Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Orsaker till knack/tickande vid låga varv? OG9-5 B2x5

  1. #1

    Orsaker till knack/tickande vid låga varv? OG9-5 B2x5

    Hej

    UPPDATERING 2019-04-01
    Felet hittat och löst.
    Ljudet berodde på dålig packning/löst åtsittande grenrör.
    För fullständigare info hänvisas till inlägget här:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1507972


    Jag har en Saab 9-5 kombi 2007 2.0t som har börjat knacka/ticka.

    Jag märkte det på nyårsafton och då hade bilen stått stilla i 2 dagar efter en hemresa från norrland på 65mil
    Oljenivån var ok.
    Knackandet låter värst precis vid start av bilen, för att efter några sekunder avta till ett mera konstant knackande som följer varvtalet.
    Tomgången ligger på ca 900-1000 rpm och om jag varvar upp till ca 1200 rpm så försvinner knackandet.
    När jag släpper på gasen och varvtalen gåt tillbaka till 900-1000 så tar det en liten stund tills knackandet återkommer.

    Olja och oljefilter byttes idag. Körde en CRC Engine Flush innan oljebytet. Blev ingen skillnad.
    Har även testat att släppa lite på multiremmen utifall det är något som drivs av den som knackar, men ljudet kvarstod utan förändring.

    Så vad jag kan läsa mig till så bör det vara dåligt oljetryck (har inte sett oljetryckslampan blinka till) som orsakar knackande lyftare som vid högre varv blir bättre?

    Mitt problem verkar vara en blandning av följande från http://saabworld.net/showthread.php?t=27457#post47737 :
    6. Noise occurring after a short period of idling when the engine is hot. If the engine is
    run at 1 500 rpm or more, the noise will disappear after a while. The cause of this
    noise is low oil pressure in the hydraulic valve tappets at idling speed.

    8. Noise from an individual tappet, regardless of how the car is driven. The most likely
    cause is a particle of dirt having become trapped in the non-return valve of the
    tappet. The easiest way to identify a faulty tappet is to switch off the engine, remove
    the camshaft cover and press on all tappets not under load. The tappet that feels
    light (springy) or spongy is the faulty one. Replace the faulty tappet or tappets.
    Jag har försökt trycka på tryckarna, men jag tyckte de verkade stumma.

    Såhär låter bilen (mest ljud på kamkedjans sida):
    http://skorpion.se/images/saab_engine_noise.mp4 (3mb)

    Turbon byttes sommaren 2017 på verkstad. Jag förutsätter att de tog ned sumpen och rengjorde.

    Är det någon som har förslag på vad jag kan kolla?

    MVH Niclas R
    Senast redigerat av skorpion den 2019-04-01 klockan 19:45. Anledning: löst

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Man kan inte vara säker på att verkstaden tog ner sumpen och rengjorde. Så att man kollar oljetrycket kan vara en ide.
    Har själv varit med om att haft tickande på tomgång som har orsakas av luft läckage, motorn har inte klarat av att reglera.
    Det tickande har liksom du beskriver försvunnit när man gasar.
    Jag bara funderar över detta eftersom du beskriver kanske lite förhöjd tomgång men kolla upp oljetrycket först är en bra ide.

    tillägg
    När jag lyssnar på ljudet så kan det vara värt att kolla kam kedjan ifall du inte gjorde det när du kollade ventilerna.
    Senast redigerat av Kudashi den 2019-01-04 klockan 17:35.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vevlager?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det där är en lyftare som låter men varför är knepigt att veta, är oljebyten utförda regelbundet?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Man kan inte vara säker på att verkstaden tog ner sumpen och rengjorde. Så att man kollar oljetrycket kan vara en ide.
    Har själv varit med om att haft tickande på tomgång som har orsakas av luft läckage, motorn har inte klarat av att reglera.
    Det tickande har liksom du beskriver försvunnit när man gasar.
    Jag bara funderar över detta eftersom du beskriver kanske lite förhöjd tomgång men kolla upp oljetrycket först är en bra ide.
    tillägg
    När jag lyssnar på ljudet så kan det vara värt att kolla kam kedjan ifall du inte gjorde det när du kollade ventilerna.
    Kom på nu att jag såg spår av blått klet runt sumpen som såg ganska nytt ut. Så sumpen bör ha varit nermonterad vid turbobytet. Frågan är hur väl de rengjorde silen då.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det där är en lyftare som låter men varför är knepigt att veta, är oljebyten utförda regelbundet?
    Har ägt bilen i 2 år och turbon rasade efter ett halvår (juni 2017). Vet inte hur tidigare ägare skött oljebyten.
    Vi använder inte bilen speciellt mycket då vi cykelpendlar mest, så jag uppskattar att vi inte ens kört 1000mil sen juni 2017. Därför gjorde jag inget oljebyte förens nu när jag märkte av oljudet.

    Jag misstänkte också lyftare och jag funderade om jag skulle flytta plats på några tryckare för att se om ljudet flyttade sig, men samtidigt så försvinner ju ljudet om jag kommer upp i varvtal.

    Dessa J-rör i ventilkåpan, är dessa ett och samma rör? Eller vart går de?
    Funderar om det är stopp där och kan inverka?

    Annars blir det nog att plocka ner sumpen och inspektera.

    Tack för svaren och tipsen

    MVH Niclas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det är väl vanligt ventilknack som det oftast är på og 9-5. Oljan är ju kall och och flyter väl bara igenom dem lätt. Om det nu är just när den är kall bara?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Det är väl vanligt ventilknack som det oftast är på og 9-5. Oljan är ju kall och och flyter väl bara igenom dem lätt. Om det nu är just när den är kall bara?
    Det är även när den är varm som det låter. Knacket försvinner bara när den kommer över 1200 varv typ. Oavsett om bilen är kall eller varm.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej men testa och byt lyftarna så kan de nog gå bra

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skorpion Visa inlägg
    Vi använder inte bilen speciellt mycket då vi cykelpendlar mest, så jag uppskattar att vi inte ens kört 1000mil sen juni 2017. Därför gjorde jag inget oljebyte förens nu när jag märkte av oljudet.
    Glest användande och lång tid mellan oljebytena ger förhöjd risk för oil-sludge (sotet sjunker sakta när oljan inte pumpas runt, korta körningar där kondensvattnet inte hinner torka ut ger snabbare oljedegradering) och symptomet du beskriver är ett av dem man brukar få vid oil-sludge.

    Så, när du bytte olja, stoppade du in fingret i oljepluggshålet och kände efter om det låg sediment kvar i botten av tråget? Fungerar vevhusventilationen som den ska?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det är väldigt svårt att säga om det kommer att gå över av sig själv eller om sil samt lyftare måste kontrolleras.
    Jag skulle förmodligen köra några mil extra men försvinner det inte så börja med att lyfta på ventilkåpan så ser man lätt om det är rent eller svart o kletigt.
    Lite nyfiken på vilken olja du hällt i samt om bilen körs på bensin eller E85.

  11. #11
    Såhär såg sumpen ut:


    Det enda skräpet i sumpen är det som jag puttat upp och syns. Det verkar vara lite lossnad packning då den är gummiaktig.

    Jag har även plockat bort lyftarna nu och de ligger i oljebad för tillfället.

    Kedjespännaren var på 15mm, vilket betyder att jag borde byta kedja om jag förstått rätt
    Att mata in en ny kedja skulle jag klara tror jag, men måste kolla på skenornas skick först.

    Kedjan:


    Toppen:


    Kan knacket bero på slapp kedja, trots att spännaren skall kunna gå 5mm till (om jag läst rätt)?

    Jag har bara kört bilen med bensin. Tidigare ägare använde i få fall E85.

    MVH Niclas

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skorpion Visa inlägg
    Kedjespännaren var på 15mm, vilket betyder att jag borde byta kedja om jag förstått rätt
    Att mata in en ny kedja skulle jag klara tror jag, men måste kolla på skenornas skick först.
    Byta bara kedjan köper inget eftersom drev och skenor men också hela balansaxeltransmissionen slits likartat.

    Spara hellre pengarna och kör ett antal tusen mil till och gör ett riktigt byte då - bara dra i kamkedja uppifrån ger bara marginell förbättring och är inte värt pengarna.

    Knacket beror inte på slapp kedja. Slapp kedja märks mest på ökat kedjeskrammel.

    Saabs gräns för byte är 15mm, men det går att köra till 19mm (men inte längre). Har gjort det, men det är dock en viss chansning på att balansaxelkedjan inte slits snabbare (å andra sidan ger balansaxelkedjeproblem bara haveri om den trasslar in sig i kamkedjan när den ger sig - i de flesta fall gör det inte, men går inte att veta i förväg).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Har nu tagit ur lyftarna från oljebad då jag ville se om någon var mjuk.
    Den 3:e från vänster (avgassidan?) var mjuk så den har jag knackat ur mot en träbit (har ont i handen nu), rengjort (såg ingen uppenbar lort) och fyllt med olja.
    Fick göra om det ett par gånger då jag fyllde på för mycket olja och den inre delen inte gick ned tillräckligt i den yttre delen. (man skall tydligen kunna vrida den trycksatta inre delen/mekanismen)

    Nu ligger lyftarna i oljebad. Finns det något lämpligt håll de ska ligga så de "drar i sig" olje bäst?

    Knacket tyckte jag kom från vänster (mot kamkedjan), så visst det kanske var #3 som var felet.
    Jag ska ändå flytta plats på lyftarna så att jag märker eventuell skillnad mycket tydligare.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Sumpen ser fin ut och oljesilen ser inte täppt ut. Rengör allt och kom ihåg att sätta dit NYA oringar för oljesilen och andra rör som du lossat. När du monterar tillbaka sumpen ska du skaffa rätt flänstätning som är konstruerad för ändamålet och inte sådan tätningssilikon. Biltemas flänstätning är inte heller rätt sort.

    Kolla på min lilla film hur du kan ta isär alla ventiltryckare enkelt och rengör dom små hålen på ventiltryckarens mantel och alla delarna inuti. Lyftarna ska inte behöva ligga i oljebad, sätt i dom lätt smorda men tomma på olja och så luftar dom sig själv om dom är rengjorda och fungerar som dom ska. Förfyll inte lyftarna, man kan då riskera få för mycket olja i dom så det blir för litet ventilspel. Dom ska reglera in sig automatiskt med motorns oljetryck och det gör dom bra, det kommer att ticka mycket ett kort tag i början och efter start då så kan man försiktigt hålla ngt högre varvtal än tomgång runt 2000 varv för bra oljetryck till lyftarna men inte högre varv heller förrän det lugnat sig lite med tickandet, kan ta 5-20min ungefär så brukar det vara rätt så bra och tyst.

    Rengöring av tryckare, film https://www.youtube.com/watch?v=_ahaq54doJY

    Bonusfilm https://www.youtube.com/watch?v=E4hI0Y4TNR8

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av skorpion Visa inlägg
    Har nu tagit ur lyftarna från oljebad då jag ville se om någon var mjuk.
    Den 3:e från vänster (avgassidan?) var mjuk så den har jag knackat ur mot en träbit (har ont i handen nu), rengjort (såg ingen uppenbar lort) och fyllt med olja.
    Fick göra om det ett par gånger då jag fyllde på för mycket olja och den inre delen inte gick ned tillräckligt i den yttre delen. (man skall tydligen kunna vrida den trycksatta inre delen/mekanismen)

    Nu ligger lyftarna i oljebad. Finns det något lämpligt håll de ska ligga så de "drar i sig" olje bäst?

    Knacket tyckte jag kom från vänster (mot kamkedjan), så visst det kanske var #3 som var felet.
    Jag ska ändå flytta plats på lyftarna så att jag märker eventuell skillnad mycket tydligare.
    Det är bra att behålla samma plats på tryckarna, dom är inkörda i sina lopp och bör helst sättas tillbaka i samma lopp för bästa täthet och funktion. Ta isär alla då du inte säkert vet vilken som låter! Fyll inte med olja!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Dessa J-rör i ventilkåpan, är dessa ett och samma rör? Eller vart går de?
    Funderar om det är stopp där och kan inverka?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...t=j-r%C3%B6ren

  17. #17
    Burr, inge kul å ligga under bilen i ett kallgarage i -11

    Nu har jag iaf skruvat ihop allt, låter tyvärr likadant.

    Kommer dock ihåg att jag läste om en person som trodde det var hydrauliska lyftarna, men att det i själv verket var grenröret som lät.
    Detta är hans första klipp:
    https://www.youtube.com/watch?v=3Fc5glDUAoY
    Andra klipp:
    https://www.youtube.com/watch?v=Zs1dfJHH-QI
    Tråden på saabcentral:
    https://www.saabcentral.com/forums/s...d.php?t=629473

    Tycker att mitt ljud är ganska snarlikt som hans.
    Jag har en avbruten bult för grenröret, den som värmeskölden skall sitta fast i på ena sidan. Samma sida som ljudet kommer ifrån.
    Själv hylsan som ska sitta på bulten, såg jag ligga nere på turbon. Undrar hur länge den legat där.
    Flera bultar på sidan med ljudet satt ganska löst, men även om jag drog åt dessa lite mer så kvarstod ljudet.

    Finns det något sätt att kunna försäkra eller utesluta att detta skulle vara mitt problem?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Plocka av värmeskölden över grenröret och starta bilen. ta sen en trasa eller om du har tryckluft och gå över skarven med trasan eller blås med tryckluft och sen hör du ifall ljudet ändrar sig. Är det ett synligt läckage så ska det vara svart och sotigt där också.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  19. #19
    Indalsman: Tack för tipset, ska testa

    Glömde nämna att om jag plockar bort säkringen till bränslepumpen och försöker starta bilen så låter inget knack.
    Vet inte om detta kan indikera att det är först när det kommer avgaser som ljudet uppstår.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skorpion Visa inlägg
    Jag har en avbruten bult för grenröret, den som värmeskölden skall sitta fast i på ena sidan. Samma sida som ljudet kommer ifrån.
    Själv hylsan som ska sitta på bulten, såg jag ligga nere på turbon. Undrar hur länge den legat där.
    Flera bultar på sidan med ljudet satt ganska löst, men även om jag drog åt dessa lite mer så kvarstod ljudet.

    Finns det något sätt att kunna försäkra eller utesluta att detta skulle vara mitt problem?
    Avgasljud är ofta lätt att missta för andra saker, men det vet man normalt först efteråt.

    Däremot så vet man att trasiga pinnbultar för grenröret ger upphov till läckor som med tiden bränner igenom grenrörspackningen och i förlängningen ger sprickor i grenröret.

    Eftersom pinnbultarna med tiden förbrukas av värmeväxlingarna så betyder det också att en pinnbult som ramlat normalt tyder på att det är dags att byta samtliga för att undvika följdskador (och nerslag på besiktningen).

    Så oavsett om knacket kommer från avgasläckage så bör du byta pinnbultarna till grenröret.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2019-01-20 klockan 14:44.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kontrollera ventiltryckare, tickande ljud B2x5
    Av aran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-06-19, 16:42
  2. Tickande och knack i motorn
    Av coma76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-24, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •