Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dålig handbroms och pedal tar längre ner efter byte av bromsok bak NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    Dålig handbroms och pedal tar längre ner efter byte av bromsok bak NG9-3

    Hej, har en 9-3 sc -08 automat. Bytte skivor och belägg bak för nån vecka sen, har minsta bromsarna solida skivor. Efter detta tog bromsarna som dom skulle, även handbromsen kändes bra. Men pga att bromsarna låg på hela tiden byttes nu även bromsoken bak (låg på innan bytet av skivor,belägg med) Efter detta tar bromspedalen väldigt långt ner. Samt att handbromsspaken måste dras väldigt högt innan den låser däcken, mer än dubbelt så högt mot tidigare.

    Kan detta bero på att det behövs luftas ännu mer? (Har luftats ytterligare en gång) Kan nåt av de nya oken va dåliga och ge detta fenomen?
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Svårt att säga vad, men nåt är ju såklart fel. Bytte du grejorna själv?
    Hur luftade du iså fall? Hur justerade du handbromsen?

    Jag skulle börja med att lufta om, helst med vacuumsug vid oken. Det är min favoritmetod.

    //Niklas

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hej! Jag tror på luft i systemet. Hade samma fenomen på min efter bromsoksbyte bak. Efter en extra luftning där det kom ytterst lite luft blev allt perfekt. Luftade med mitt enkla favoritverktyg Luftman (trycksätta behållaren). I mitt fall behövdes handbromsen inte justeras om (ska vara 1mm mellan handbromsarmen och ändstoppet på oket)
    Mvh Håkan
    Senast redigerat av Håkan L den 2019-01-05 klockan 14:09.
    9-3 SC 1,8t Steg 1 - 2006

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38
    Hade en mek som bytte grejerna, luftning skedde genom att trycka ner pedalen och lufta runt om. Ingen justering alls gjordes för handbromsen. Är det vanligt att man måste justera på skruven vid mittkonsollen inne efter att oken bak bytts?
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38
    Tack för tipsen! Handbromsarmen låg helt mot ändstoppet. Jag justerade på bulten i mittkonsollen så det blev 1mm mellan. Efter detta kändes bromspedalen som vanligt vid körning. Men handbromsen låser däcken först på 8e klicket, vid parkering i backe krävs 9 klick för att bilen ej ska rulla. Ska jag fortsätta justera på bulten i mittkonsollen tills däcken låser på 3-4e klicket? Är det rätt sätt?
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Dålig handbroms och pedal tar längre ner efter byte av bromsok bak NG9-3

    Kan du bekräfta att handbromsarmen på oket går utan nämnvärd friktion? Även handbromsvajern ska röra sig mycket lätt. Det känner du genom att rycka i den från bromsoket (med vajern bortkopplad)

    Handbromsarmen undersöker du med oket loss och kolven inskruvad en bit.

    Det låter som att handbromsen inte återställer sig korrekt när du släpper på bromsen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    lång väg till bromsoken bak. se till så du alltid har fullt med vätska i behållaren hela tiden medan du luftar. har upplevt (dock på andra modeller och märken) att den inte alltid tar från botten i behållaren, eller misstar jag mig och tänker på hydrauliska kopplingar??

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38
    Uppdaterar lite. När jag kollade vid oken så ligger handbromsarmen nu mot ändstoppet på höger sida igen, trots att båda sidor justerades med 1mm bladmått mellan. Antar att något är fel med vajern, fast de känns inte tröga när man drar i dom tycker jag.
    Har haft loss oken och kännt på handbromsarmarna, de känns inte kärva
    Senast redigerat av joones den 2019-02-10 klockan 13:43.
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Annars kan det ju bli så här om man bara monterar allt utan att grundjustera kolven. Då kan justeringen halka efter och ta ett tag innan den blir okej. Jag lägger alltid dit klossarna och mäter den total tjockleken och sen justerar jag ut kolven manuellt vid montage. Då har man grundjusterat det och handbromsen tar direkt. Sätter man bara dit allt och det är 10mm spel som man bara trampar ut med pedalen så kan det bli konstigt på en del ok.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    ALINGSÅS
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Annars kan det ju bli så här om man bara monterar allt utan att grundjustera kolven. Då kan justeringen halka efter och ta ett tag innan den blir okej. Jag lägger alltid dit klossarna och mäter den total tjockleken och sen justerar jag ut kolven manuellt vid montage. Då har man grundjusterat det och handbromsen tar direkt. Sätter man bara dit allt och det är 10mm spel som man bara trampar ut med pedalen så kan det bli konstigt på en del ok.
    Har också problem med slapp handbroms efter byte av skivor + ett ok + belägg. Men med allt nytt var det inte många millimeter spel innan kolven tog.
    9-3 2006 2,0t kombi.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedal sjunker med bilen på, efter byte av bromsok. OG9-5
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-07, 15:45
  2. Stum pedal och väldigt dålig bromverkan 9-5 Aero -00 aut
    Av Brazze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:17
  3. Byte till syntetolja efter längre tid med mineral
    Av joH900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •