det kanske har något att göra med 1000 veckor. så man kanske har lagt värdet på 3 siffror decimalt av någon anledning, typ uart-interface mellan gps-modulen och navigatorns processor eller liknande?

    Undra då vad som händer när det faktiskt rullar över i april. om vi tas tillbaka då till augusti 1999. eller om den fortsätter bara ge ett streck.

    För mig så räcker det ganska långt bara med klockslaget

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är skillnad på kartor och system.
    Den sista uppdateringen av system kom 2008, senaste kartor från SAAB var samma, men sen finns det ju massa andra skivor som funkar, kartmässigt, men där systemet inte uppdateras från skivan. T.ex. Land Rover 2011, och de har 14-15-skivorna som jag inte minns var de kommer från.
    Så, om du vill behålla klockan rullande så skulle jag rekommendera att du undviker att bryta strömmen, för då kommer du tappa klockan, garanterat.

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Hum, just idag (eller igår) så rapporterar folk i Corvette-tråden att deras GPS återfått klockan, om än helt off (typ ställd på 2000) så det tycker jag bekräftar mjukvaruproblem. Dock, om bara klockan kommer tillbaka så kan man nog ställa den manuellt.
    Någon kan prova?

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Kollade klockan nu (13:50) och den var inte tillbaka.
    Läste igenom partier av Corvette-tråden och såg det här:
    Its not a hardware failure, but a need for updated firmware. , They have added a new clock signal along with the old one and maybe its interfering with it. these signal have just been activated and its going to full changes in april 2019.
    Inte vet jag om det är fakta eller gissningar, men om det stämmer borde väl klockan fungera igen efter april.

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nej, den nya "extra" klocksignalen stör inte, det är andra "meddelanden" som bara Denson inte fattar (och kastar). Den nuvarande klocksignalen har utlovats att den skall fortsätta sändas i årtionden. Det beror på att det finns gigantiskt med system som bygger på GPS-standarden och att byta all den utrustningen så den förstår den nyare tidssignalen kommer ta lika lång tid...

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Ja men om den gamla signalen sänds precis som tidigare, varför får vi då dessa problem? Blir inte klok på detta.
    Saab 900S -91
    Saab 95 2.0t Biopower -06

  17. #37
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, för att kalendern i gps bygger på en veckoräknare. Vecka 0 var 1980, och räknaren rullar upp till 1023 veckor varefter det rullar över till 0 och börjar om. Första gångem det rullade över var 1999 och nästa gång är i april i år. Vad som högst troligt problemet är, är att denso-navigationen har problem när veckoräknaren blir för hög. Jag gissar att felet uppstod när räknaren passerade 999 veckor och skulle bli 1000, då "ballade det ur" och den lyckas inte längre ta in vilken vecka det är i gps-kalendern.
    En möjlighet är att klockan kommer igång igen i april i år när det rullar över till 0, men risken är att den då kommer tro det är 1999 igen och inte 2019. Det verkar, vad jag sett, kommer klockan rulla rätt, men datumet kommer vara helt fel.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu har problemet eskalerats inom GM, tyvärr finns ju inte SAAB med på listan, men med lite tur kanske vi kan få lite action från Orio att prata med GM...
    GM-bulletin.pdf

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Ok, bra att vi inte är ensamma med problemet.
    Vet vi om det är lagt ett ärende till Orio?
    Saab 900S -91
    Saab 95 2.0t Biopower -06

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har pratat med tekniska supporten och uppmärksammat dem på problemet. Exakt hur det går vidare skall jag försöka ta reda på när lite tid har gått.

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. fjärkontorlen slutade fungera 9-5
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 18:34
  2. Abs'en slutade fungera?
    Av johanekblom86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 16:18
  3. Stereon slutade att fungera?
    Av SnowJim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 22:13
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •