Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Felkod C0408 61 LSD-ventil NG9-3 XWD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333

    Felkod C0408 61 LSD-ventil NG9-3 XWD

    Hej

    Jag har fått felkod C040861 på xwd systemet på min 9-3 2010. Vad jag lyckas läsa mig till i wis så bör det innebära att jag behöver byta själva lsd ventilen, så jag har ett par frågor som jag tänkte se om det är någon som har kunskap om.

    Stämmer det att det är art.nr. 13280097 som behöver bytas?

    Är det någon som vet säkert om det behövs några specialverktyg för det jobbet eller om man behöver lufta diffen med tech 2 efter bytet (eller liknande)?

    Är det någon som vet om denna ventilen passar från andra bilar med samma diff, och om det i så fall finns någonstans man kan få tag i den för vettiga pengar? Det bästa jag har lyckats hitta såhär långt är runt 220 dollar i USA på GMPartGiant.com och runt 280 dollar i USA på esaabparts.com eller eeuroparts.com. På Maptun kostar den 5000 och på speedparts 6300.

    Tack på förhand!!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Jag har försökt undersöka detta lite mer och kommer fram till att det verkar finnas 2 väldigt snarlika ventiler som används på bakaxeln, den ena sitter ihop med ecu:n och den andra på elsd enheten. Ventilen som sitter ihop med ecu verkar ha artikelnumer 22150003 instämplat på ventilen och den verkar kallas för N373, men den går vad jag har sett inte att köpa som lös del till saabar.

    Jag hittar den till audi och vw här http://www.kd-tuning-shop.de/epages/...ucts/BW-109593. Och den ventilen som sitter ihop med ecu verkar gå att få tag i begagnad i Sverige för en anständig peng.

    Är det någon som vet om den som sitter ihop med ecu:n är den samma som sitter på elsd:n?

    Eller om man kan köpa den från något annat bilmärke, exempelvis den som jag länkade till?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    161
    Medlem#
    8435
    Jag är tveksam till att den ventilen på kd-tuning passar till diffbromsen den saknar hålen för skruvarna och är i plast? Den ser mer ut som den ventilen som sitter på elsdboxen om man kollar diagramen från EPC.
    Att få bort ventilerna ser inte ut att kräva några specialverktyg men det är antagligen lite besvärligt att komma åt som allt annat som har med xwdn att göra.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    När jag har sökt så har jag hittat dessa 2 bilder på original numret från epc (13280097).





    Och såhär verkar ventilen som sitter ihop med ecu se ut, den ska enligt hemsidan passa till saab.



    På de två övre bilderna ser det ut som att det är en likadan ventil som sitter inne i hållaren som den ventilen som sitter med ecu. Det ser nästan ut som bilderna i epc kanske inte stämmer fullt ut, för där ser det mycket riktigt ut som att själva ventilen också ska ha hål för skruvarna. Det är därför jag funderar på om det kanske t.o.m. kan vara samma ventil, för i så fall hittar jag flera med nummer 22150003 instämplat i ventilen på laga.se.

    En av de på länken nedan ska komma från en 9-3 och en ska komma från en 9-5.

    https://www.laga.se/visa-produkter?A...ab=1&vehicle=0

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Undersökte det hela lite mer och det är samma artikelnummer hos GM på bl.a. Buick lacross och regal samt Cadillac srx och xts, det ser dessutom väldigt likt ut på bilderna.

    https://buick.7zap.com/en/lacrosse/5...8966385-0-0/#9

    https://www.gmpartsonline.net/oem-pa...LXY2LWZsZXg%3D

    Kan detta möjligtvis vara exakt samma del? Och var får man tag i dessa i Sverige annat än via auktoriserade saabåterförsäljare?

    Det skiljer trots allt ganska drastiskt i prisbild mot 6200 i Sverige.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Lacrosse är ju syskonbil till ng9-5 så det lär vara samma del, fast det är nog svårt att hitta inköpsställe.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Är det samma artikelnummer inom GM så är det klart att det är samma del oavsett vad den sitter på. Att samma del skulle sitta på andra märken tror jag inte även om jag inte vet säkert. De olika Haldex enheterna är ändå ganska olika mellan olika märken. Det är inte så att de har samma klump så att säga utan alla ser olika ut. Haldex har ju bara stått för tekniken så att säga, sen har tillverkaren designat helt själv antar jag.
    Mycket av Haldex delarna görs ju idag i mexico sen borgwarner tog över så att det är billigare i usa är kanske därför. Annars blir ju sånt här ganska udda och sånt som rör sig lite får ju högre pris även om inköpspriset är lågt för grossisten. Tittade på vad jag ger och nå mycket under 4000kr lär man ju inte komma från orio.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Magnetventil/Solenoid 13280097 NG9-3X

    Hej! Har en fråga ang magnetventil till min Saab 93X BP 2010 m eLSD.
    Har felkod C0408 61:Magnetventil, differentialbroms, kärvar.
    Skall inköpa en ny och orginal artikelnummer är 13280097, pos 25. I det artikelnumret ingår monteringsdetaljer mm.
    Se länk
    https://www.esaabparts.com/viewparts...ction=54904328

    Som en glad amatör om magnetventiler så är min fråga till den samlade expertisen här om denna magnetventil som jag finner här https://www.lbmautoparts.com/fördeln...-models/109593

    är det en likadan magnetventil?

    Om det är så, kan man då enbart byta ut själva magnetventilen och återanvända de övriga delarna, skruv fästen mm som den magnetventil som idag sitter med?

    Tack på förhand.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan lägga till att vid en sökning på Ebay på original artikelnummer så kan man av bilderna få uppfattningen att enbart själva magnetventilen kan bytas.
    https://www.ebay.com/itm/Genuine-GM-...fLK5W&LH_BIN=1

    Vad tror ni?
    Senast redigerat av JockeSkold den 2020-10-16 klockan 18:22.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Svarar på mig själv. Problemet är löst, magnetventil bytt. Inköpt hos lbm autoparts, länk ovan.
    Den gamla magnetventilen var synligt ärgad. Har bild men inte listat ut hur man bifogar den.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-04 klockan 15:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Har fått samma felkod
    Hur var det att byta ventilen gick det med bakaxeln på plats och att återanvända ev oringar packningar?
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej! Bytet gjordes på verkstad men jag vet att arbetet kräver att man sänker ner differentialen för att komma åt. På själva magnetventilen så är det o-ringar på. Allt övrigt återanvänds från det som sitter på bilen. Givetvis behövs lite ny olja också.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Tack JockeSkold då vet jag att det inte går med bilen på marken
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

Liknande ämnen

  1. tcs ventil?
    Av ederby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 15:38
  2. Vad är en EGR ventil?
    Av stage _one i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 16:16
  3. Pop off ventil!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 15:55
  4. EGR ventil
    Av Unge_Lafton i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 17:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •