Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Felsöka vit rök med begränsade verktyg OG9-5 B2x5E

  1. #21
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Som nämnts oven bör du se över även vevhusventilation. Aldrig upplevt det själv men några korta turer och så kan man få såpass kondens i motor så det kan bildas frostpluggar i vevhusventilationen när man kallförvarar bilen (tex i en lada på vintern). Saab 9-5 är tyvärr född med taskig vevhusventilation. Varit mycket hallå kring den genom åren o släppts många uppgraderingar. Enbart de senare årsmodellerna fick detta åtgärdat från fabrik. Men det förklarar inte dock inte avgasdoften i expansionskärlet för kylvätskan.

    Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Om du vågar köra med bilen ta den till en verkstad och be dom kolla om topplockspackningen är trasig. Verkstad( mekonomen)körde ett sånt test det är som en behållare dom sätter över expansionkärlet med olika vätskor och med bilen igång och ändrar sig färgen så är Packningen körd pga reagerar på avgaser om inte Packning hel. Kosta 400-600kr

  3. #23
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Om du vågar köra med bilen ta den till en verkstad och be dom kolla om topplockspackningen är trasig. Verkstad( mekonomen)körde ett sånt test det är som en behållare dom sätter över expansionkärlet med olika vätskor och med bilen igång och ändrar sig färgen så är Packningen körd pga reagerar på avgaser om inte Packning hel. Kosta 400-600kr
    Behöver inte vara kört. Har i vissa fall av avhjälpts med att dragit om topplocksbultarna. Kitet med vätskorna du pratar kan man köpa själv. Det blev nästan eller lika dyrt som att verkstan skulle utföra testet åt mej för några år sen.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #24
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Min 9-3a hade topplockspackning som läckte. rykte inte vitt eller något. luktade ibland bränd kylvätska. Förutom en dag när den inte startade, skruvade loss tändstift och hittade 3-4cm vatten i cyl 4.

    Var bara att byta
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag tror jag fick testet till som du skriver nästan till inköpspris då dessa vätskor är förbaskat dyra men väldigt effektiva

  6. #26
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Allt är väl relativt men runt 500:- ex. frakt kan man få ett sånt kit för online.

    Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    jag antar att det är ett sånt här vi snackar om? https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000020969

    några åsikter om Biltema vs andra källor för att köpa ett sånt? googlade väldigt fort, men hittade ingen annan som sålde dem.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Har du kolla vad din närmaste verkstad tar för att göra testet eller vill du inte köra med bilen?

  9. #29
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    En sådan där skulle en ta och skaffa sig. Lätt och sätta diagnos med rätt verktyg och lite mellan öronen

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    är inte jättesugen på att köra bilen, och eftersom den står vid ett ensligt torp 50 mil hemifrån så är det så jävla bökigt att planera in verkstadstider på vardagar.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Nu är jag tillbaka vid torpet!

    Provade att spola kylsystemet, och när jag körde bilen på rent vatten så luktade avgaserna inget alls, så slutsatsen är la att det är kylarvätska som ryker. Men nu när det inte är så kallt ute så syns röken inte så värst förutom vid kallstart, så det är inget bolmande vi snackar om.

    Är det bara topplockspackningen som en kan misstänka då, eller kan det vara något annat? Vad är rimligaste nästa felsökningssteg?

  12. #32
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
    Nu är jag tillbaka vid torpet!

    Provade att spola kylsystemet, och när jag körde bilen på rent vatten så luktade avgaserna inget alls, så slutsatsen är la att det är kylarvätska som ryker. Men nu när det inte är så kallt ute så syns röken inte så värst förutom vid kallstart, så det är inget bolmande vi snackar om.

    Är det bara topplockspackningen som en kan misstänka då, eller kan det vara något annat? Vad är rimligaste nästa felsökningssteg?
    Den är en het kandidat ja, som sagt. man byter den lätt på en helg. enda kruxet är att böka av toppen. den är något kilo och ganska fel vinkel att lyfta själv.
    Sen är den inte heller så skoj att trycka tillbaka. MEN det kan man lösa med ett par lyftögglor som normalt sitter på toppen. Man får dock ta 2 av samma och sätta på andra sidan IMG_20180512_215204.jpg
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    hällde i en halv flaska "Bar’s Head Gasket Stop Leak & Block Repair" i fredag, och efter en kvarts tomgång så slutade den äntligen ryka.

    vi får la se hur länge det går väl...

Liknande ämnen

  1. Hur felsöka en LMM?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •