Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Rost i bakskärmar NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Rost i bakskärmar NG9-3

    Har kollat runt lite på forumet och det verkar ju vara relativt vanligt med rost i bakskärmarna på ng 9-3.

    Jag har fram till nu trott att jag har klarat mig (och det har jag nog ganska bra egentligen, det är absolut inget skräckexempel).

    Jag kollade bakskärmarna igår och jag såg en 1 x 1cm "bubbla" i lacken. Faktiskt på både vänster och höger sida, på samma ställe långt ner på skärmkanten.

    Kollar man längst med kanten så är det ytrost på vissa ställen på själva kanten och känner man med fingret och kollar från lite olika vinklar ser/känner man att det är lite ojämt (det ser ut som det letar sig under lacken närmast kanten).

    So, it has begun! Just nu ser man ju ingen rost när man kollar på bilen. Är det värt att börja slipa och ha sig? Jag vet inte om man hjälper eller själper? Eller är det bäst att ta tag i det nu direkt? Eller ska man bara ta ett lackstift och fylla i det värsta för att hålla det under kontroll? Tänker främst att om man slippar ner hela innerkanten på skärmen och lackar den själv (med sprayfärg) så kommer man ju se en kant... det kommer ju inte bli perfekt och jag tycker inte det är värt att lämna bort för lackering.

    Gör jag det själv blir det självklart ordentligt förarbete med slipning och grundlack men sedan sprayburk för "lack". Jag har färgspruta hemma men har aldrig använt den, kanske tillfälle nu?

    Bilens färg är snow silver. Hittils köpta bättringsfärg (på andra ställen) har varit långt ifrån klockrent (inköpt på något lackcenter i GBG). Någon som har tips på vart man köper bättringsfärg (spray).

    Är det denna grundfärgen det alltid pratas om här på forumet?

    https://www.jula.se/catalog/bygg-och...-504766/#tab01
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ja, det där är den Hagmans Primer CA d v s epoxiprimer som jag m fl har använt. Tyvärr så står det att den har utgått på sidan i länken.

    Har du möjlighet att lägga in bild här på rostskadan? Är skadan väldigt liten så är nog punktbläster med blästermall ett bra alternativ. Det kan ev gå bra att fylla med lackstift och polera. Jag är mycket mindre störd av en liten färgskiftning än av rost, speciellt om ytjämnheten är bra.

    Original bättringsfärg i form av sprayburk eller lackstift har stämt bra nyansmässigt på mina bilar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Allt man gör förlänger livet på bilen. Man behöver inte göra allt superbra direkt men det man gör förhindrar spridning iallafall. Det som gör att många är rostiga är ju att man inte gör nånting. Eller man tänker göra och målar upp hur man ska göra det superbra men istället blir ingenting gjort.
    Är det bara små små fläckar så skrapa rent och fyll i med lackstift. Det är ändå bra grund/galv på dessa så oftast flagar ju färgen av bara.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ah ja det stod att den har utgått. Såg dock att vertygsboden har den också, så det verkar gå att få tag på . Tänkte i vilket fall som helst göra ett jobb på fjäderbenen fram då dom ser tråkiga ut.

    Jag ska ta en bild ikväll på skärmkanterna.

    Det är väl som du säger StefanM att allt man gör förlänger bilen och som du säger så blir det gärna lite övermäktigt att fixa hela bakskärmarna - då blir det kanske inte gjort.

    Hittils är det bara ytrost och lacken börjar flagna loss.

    Hur ska man bäst göra med punktförbättring med färgstift? Ska man slipa ner lokalt eller ska man bara pilla bort färgen och pensla på med lackstiftet? Tänker på att man inte vill förstöra "galven" eller hur man ska säga.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Jag har nåt minne av att jag läst att den där epoxyprimern inte får säljas till privatpersoner lämngre pga nån ny regel eller liknande, så den finns fortfarande som produkt men inte hos handlare som säljer till privatpersoner typ.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag har framgångsrikt, tror jag, lyckats hejda rostutbredning genom att spreja med Noxudol 700 (transparent rostskyddsvax med ganska bra krypförmåga).

    Jag har rost i framskärmarna som jag tvättar och sprejar med detta på hösten. Stryker bort det värsta överflödet men lämnar ganska mycket. Nu har jag nocturne (mörkblå) bil så rosten syns knappt. Kompletterar behandlingen nån gång under vintern beroende på hur mkt jag kör.

    Innan jag gjorde detta kunde jag se rosten växa så fort jag vände ryggen till.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ränsat-arbete

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    http://mipa.se/produkt/epoxy-primer-surfacer/

    Där har du CA primer. I Göteborg där du bor dessutom.

  9. #9
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har nåt minne av att jag läst att den där epoxyprimern inte får säljas till privatpersoner lämngre pga nån ny regel eller liknande, så den finns fortfarande som produkt men inte hos handlare som säljer till privatpersoner typ.
    Är det inte tvärt om? Den får inte användas professionellt av lackerare men är tydligen okej för privatpersoner att använda den. Den finns ju lite överallt.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Svårt att ta bra bilder men så här ser det ut. Kollar man på bilderna så ser man att det ”bubblar” i lacken på vissa ställen.








    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rost i bakskärmar NG9-3

    Så där ser det ut på min, med tillägget att nån flaga lossnat och lyste som en roströd sol. Försökte med rostkonverterare och sånt där. Höll väl några dagar eller vecka, sen lyste rosten igen och tycktes växa för var dag. Nu har jag kört med noxudol 1.5 vintrar och det har inte ökat vad jag kan se.

    Men jag skulle gärna gjort en ordentlig rostbehandling om det inte känts lite oproportionerligt arbetsamt på en bil som gått nästan 27k.
    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-11 klockan 22:04.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ja alltså det ser väl ut som man kan förvänta sig av en 11 år gammal bil. Dock har den bara gått 15k mil.

    Vart sprejar du noxudol?

    På vecket (rött), bakom vecket (blått) eller på kanten (grönt)?




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440
    Det är märkligt att 9-3 har så pass dåligt rostskydd på skärmkanterna. Jämför tex med 9-5 där det sitter plastlister som skyddar skärmkanterna. Här ser man nästan aldrig rost, inte ens på dom allra äldsta som idag närmar sig 20 år.
    På min 9-3 har jag gjort ett snikrostskydd och strukit med hammarlack (nästan exakt samma nyans för som originallacken) på skärmkanterna och det fungerar bra. Rosten stoppas och det räcker bra för mig.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Är det bättre att vänta till våren med att fixa till det? Tänker på att man vill ju inte stänga in salt och fukt..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    När man kan se på ytan att det är bubbel och rost så betyder det att utbredningen i plåten är betydligt större. Om resten av bilen är i bra skick skulle jag lämna in den för åtgärd och omlackering hos en billackerare. Det blir inte som nytt men det är ju inte resten av bilen heller men rätt gjort borde det klara sig många år till. Och man har en bil som ser fräsch ut.
    Sen nästa gång om ett antal år när det syns och bubblar igen så är kanske resten av bilen är mer i nivå med det och det spelar mindre roll hur ett hjulhus ser ut.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rost i bakskärmar NG9-3

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Vart sprejar du noxudol?

    På vecket (rött), bakom vecket (blått) eller på kanten (grönt)?
    Oj, vi har olika referensramar. Det är inget finlir jag håller på med. Jag sprejar överallt där, alla tre. Sen stryker jag bort överflödet med papper. Men det är definitivt synligt vax på den ca 1cm breda kanten, det är ju hela poängen. Sen härdar vaxet och blir lite hårt efter någon dag.

    Har inte rostskyddsvax på utsidan dock

    Men jag gör det här för att hejda rosten, inte för att bilen samtidigt ska se fin ut. Den ser ju ändå ut som skit november-mars.
    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-13 klockan 08:39.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Jag har framgångsrikt, tror jag, lyckats hejda rostutbredning genom att spreja med Noxudol 700 (transparent rostskyddsvax med ganska bra krypförmåga).

    Jag har rost i framskärmarna som jag tvättar och sprejar med detta på hösten. Stryker bort det värsta överflödet men lämnar ganska mycket. Nu har jag nocturne (mörkblå) bil så rosten syns knappt. Kompletterar behandlingen nån gång under vintern beroende på hur mkt jag kör.

    Innan jag gjorde detta kunde jag se rosten växa så fort jag vände ryggen till.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ränsat-arbete
    Var köper man Noxudol 700? Har kostat på min 9-3 SC en rejäl omgörning och vill hålla den i skick så länge som möjligt. Vad tror ni f ö om skyddslisterna som MapTun säljer (https://www.maptunparts.se/kaross-ut...i-03-12.html)? Är risken att man bara skapar en rostgömma? Av någon anledning finns skyddslisterna bara till framskärmarna, men på min 9-3 rostade det lika mycket i bakskärmarna.

    Sedan: nya eller bättre begagnade framskärmar borde ju gå att få tag på? Men när det gäller skärmarna bak ser det inte lika enkelt ut - för att åtgärda de skärmkanterna ser det ut som om man måste byta ut nästan hela bilsidan. Men det borde väl ändå vara görligt? Vore intressant med kommentarer!
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Du kan köpa noxudol 700 på postorder från misab.

    Obs, jag är ingen expert, bara en latmask som tycker rosten har stannat pga min latmanskur.

    Hittade produkten via det här testet:
    https://www.auson.se/sites/default/f...monthly_uk.pdf

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Läst test och beställt 1L
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Har samma problem på min, lämnat till lackfirma. En auktoriserad volkswagen lackfirma, dom tar även jobb vid sidan av. 3 gånger har dom rostlagat skärmkanten höger bak, ena gången gjorde dom det gratis pga att rosten återkom... dom har sagt att dom aldrig varit med om liknande, en plåtslagare ska titta på det nu om det ev går att skära upp plåten och svetsa på ny. Känns lite hopplöst

Liknande ämnen

  1. Byte av bakskärmar NG9-3 -06
    Av accept68 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-20, 08:38
  2. Bakskärmar OG9-3 3D
    Av Martinwide i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 14:34
  3. Rost bakskärmar 9-5
    Av rrmrrm81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •