Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Misständningar vid låga varvtal NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Misständningar vid låga varvtal NG9-3 B207 BioPower

    Kan väl börja med att nämna att det gäller en NG9-3 1,8t Biopower, årsmodell 2008. Uppgraderad i somras med maptun steg 1 + aero turbo och 630cc spridare (följande kit: https://www.maptunparts.se/trimsatse...-2011/mt5/5334)

    Har haft problem under några månader nu med konsekventa misständningar när motorn går runt 1500 varv. Misständningar sker ibland vid ned-/uppväxling när varvtalen landar runt 1500-märket. Misständningar sker dock i regel ALLTID när jag släpper på gasen vid dessa varvtal. Exempelvis när jag kör på 4:ans växel i ~50 km/h och balanserar löst på gasen så uppstår det då misständningar varje gång jag släpper helt på gasen. Misständningarna är knappt märkbara, man känner bara antydan av att motorn ”tvekar” lite, typ som ett mycket svagt ryck. Misständingarna dyker dock upp i e-SID:en och brukar ackumuleras till ca 20-30 misständningar per resa till jobbet (ca 25 km). Misständningar sker ganska jämnt fördelat mellan cylindrarna men med något fler på cyl 1 och 3.

    Värt att nämna är att jag inte märker av några som helst andra symptom eller problem vad jag vet. Bilen går som den ska.

    BTR nyligen bytt när den gamla gav sig. Kollat igenom vakuumslangar ordentligt och bytt vissa som såg lite tråkiga ut, inga sprickor eller liknande dock. Magnetventil nyligen bytt. Tändstift bytt för en månad sedan, tändspolar bytta en efter en vartefter de gett upp, varav 1-2 detta år.

    Har sökt en del på forumet men ej hittat något som riktigt besvarar dessa problem.
    Kan det vara vevaxelgivaren? Eller spjällhuset som spökar?

    Tacksam för alla förslag!
    Senast redigerat av ottohipp den 2023-10-23 klockan 10:41.

Liknande ämnen

  1. Varvtal rusar NG9-3 B207
    Av Batshit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-03-10, 14:17
  2. Knackar/rasslar vid låga varvtal NG9-3 1,8t
    Av wicerd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-06-09, 22:29
  3. Misständningar, inget komp på 1cyl NG9-3 B207
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-04-17, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •