Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Montering av spikdiod.... stift?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548

    Montering av spikdiod.... stift?

    Hej!

    Spikdiod ska monteras nu!

    Nån som vet vart man inhandlar ett extra sånt där honstift att montera i honkontakten på plats 19?

    Nån sa mekonomen.. finns de där?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Ett alternativ som jag själv kör med är att löda på en kabel på stift 19 och borra ett litet hål för kabeln i höljet till APC-boxen...

    Mvh

    /Martin

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Hur plockar man isär kontaktstycket till APC boxen, alltså det kablarna går in i? Har tänkt att löda på en kabel för spikdioden där i.
    Fredrik

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Har fått isär kontakten nu.. Men då såg ja att jag inte har någon kabel på plats 19!! Utan det sitter en på plats 20 istället.



    Nu får någon gärna kommentera om detta kan vara normalt!
    Fredrik

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    20
    Jag hade inte heller någon kontakt på sift 19.
    Men jag letade på en stift som inte användes (kommer dock inte ihåg vilket nummer) som jag sedan flyttade över till plats 19.

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av djiben
    ......stift som inte användes, som jag sedan flyttade över till plats 19.
    Jag slet ur tråden som går till bromsljuskontakten (minns ej vilket stift dock) och satte på plats 19.
    Ansåg funktionen "GLT vid broms" överfllödig....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Jag tänkte fixa en förlängningskabel som Henrik (popeye) gjort på sin hemsida. Men vart får man tag på stift, hanar och honor? Jag åkte till ELFA men dom kunde inte hjälpa mig... så vilka har då egentligen? Trodde dom hade allt...
    Fredrik

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Se inlägg nedan... de blev dubbelt
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Minst plågsamt är nog att besöka en skrot och klippa loss kontakten till APC'n och försöka fä med så mycket kabel som möjligt. Sen tar man kontakten från en APC-box man inte använder (polarns t.ex.) och så löder man ihop detta till en skarv. OBS, kabeln till knackningssensorn är skärmad och bör även vara det i fortsättningen (i skarv-sladden alltså).

    Förmodligen går det att köpa stift+kontaktkropp från SAAB men man har fortfarande problemet med han-kontakten (den som sitter i APC-lådan). och att man måste få fast kablarna på stiften. Antagligen kan man löda men man bör använda en kontaktpressningstång avsedd för just dom stiften. DYRT att köpa, svårt att låna.... Eller så köper man skarvsladden på SAAB. Oxo DYRT.

    Möjligen kan Branzells / El & Diesel, dom som säljer reservdelar till Bosch hjälpa dej.......

    Så ut till skroten å få lite frisk luft samtidigt

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Minst plågsamt är nog att besöka en skrot och klippa loss kontakten till APC'n och försöka fä med så mycket kabel som möjligt. Sen tar man kontakten från en APC-box man inte använder (polarns t.ex.) och så löder man ihop detta till en skarv. OBS, kabeln till knackningssensorn är skärmad och bör även vara det i fortsättningen (i skarv-sladden alltså).

    Förmodligen går det att köpa stift+kontaktkropp från SAAB men man har fortfarande problemet med han-kontakten (den som sitter i APC-lådan). och att man måste få fast kablarna på stiften. Antagligen kan man löda men man bör använda en kontaktpressningstång avsedd för just dom stiften. DYRT att köpa, svårt att låna.... Eller så köper man skarvsladden på SAAB. Oxo DYRT.

    Möjligen kan Branzells / El & Diesel, dom som säljer reservdelar till Bosch hjälpa dej.......

    Så ut till skroten å få lite frisk luft samtidigt

    / Kenth
    Tack för tipset! Har tänkt lite i de banorna, eller annars klippa av en sjuhelsikes massa kontakter Blir väl kanske inte så fruktansvärt många, har för mig att det är 10-11 stift som används.

    Skärmad kabel säger du, hmm. Får man åka till ELFA igen då o hoppas att dom har en sådan iaf, eller?
    Fredrik

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Skärmad kabel.... använd den som sitter där (om du tar kontakt + sladdar från skroten). Tar du kontakten från en bil med APCn under baksätet så blir det en lång och bra kabel "på köpet".
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. spikdiod
    Av sandet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:49
  2. spikdiod på 9K -92 med di/apc?
    Av saab_tommie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 00:52
  3. Spikdiod med EZK
    Av hansii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 13:47
  4. Spikdiod
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •