Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: GDS hall med billyft i Blekinge

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    GDS hall med billyft i Blekinge

    Tjena! Tänkte göra oljebyte på saaben o är behov utav lyft, kollade bland annat in Preem och Q8s tvätthallar i Ronneby men ingen utav dom hade lyft.
    Någon som vet och rekommenderar någon i Blekinge området? Behöver inte ens vara en tvätthall utan mest så man kan bruka en lyft o lov att tömma olja :-)

    Mvh
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2019-01-07 klockan 16:49.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Jag brukade åka till Preem i Karlskrona, den som ligger vid infartsleden precis, när det var dags för oljebyte. Mestadels pga smidigheten då oljan lätt kunde tas hand om samt man slapp att kräla på marken... De erbjuder också möjlighet att tvätta samt avgassug(?) finns tillgängligt.

    Senast jag var där hade de dock tagit bort olje-uppsamlingskärlet, pga någon ny lag. Så numera byter jag hemma istället. Med andra ord har jag inte varit där på ett tag, cirkus 1.5 år, men jag misstänker att inte så mycket att förändrats sedan dess.

    Om du får fatt på ett ställe som fortfarande erbjuder lift samt där man kan disponera olja, återkoppla gärna här

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Hmm, på lokala OKQ8 försvann också oljeuppsamlaren för några år sen, jag fattar inte riktigt varför, för nu tar ju alla och ställer en soptunna under bilen och sen en hink på den ? ..sen tar man hinken och häller i deras spilloljeuppsamling.

    Den enda skillanden mot innan är ju att folk dräller mycket mer på golvet nu..

    Saabarna funkar ju bra att byta hemma på (om det inte är snö iaf..) då pluggen sitter i bakkant på tråget, men jag har andra bilar där pluggen sitter i framkant, otroligt irriterande.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Hmm, undra varför dom tar bort möjligheten till oljebyte? Kändes så smidigt och nästan för bra för att vara sant... kanske bara De andra storstäderna som har denna möjlighet kvar? Känns det iallafall..

    Aja kanske får bli här hemma istället, har dock inga ordentliga domkraft utan endast 2 st som ingår när man köper en saab (dom där små svarta som ska användas vid däckbyte) känns lite sisådär att sätta på var sida o ligga där under, eller vad tycker ni? Onödig risk?

    GlennB - Rätt smart om man ska envisas med oljebyte men kan hålla med om vilket spill det måste bli. Macken säger inget? Vad är det värsta som kan ske, att man inte får bruka deras hall mer?

    RSJ80 - Yes will do! :-)

    Skall fortsätta leta och kolla under dagen! Tack för återkopplanden :-)
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2019-01-07 klockan 16:48.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    saabtjejen: Nä, och dom har ju både "hon" man häller olja i och en massa hinkar och tråg att använda, och tunnan för oljefilter.. Jag gissar att 9 av 10 som lånar GDS-lyften gör det för just oljebyte..

    Man kan ju tänka sej att det fionns en regel men dom effektivt går förbi den genom att ta bort oljeuppsamlaren och sen strunta i att titta

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Du ska absolut aldrig sticka någon kroppsdel under bilen när den är stödd av domkrafter. Det är väldigt, väldigt vanligt att domkrafter viker sig.

    Köp pallbockar och ha bilen stående på dem (ta bort domkrafterna helt) om du ska under bilen. Lägg dit ett däck också om du har ett i närheten.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Du ska absolut aldrig sticka någon kroppsdel under bilen när den är stödd av domkrafter. Det är väldigt, väldigt vanligt att domkrafter viker sig.

    Köp pallbockar och ha bilen stående på dem (ta bort domkrafterna helt) om du ska under bilen. Lägg dit ett däck också om du har ett i närheten.
    Misstänkte nästan det och har inga pallbockar endast sommardäck som kan användas till hjälp. Fan är inte så himla glad för ligga under bilen heller utan står allra helst, känns mindre avancerat att stå och kunna flytta sig snabbt när oljan skjuter ut haha. Dyrt med pallbockar? Hur många skulle man kunna behöva tror du?

    - - - Uppdaterad - - -

    Letar fortfarande efter en gds hall med lyft, enda tipsen jag fått än så länge utav närstående är att byta själv på parkeringen då dom inte vet någon närliggande med lyft.. överväger snart till det men tips mottages fortfarande! :-) mvh
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  8. #8
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    2 pallbockar för 1.5 ton styck. inte så svårt att inte bli kladdig. man få ju se till att inte ligga med hela kroppen under hölet. Sen håller man ju tryck på pluggen tills att den är ute till 100% sen med ett snabbt och bestämt ryck flyttar man sedan bort den och låter oljan rinna ned i ett käl. sen när det droppar lite lätt så byter man kopparpackningen och ev bulten om den inte är 100% fin. skruva tillbaka med rätt moment, flyttar käl till filter. loss med skiten(man kan slå en skruvmejsel genom så man får lite vrid om den sitter fast som själva f*n. dock kommer det olja) använd filter lossnings mojäng verktyg.

    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...ock-2000017053

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...are-2000017006 (denna är fina fisken)

    https://www.youtube.com/watch?v=oo1_X5ZzLYU bra video som visar bra trixs

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Asså, det måste ju finnas en hall nånstans? Karlskrona? Kalmar? Jag skulle ringa ok/q8, det e oftast deras hallar som har lyft. Ring runt! De var billigare förr, nu kostar det kanske 120-150 att låna lyften ett tag men det är såå värt att bara rulla fram oljetunnan, tömma o glömma.

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Själv använder jag alltid tjocka nitrilgummihandskar när jag gör oljebytet, man dräller ju ofta och det är så trist att få varm spillolja på sej.

    Förr hade jag några "proffshandskar" som hade fastvulkad innerhandske av tyg och nitrilgummi utanpå, tyvärr råkade jag klanta mej och få olja innuti dom så dom fick kastas, istället köpte jag billiga på biltema:

    https://www.biltema.se/bygg/arbetskl...513-2000037326

    Värda varenda krona..


    Förr hade OKQ8 en sökfunktion för GDS på websidan, men vet inte om det finns fortfarande.


    När jag gjorde oljebyte och felsökte spolarna förra veckan så tog det 40min, det kostade en hundring jämt. Normalt sett har jag en 50%-check som dom jämt skickar ut om man är medlem.. det hade jag nu med men irriterande nog slutade den gälla 31/12-18

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag använder själv OK GDS till detta och tycker det är jättesmidigt. Precis som du säger så brukar det inte bli så lång tid och då blir det inte mycket pengar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Kan flika in att dessa
    https://www.biltema.se/bygg/arbetskl...-st-2000037640

    är skitbra att alltid ha i bilen ifall nått händer samt i garaget.

    och använd aldrig domkraften som följer med bilen, den är för att använda vid punka eller liknande Nödsituation och inte byggd för kontinuerligt användande.

    Nästan vilken hydraulisk domkraft som helst + en pallbock ökar säkerheten tusenfalt.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nu krånglar ni till det något oerhört... på okq8s hemsida kan man söka på stationer och filtrera på stationernas "features", däribland billyft. Vips ser man vilka av deras stationer som har lyft.

    I blekinge ser det tomt ut, närmsta verkar vara i Kalmar eller Växjö.

    Jag har inte kollat men övriga bensinkedjor kan ju ha liknande sökfunktioner på sina sidor, eller så ringer man runt och kollar. Så många bemannade mackar pm anständigt avstånd är det inte att prata med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2019-01-10 klockan 00:43.

  14. #14
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nu krånglar ni till det något oerhört... på okq8s hemsida kan man söka på stationer och filtrera på stationernas "features", däribland billyft. Vips ser man vilka av deras stationer som har lyft.

    I blekinge ser det tomt ut, närmsta verkar vara i Kalmar eller Växjö.

    Jag har inte kollat men övriga bensinkedjor kan ju ha liknande sökfunktioner på sina sidor, eller så ringer man runt och kollar. Så många bemannade mackar pm anständigt avstånd är det inte att prata med.
    Se där ja, stort tack!!

    Och stort tack till ni andra grabbar för länkarna, det verkar som det får bli här hemma ändå. Dryyygt, ville få det så enkelt som möjligt men ikke. Nu måste jag köpa pallbock, handskar o ligga ute i kylan, fan vad det är nice med bil men vad gör man inte för att bevara sin pärla :-) *ironi*

    Tänkte på en dum fråga, man kan inte gå in till en verkstad och "hyra" deras lift i tio min eller liknande för en slant? Hahaha anledningen jag inte vill betala för service är för jag vill göra detta själv (erfarnhetsmässigt o rolig grej) och kostar betydligt mindre :-)
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    GDS hall med billyft i Blekinge

    Det får du nog enklast svar på om du frågar den verkstaden. Men jag tror inte de vill pausa sitt arbete och ha personal ståendes bredvid medans du gör ditt oljebyte.

    Har du lyft luren och ringt runt och frågat efter gds-lyft än? Allt står faktiskt inte på nätet.

    Kom nu ihåg att ta bort domkraften också innan du kryper under bilen. Det ska inte vara pallbock+domkraft, då finns risken att bilen ändrar läge om domkraften ger sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-11 klockan 11:26.

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Dessutom handlar det om försäkringar och liknande, om det händer nåt medans du använder deras utrustning kan det bli jobbigt.

    Själv har jag oftast domkraften kvar trots att bilen står på pallbockar, dock lite släppt sån den bara blir en extra säkerhet.

    Men saaben är som sagt enkel att göra oljebyte på hemma. ..Om det inte vore för skitvädret

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Åk till Kalmar. Använd lyft. Ät billig bulle på Ikea. Nu vet jag inte hur illa vädret är hos dig, men jag har legat en gång på backen mitt i vintern o kämpat med ett oljefilter som kärvade, aldrig mer. Så fantastiskt mycket bättre att kunna stå upp och kunna ta i ordentligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Åk till Kalmar. Använd lyft. Ät billig bulle på Ikea. Nu vet jag inte hur illa vädret är hos dig, men jag har legat en gång på backen mitt i vintern o kämpat med ett oljefilter som kärvade, aldrig mer. Så fantastiskt mycket bättre att kunna stå upp och kunna ta i ordentligt.
    Jag kan bara hålla med. Ett oljebyte är sällan så akut att man inte kan planera in det i anslutning till andra ärenden om man nu behöver åka en bit. Och har man väl provat både oljebyte med lyft och oljebyte på backen hemma så vill man aldrig ligga och kräla under bilen igen själv. Dessutom slipper man ta hand om spilloljan...

    Men hade du kollat med preem och circle K i Ronneby med omnejd? Hittills är det ju bara okq8 som vi bekräftat inte har något närmre än Kalmar/Växjö.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag byter nog hellre hemma iofs, om vädret är bra.

    Det beror mest på att det är jobbigt att behöva plocka ihop alla verktyg och grejer, köra till OKQ8, hoppas på att lyften är ledig, byta där, och sen köra hem igen, det tar ju typ 1.5-2h, att göra ett byte hemma på min asfalterade infart tar kanske en halvtimma, alla grejerna ligger bekvämt i garaget, tar inte många sekunder att lyfta bilen centralt fram och skjuta in två pallbockar osv..

    Spilloljan häller jag i en beg oljedunk och ställer i ett hörn, sen när det blir för många lastar jag in dom och annat skräp i bilen och åker till återvinningen 20min bort.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, om oljefiltret sitter fast beror det i 99 fall av 100 att det monterades fel förra gången, man ska alltid smörja packningen först och sen handdra filtret. Missar man att smörja eller drar så inåt h-vete med verktyg får man problem.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    För att svara på frågan om jag har ringt - Yes jag har ringt och kollat i området och ingenting. Bland annat sambon har frågat sina bekanta o inget där med. Som det ser ut så verkar det bara vara Växjö och Kalmar... aldrig haft ärenden i Kalmar eller Växjö.

    Dock kom sambon på att man kanske kan hyra en ordentlig domkraft på ramirent men frågan är om det går som privatperson? Då behövs väl inte pallbock? Eller pallbock är för säkerhet oavsett domkraft styrka?

    Anledningen vi inte bara sticker till Kalmar/Växjö är för vi vill försöka hitta de billigaste alternativ ekonomi mässigt för både brukandet av bensin, hyrpris osv innan vi sticker iväg. Men för bekvämligheten håller jag med om att man att det är nog värt betala de lilla extra för oljekärl och kärl till oljefilter ett plus att stå i värmen och inte ligga under och krypa. Men då är det att vänta in lönen då januari är fattig-månad för oss att spendera på så "lång" resa.

    Anledningen till förfrågan om att hyra ordentlig domkraft är för ramirent är beläget i Ronneby och slipper köra till K-krona, feltema o köpa in saker samt bruka bensin :-)

    Rätt kluven vad jag ska göra, vädret är ju inte frestande alls att ligga i. Och jag kan bara tänka mig hur jäkla nice de måste vara att hålla på under bilen när den är uppliftad. Kollade in under bilen när den var på besiktningen och där kunde man se oljepluggen så fint så :-) men så märkte jag att jag även har plastkåpa under bilen som skyddar aka motorrummet underifrån som jag måste skruva av. Är det vanligt på de nya bilarna?

    Oljan har gått precis över 1000mil (kanske lite mer) och blivit mörkbrun..därför jag börjar stressa, vill ta hand om denna bilen så mycket som möjligt i god tid :-) dock tankar jag bara bensin på min biopower o aldrig etanol, kanske förlänger oljans livslängd så den klara sig till lönen så man kan lyxa till det med lift i Kalmar, eller?? Bilen körs varje dag.

    Men brunheten på oljan gnager i tankarna varje gång jag sätter mig i bilen, kanske bara jag som blivit överdriven med bilens service hahaha.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

Liknande ämnen

  1. Billyft hyra Gbg-trakten
    Av emanon i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2023-06-02, 22:58
  2. Pela mekanisk billyft
    Av supereldare i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-02-18, 12:12
  3. Någon som testat mekanisk billyft?
    Av Peter32 i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-04-07, 20:12
  4. Köpa billyft?
    Av Anders_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 13:53
  5. Resevdelar till billyft?
    Av Laspalmas i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 04:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •