Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Invändig motortvätt modell "budget" vad tror panelen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Grönby Skåne
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Invändig motortvätt modell "budget" vad tror panelen?

    Kommer svära lite i kyrkan men måste ventilera en hypotes

    Scenariot är att man köper en OG9-5 för en spottstyver för att ha till vinterpulka/andrabil/etc. Även om man kan vill man varken lägga mer pengar eller tid än absolut nödvändigt, målet är att köra bilen ett år eller två sen skrotas den, typ.

    OG9-5 lider av två smutsrelaterade problem, 1) Koksade ringar och 2) sludge runt silen / i tråget. På bilar i denna prisklass är bägge troliga och bör åtgärdas för driftsäkerheten.

    Finns 2 val

    1) Demontera tråg, topp och kolvar och gör en sedvanlig rengöring. Givetvis det bästa men drar med sig packningar, lager och annat man vill byta när man ändå håller på. Få är beredda att göra detta på en bil med ringa värde

    2) Detta är min hyptoes som jag gärna tar synpunkter på - Invändig tvättning av tråg samt koksade ringar utan demontering. Ideen kom när jag prövade WD40 metoden och märkte att WD40 inte löser koks, det gör däremot kraftschampo typ Swedol.

    Tänkt arbetsgång;

    OBS dra inte runt motorn under denna process, att rucka den lite fram och tillbaka torde vara ok (typ från 10 i till 10 över på veven) men inte så den suger via oljepumpen

    Steg 1 Kolvar
    1 töm olja och demontera filter, lämna pluggen öppen med uppsamlingsfat under
    2. Demontera tändstift
    3. Ställ motorn så att kolvarna är i ungefär samma läge
    4. Demontera avgasröret från turbon för att schampo som rinner ut via avgasventilen inte ska komma i katten
    5. Fyll varje cylinder med kraftschampo tills det rinner över/ut
    6. PÅ med motorvärmare om det finns
    7. Fyll på vid behov
    8. efter ett dygn, spola ur varje cylinder med vatten genom tändstiftshålet, använd en tryckluftsrengöringspistol kopplad till vattten slangen
    9. blås torrt med tryckluft, smörj med lite WD40 eller liknande
    10. Montera allt men starta inte bilen

    Steg 2 Tråg
    1.sätt i pluggen
    2. Fyll i 4 liter kraftschampoblanding genom oljepåfyllningshålet
    3. Ha motorvärmen på och låt stå ett par timmar / ett dygn
    4. Töm ur blandningen
    5. FYll på med 5 liter diesel
    6. upprepa med diesel tills rent
    7. I med plugg, ny olja och filter

    Starta bilen, låt gå 15 min på tomgång

    Byt olja och filter

    Provkör och njut (?) av en invändigt ren motor

    Vad tror ni, kan detta funka och vad kan gå fel ?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Får du kraftschampo över silen så den blir ren, utan att schampot stannar kvar och dras in i oljepumpen när du startar bilen efteråt
    Jag tror att fotogen eller diesel är bättre för att rengöra cylindrarna än vatten.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Superintressant , lite kvacksalvarvarning, men underbart om det funkar och kostar nästan gratis!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Mmmm funderar. Swedol kraftschampo är förvisso mycket effektivt lösa koksade ringar, jag har använt det vid min motorrenovering och det är effektivt. Kraftschampo rengör inte feta ytor med olja så bra verkar det, oljan måste bort först så schampot kommer åt koksen. Nackdelen är att det spädes med vatten jag tänker på rost och att rester i motorn inte kommer blanda sig bra med olja. Vid kolvringarna sitter det mycket koks i spåren och jag undrar om det inte blir svårt att bli av med upplöst koks om ringarna inte tas loss från kolvarna, risken är att det stannar kvar där och geggar fast igen. Av den anledningen gjorde jag en modifiering av T7 kolvarna som ett experiment. Jag har fräst 6st 3mm dränerhål per kolv i nedersta kolvringsspåret för oljeskrapringarna, på samma sätt som smidda wössner och dyl brukar vara gjorda. Jag tror nämligen att en stor bov i fastkoksade oljeringar är avsaknaden av dessa hål på T7 kolvarna. T7 kolvarna var i utmärkt skick och därför ville jag återanvända dessa med egen modifiering på experiment innan man lägger några pengar på smidda kolvar o dyl. Min motor har gått 80 mil nu sedan nollställning/renoveringen utan problem och i dag fick den det första oljebytet 80mil efter renovering.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Grönby Skåne
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har nu prövat steg 1 "på riktigt"

    Först "WD40" metoden som jag tröttnade på efter 4 liter och2 dygn med motorvärmare

    Gick över till kraftschampo blev tätt ganska snabbt men fick stå över natten. Tror att motorvärmaren gjorde susen, hela blandingen stod och småputtrade med stor rörelse i vätskan. Sköljde sedan ur cylyndrarna med vatten enligt steg 8, det kom ut mycket skit kan jag lova. Sög tomt och blåste torrt. Kolvtopparna är nästan blanka vilket syns om man lyser ner med ficklampa. Demonterande även spjällhuset och torkade rent och torrt i insuget där tvättlösning samlat sig. Startade fint sen med ny olja i sig.

    Det löste dock inte mitt problem, ganska säker på att den nya turbon är kass men det är en annan tråd

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    2 dygn är väl alldeles för lite om man ska tro dom som har lyckats med WD40-metoden, det handlar snarare om en vecka eller lite till.

    Jag vet inte om jag vill ha kraftschampo i blod^h^holjeomloppet i bilen på något sätt, plus att man gärna vill använda nåt fett rengöringsmeldel av olika skäl, dels frö att det inte ska rosta, dels för attd et ska smörja om det blir kvar.

    Själv tänkte jag försöka med RME istället för WD40, alternativt RME blandat med nåt mer penetrerande. Jag har en dunk med RME100 ståendes i garaget just för detta, det är lite halvjobbigt att få tag i.

    Har försökt hitta nån rejält koksad motordel att testa med först också, utan resultat.. när jag flyttade från hus->lägenhet lades alla mina garageprylar (inkl motordelar osv) i ett förråd, och sedan brann byggnaden ner.. kul kul.. så det försvann mycket bra-att-ha-grejer och verktyg där.. så nu har jag inga lösa motordelar alls vad jag vet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Peterand Visa inlägg
    Kommer svära lite i kyrkan men måste ventilera en hypotes

    Scenariot är att man köper en OG9-5 för en spottstyver för att ha till vinterpulka/andrabil/etc. Även om man kan vill man varken lägga mer pengar eller tid än absolut nödvändigt, målet är att köra bilen ett år eller två sen skrotas den, typ.

    OG9-5 lider av två smutsrelaterade problem, 1) Koksade ringar och 2) sludge runt silen / i tråget. På bilar i denna prisklass är bägge troliga och bör åtgärdas för driftsäkerheten.
    ...
    Provkör och njut (?) av en invändigt ren motor

    Vad tror ni, kan detta funka och vad kan gå fel ?
    1) Koksade ringar ger oljeförbrukning - många men långt ifrån alla bilar drbbas. En enkät för ett antal år sedan om oljeförbrukning pekade mot 80% av 2.3t och 50% av 2.0t drabbas. Att göra en generell invändig motortvätt blir lite missriktat när det egentliga problemet är beränsat till kolvringarna. Det finns åtskilliga som lyckats städa kolvringarna med WD-40, men en dag är för kort eller alldeles för kort tid och något vatten hör inte hemma i cylindrarna, speciellt inte i ett gjutjärnsblock. Även WD-40 eller andra preparat måste fås ur motorn, men så länge de är blandbara med olja kan man använda normala oljebytesmetoder. Andra medel än just WD-40 kan fungera bättre, diesel kan vara ett av dem, men det gäller att se upp så preparatet bara löser sotet och inte löser upp packningar också.

    2) För den lilla mängd bilar som drabbas av oil-sludge finns det en saneringsprocedur som t.ex. inkluderar byte eller rengöring av sil. Att försöka skölja ur det fungerar inte om dessa problem är verkliga och det finns gelé i systemet - Saab skulle säkert använt en så billig process om det fungerat. Har bilen oil-sludge-problem behöver oljetråget rivas, och det finns en klar risken att motorns lager tagiit skada om motorn gått utan ordentlig smörjning (bristande tryck och/eller igensatta kanaler).

    Kort sagt, tvätten kanske känns tillfredställande, men är inte ett effektivt sätt att lösa något problem - om nu den hypotetiskt köpta bilen har något problem till att börja med.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-01-06 klockan 01:37.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    1) Koksade ringar ger oljeförbrukning - många men långt ifrån alla bilar drbbas. En enkät för ett antal år sedan om oljeförbrukning pekade mot 80% av 2.3t och 50% av 2.0t drabbas. Att göra en generell invändig motortvätt blir lite missriktat när det egentliga problemet är beränsat till kolvringarna. Det finns åtskilliga som lyckats städa kolvringarna med WD-40, men en dag är för kort eller alldeles för kort tid och något vatten hör inte hemma i cylindrarna, speciellt inte i ett gjutjärnsblock. Även WD-40 eller andra preparat måste fås ur motorn, men så länge de är blandbara med olja kan man använda normala oljebytesmetoder. Andra medel än just WD-40 kan fungera bättre, diesel kan vara ett av dem, men det gäller att se upp så preparatet bara löser sotet och inte löser upp packningar också.

    2) För den lilla mängd bilar som drabbas av oil-sludge finns det en saneringsprocedur som t.ex. inkluderar byte eller rengöring av sil. Att försöka skölja ur det fungerar inte om dessa problem är verkliga och det finns gelé i systemet - Saab skulle säkert använt en så billig process om det fungerat. Har bilen oil-sludge-problem behöver oljetråget rivas, och det finns en klar risken att motorns lager tagiit skada om motorn gått utan ordentlig smörjning (bristande tryck och/eller igensatta kanaler).

    Kort sagt, tvätten kanske känns tillfredställande, men är inte ett effektivt sätt att lösa något problem - om nu den hypotetiskt köpta bilen har något problem till att börja med.
    Håller med dig helt.

    Har haft isär två saabmotorer... En B205 och en B235.

    B205an hade gått ganska exakt 20 000 mil och 235an
    30 0000 mil.

    Båda motorerna hade ordentligt med oljeavlagringar. Framförallt i trågen och på kamkåpan. Topplockets siddel där kedjan går igenom mot kamaxlarna sotar också igen ordentligt...

    Däremot hade jag inga problem med oljeförbrukning på någon av dessa motorer utan målet var att byta kedjor och fräscha upp allting. Bytte så klart även toppackningar när jag ändå var igång. Bägge motorer används dagligen efter renoveringarna.

    Man får aldrig bort skiten ordentligt utan att plocka isär del för del... IMG_20180916_143920558.jpg
    IMG_20180916_151712867.jpg
    IMG_20180916_143920558.jpg

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Riktig koks är ju som bakelit och låter sig nog inte tvättas bort. WD40 metoden i all ära men den är ju ganska verkningslös egentligen. Det var väl mest en nödgrej de började med när de bytte motorer som värst. Kunde de förhala ett garantibyte så gjorde de garanterat det. Lite skit lossnar väl och kanske lugnar förbrukningen ner sig lite men de som är drabbade kommer troligen vara det tills man plockar isär allt och verkligen gör rent.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Huvudsaken är ju att ringarna lossnar, även motorer som inte drar olja är ju koksiga vid ringarna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Riktig koks är ju som bakelit och låter sig nog inte tvättas bort. WD40 metoden i all ära men den är ju ganska verkningslös egentligen. Det var väl mest en nödgrej de började med när de bytte motorer som värst. Kunde de förhala ett garantibyte så gjorde de garanterat det. Lite skit lossnar väl och kanske lugnar förbrukningen ner sig lite men de som är drabbade kommer troligen vara det tills man plockar isär allt och verkligen gör rent.
    Jag såg någon enkät som tydde på att i 70% av fallen lyckades metoden få kolvringarna att täta och få ner oljeförbrukningen, så rimligen fick det bort all skit som hindrade kolvringarna.

    Såvitt jag vet kommer inte metoden från Saab - jag tvivlar på att WD-40 har ett Saab-nummer, Saab skulle nog provat fram en fram en mer välanpassad vätska och inte använt WD-40 om det kom från officiellt håll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    RME diesel ska vara effektivt för koks o annan skit tydligen. Användas på samma sätt som wd40 metoden.

    Kan drömma nu men vill minnas DrBoost skrivit att man provade flera olika vätskor för att få fram en metod. Kom inte ihåg varför man valde wd40.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Hoppsan, där lärde man sig något nytt. Så WD-40 var faktiskt framtestat av Saab som bästa alternativet. Intressant.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har ett starkt minne av att jag läst ett officiellt saabdokument där man beskriver hur man gör WD40-metoden, och där står det typ "tidigare användes WD40, nu används xxxxx" och givetvis minns jag ju inte vad det var.

    Men det är helt omöjligt att googla fram det där inlägget eller dokumentet, så jag börjar tvivla på mitt minne..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. invändig motortvätt
    Av Kodde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-24, 19:44
  2. 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"
    Av fabbe i forum Projekt
    Svar: 320
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 18:37
  3. ng900 "viggen budget" f28 monterad 12/12
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 22:56
  4. Är det nödvändigt att göra invändig motortvätt?
    Av Foued25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 19:00
  5. Invändig Motortvätt?
    Av red9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •