Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite funderingar kring min nya Saab! NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Lite funderingar kring min nya Saab! NG9-3

    Tjena! Ny Saab ägare från norra norrland här. Har lite funderingar som jag hoppas kan besvaras

    Servade min 9-3 Vector 2,0T SC -08 själv för ett par dagar sedan. Bytte då olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, tändstift och passade på att ladda upp batteriet!

    Har förstått att service indikatorn i färddatorn ska visa kvalitén på oljan, den visar nu 33% på 6l ny olja (5w-40 castrol) med 'Huvudservice' under det. Vad beror det på?
    Sen tycker jag att bränsleförbrukningen är lite väl hög, ligger på 1,3-1,4/milen vid stadskörning enligt färddator. Kan det vara något galet med spridare eller är den såpass törstig?
    Upplever även att den kan vara lite segstartad, tänkte att nya stift och laddat batteri skulle ordna upp saken men den är fortfarande lite trög när jag vrider nyckeln.

    Hoppas någon har svar! Tack på förhand.

    Mvh
    9-3 Vector 2,0T SC -08 (16,9k mil)

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Gymbo!

    Manuell eller automat? En automat drar en del mer soppa än manuell, speciellt vid stadskörning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Angående serviceindikatorn, det är bara en grej som nollställs (100%) vid service på verkstad och sen räknar den ner procenten genom att dividera med antalet dagar kvar till nästa service enl inlagt schema. Ungefär så går det till. Så det är ingen analys av oljan i motorn.

    Bränsleförbrukning beror på årstid, däck, typ av körning och körsätt. Kör du på etanol?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I min 9-3 2005 kan man nollställa serviceindikatorn i SID men bara när bilen indikerar att det är dags för service. I annat fall krävs Tech2 för att nollställa. Beskrivs på sid 101-102 i instruktionsboken för årsmodell 2005.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Angående segstartandet lär det antingen vara spridare eller btr som är trötta.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Angående serviceindikatorn, det är bara en grej som nollställs (100%) vid service på verkstad och sen räknar den ner procenten genom att dividera med antalet dagar kvar till nästa service enl inlagt schema. Ungefär så går det till.
    Är det inte lite mer sofistikerat typ att den räknar på körsträcka och kallstarter?

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Är det inte lite mer sofistikerat typ att den räknar på körsträcka och kallstarter?
    Det skulle vara intressant veta. Jag har återgett vad jag fått lära mig men det måste inte vara rätt. Men hur gör man en i praktiken användbar programmering som ska mäta temp i motor och antal starter och körsträcka? Det måste in parametrar om hur olika temperaturer och körsträckor och starter sliter på oljans kvalitet.
    Kanske nån som kan ge klarhet här

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Gymbo Visa inlägg
    Sen tycker jag att bränsleförbrukningen är lite väl hög, ligger på 1,3-1,4/milen vid stadskörning enligt färddator. Kan det vara något galet med spridare eller är den såpass törstig?
    Det beror enormt mycket på körstil. Vad jämför du med för bil (d.v.s. vad tycker du är en normal förbrukning för din typ av stadskörning med vilken bilmodell)?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Det är en automatlåda! Kör enbart bensin i tanken nu på kalla vintern. Fått höra att etanol och kyla är en dålig kombo.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Då har du en grundorsak där. Automatlåda drar betydligt mer soppa i stan än en manuell. På landsväg är inte skillnaden så stor. Om jag inte minns fel så visade SAAB:s egna förbrukningssiffror på ca 30% högre förbrukning med automatlåda vid blandad körning. Mera vid stadskörning och mindre på landsväg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar kring omtalat kamkedja problem Saab 9-3 Aero 2,8l
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 02:06
  2. Lite funderingar kring Saab 9-5 hirsch
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 21:22
  3. Lite funderingar kring egr-ventilen 9000 2,3i
    Av sweddan82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 10:40
  4. Lite funderingar kring T7 motorn
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •