Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ljud vid belastning, 9-5 Aero -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    3

    Ljud vid belastning, 9-5 Aero -00

    Hej!

    Jag har en 9-5 Aero Kombi -00 som snart gått 19kmil. På senare tid har jag upptäckt ett ljud som uppstår vid belastning, precis när turbon ska börja ladda (~2500 rpm) och som ökar med belastningen (mera belastning = högre ljud).

    Hittade dessa två trådar som verkar liknande:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=85179

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=89567

    I (åtminstone) den ena pratas det om avlastnings-/bypass-/dump- ventil.

    Jag skulle vilja beskriva ljudet (inne i kupén) som nåt liknande en diesel eller en gammal folka-motor.

    Det är väldigt beroende av belastning. Om jag sitter ensam i bilen så är det knappt hörbart. Har dock precis varit i fjällen och dragit släpvagn full med ved uppför i 30mil och då överröstar detta ljud nästan radion. Det lät så pass mycket med släpvagnen kopplad att jag knappt vågade gasa ordentligt i vissa backar.

    För mig är det absolut enklaste sättet att få fram ljudet att köra sakta (70-90) på femman och sedan gasa. När laddtrycksmätaren når gult så kommer ljudet. Det följer sedan varvtalet men avtar i styrka med högre varv.

    Kan det vara avlastnings-/bypass-/dump- ventilen eller är det något värre tro?

    /Jonas

  2. #2
    låter lite som det är ljudet från insuget du hör, när jag drar husvagn så är det betydligt mer hörbart än när man åker ensam. Om du accelererar långsamt så turbon inte laddar hörs det då?
    Cosmicblue 9-5 aero -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    3
    Det låter som sagt mindre vid mindre belastning, inbegripet då jag accelererar långsammare.

    Det som jag reagerat över är att detta ljud uppkommit nu på senare tid. Jag har haft bilen sedan januari -01 och kört 17kmil med den och detta ljud har uppkommit senaste halvåret.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    3
    Tror att jag hittat problemet...

    Båda pin-bultarna som ska hålla grenröret på plats mot toppen vid cylindern längst till höger framifrån sett (dvs. närmast batteriet) SAKNAS!!!

    Vet inte om detta ska skyllas på service verkstaden på Svenska Bil i Södertälje eller inte, men det är ingen som skruvat med bilen sedan de gjorde det i vintras.

    Vi får se hur det blir med ny packning och nya bultar.

Liknande ämnen

  1. vinande/borrande ljud vi gas och belastning.
    Av Torpalasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 13:56
  2. Smällande ljud vid belastning!
    Av Witting i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:42
  3. Vinande ljud från lådan utan belastning 9K
    Av lmfmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •