Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vilken kompressor vill jag ha?

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Vilken kompressor vill jag ha?

    Nu är det dags för nästa fråga från den nyblivne garageägaren Frågade om högtryckstvätt tidigare http://forum.saabturboclub.com/showt...tt-vill-jag-ha och fick bra svar som resulterade i en alldeles utmärkt högtryckstvätt.

    Nu undrar jag vilken kompressor jag vill ha? Kommer ha den för att kolla och fylla på luft i däck, blåsa rent från damm etc., kanske köpa en mutterknack, men jag kommer inte hålla på med lackning eller målning eller annat som kräver riktigt stora mängder luft. Kommer inte använda den särskilt ofta heller, utan mer ett verktyg som är väldigt bra att ha när man någon gång behöver det...

    Vad är det jag skall titta efter och förstå vad de viktiga skillnaderna är mellan olika specar? Vad är viktigt att jag har med på den kompressor jag köper?

    /Johan

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Antar att du har trefasuttag.
    Titta på en 4 hästars med stor tank om du ska ha den stationärt, då klarar du det mesta
    verktygsboden, biltema, jula, mest kolla om det är bra rabatt nån gång
    Framför allt, köp en bra tryckregulator omed vattenavskiljare, de billiga stryper luften

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Köp så stor som du har plats med och säkringen klarar.
    En mutterknack är ju i princip oanvändbar om du har för lite luft.
    Sen vill du säkert ha en "geting" också och dom behöver lite mer luft
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Sån här rullar jag fram ur mitt förråd till storbilsgaraget vid hjulbyten mm.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-200013/

    Brukar kosta 1500 när dom har medlemspris.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Det krävs lite kralligare kompressor för att driva mutterdragare. Kika annars på en lämplig kompressor till blåsa rent, fylla på luft etc.
    Sen kika på en elektrisk mutterdragare istället.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Tack för intressanta svar! Den du listar Roger verkar intressant för ~1500kr...
    Annars har jag börjat titta på denna https://www.biltema.se/verktyg/tryck...-24-2000033889 verkar vara en lagom kompromiss mellan storlek och mobilitet(?) Vad tror ni om den?
    /Johan

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den kompressorn från Biltema är oljelös & kraftlös, så den passar nog bäst för renblåsning & andra lättare göromål så som luftpåfyllning.
    Genomlupen cylindervolym: 201 l/min
    Luftmängd: 85 l/min


    Jag har dessa två 1-fas kompressorer, i ett tidigare utförande (Kanske bara är färgsättningen som skiljer?). De har fungerat bra för mig med både lättare blästring & mutterknack, samt renblåsning, luftpåfyllning, m.m.. Dessa går på kampanj hos Jula lite då & då, så har du inte akut brådis så är de vettiga "kvalitets" val för hobby ändamål. Eller att t.ex. finna något motsvarande annat fabrikat. Jag har inte testat så många andra.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-003355/
    1-Cyl
    24 Liter
    Spänning 230 V 1-Fas
    Genomlupen cylindervolym 222 l/min
    Avgiven luftmängd 150 l/min

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-003364/
    2-Cyl
    50 Liter
    Spänning 230 V 1-Fas
    Genomlupen cylindervolym 356 l/min
    2200 W

    Den 2-Cylindriga är kraftfullare, men har samtidigt en behagligare ljudnivå. Dock behöver den mer ström (Ampere) & är tyngre.


    Min personliga rekommendation som hobby kompressor ägare, är att byta oljan till en helsyntet 0w-40. Detta för att många av de haverier som sker med hobbykompressorer är p.g.a. överhettning & dålig smörjning. Dessa kompressorer är ju passivt kylda (ingen fläkt=varmt) & står inte helt sällan illa till. Samt att vi i Sverige har några svala årstider, vilket gör att de ofta har startsvårigheter i kyla, redan vid ca +5 så vill det sig inte alltid. Jag fick förvärma kompressorblocket med värmepistol när det var fabriksoljefyllning. Fabriksoljefyllningen är ofta okänd vad gäller fabrikat, viskositet & kvalitet. Även om inte en motorolja är det optimala för en industrikompressor med kontinuerligt hög belastning, så rekommenderas motorolja i hobbykompressorer. Helsyntet & 0w-40 gör att det startar i kyla, tål värme & ger bra smörjning = lång livslängd. Samt, glöm inte att efterdra toppen då & då. Dessa små maskiner skakar & vibbbbbrerar…

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Tack Fredrik! Klokt resonerat. Jag lär mig hela tiden nya saker
    Men den största skillnaden mellan den större maskinen du rekommenderar och den Roger rekommenderar är tillverkare, lite tillbehör samt priset? Prestandamässigt verkar de vara likvärdiga? Eller missar jag något?
    /Johan

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag rekommenderar inte att köpa paket med en massa tillbehör av låg kvalitet. Jag började med en variant av den mindre kompressorn som passar för renblåsning och lufta däck. En sån duger bara till just det. För mig som ibland borrar hål för att gjuta ner saker i berg som ligger lite otillgängligt till är den lilla väldigt bra för renblåsning för man kan ta den i handtaget och bära ut den på berget. Till mutterknackare är den i stort sett oanvändbar, den ger ett slag med full kraft sedan är luften slut. Punktbläster går att köra om man har väldigt gott om tid.

    Senare kompletterade jag med samma som RZ rekommenderar. Vi var flera här som köpte samma kompressor från Jula år 2015 när den såldes för 1499 kr. Den fungerar utmärkt till mutterknackare och blästring. Jag är nöjd med den men skulle troligen vara ännu mer nöjd med en ännu större kompressor och större tank. Jula skriver att den kräver 16 A men jag har alltid kört den på 10 A säkring. 2200 W från 230 V blir 9,6 A så kör man länge en varm sommar så kanske man får byta säkring nån gång. Sannolikheten för det är nog väldigt lite för kompressorn går ju inte kontinuerligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Köp den vi rekommenderar på Jula, sen grov slang och en fin mutterknack.

    Jag kör min mutterknack på både 24L och 50L, men slangen är viktig.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Jag kör mutterknack på 24L men fuskar och har en gammal andningsoxygensflaska som buffert. Den sitter med ett T-kors på slangen som är 1/2". Man kan inte köra full attack men det passar en skrivbordskille som behöver lite break.

    Flaskan kan man ha med sig om man behöver fylla ett hjul på distans också.

    /Fred

    1 användare gillar detta inlägg


    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Köp en trefas om du kan

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Sån här rullar jag fram ur mitt förråd till storbilsgaraget vid hjulbyten mm.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-200013/

    Brukar kosta 1500 när dom har medlemspris.
    Så dök den då till slut upp på rea
    Visar sig att priset på min själ är ungefär 500kr, det är vad det krävs för att jag skall bli medlem och lämna ut diverse data om mig själv...
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Vilken säkring till acc - kompressor
    Av snippe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 13:05
  2. AC Kompressor, vilken saab passar 4319992
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 22:38
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 21:20
  4. Vilken ac kompressor? Någon med Epc?
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 08:54
  5. Vid vilken utetemp går AC-kompressor igång? OG9-5
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •