Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Tappar ibland kraft OG9-5

  1. #21
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Vad är det för motor? Om det är en 4cylindrig bensinmotor så får du nog ta och titta lite noggrannare... Nålen skall stiga några mm när den går på startmotorn, gör den inte det så skall bilen inte starta alls..
    Kolla tändstiften hur de ser ut och att de är NGK, men annars är jag inne på samma spår som montecarlsson. Se om du kan få låna en tändkassett som du VET fungerar. Om du köper en ny kassett så se till att det är original, många pirater är rent farliga för motorer då de inte har all funktionalitet som original har och som motorn kräver. Du kan läsa lite mer om tänkassetter här http://forum.saabturboclub.com/showt...A-DI-kassetter
    /Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-30 klockan 16:59. Anledning: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/156438-Tappar-ibland-kraft-OG9-5

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Är en 2,3 T tändkassett och stift bytta bränslepump byttes i somras.

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Ovh det var verkligen en original tändkassett du köpte?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Japp å den gamla fungerar utmärkt på kompisens Saab

  5. #25
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Min erfarenhet av vevaxelgivare är att de ibland funkar som de vill. Givaren kan man mäta på om man är osäker på skicket. Nånstans emellan 800-900ohm skall du ha emellan två av stiften. Prova o lossa o lea på kabeln samtidigt som mäter, kanske hittar du ett glapp.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av daspunner den 2019-01-04 klockan 17:27.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Så det kan va vevaxelgivaren ändå? För innan jag bytte tändkassett så verkade bilen rätt trög men blev pigg som en mört efter bytet. Är ju bara vevaxelgivaren jag inte bytt än så måste ju rent tekniskt va den.

  7. #27
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ja, som du säger har du ju eliminerat de andra vanligaste grejerna genom att du bytt dem. Har råkat ut för vevaxelgivare som funkat fint i långa perioder för att sen bli helt dumma i huvet o glappiga för att sen funka bra igen. Kan inte alltid säga vad som orsakade felen. Detta är inte exklusivt SAAB-fenomen. Men bestämmer du dej för att byta så snåla för fan inte o köp original från Bosch. Det kommer vara värt de sketna extrakronorna du betalar. Finns myyyyycket dåliga piratgivare.



    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Varit ute å kikat lite på bilen. Ringde hit lite kompisar för å testa deras tändkassetter å kan nog utesluta den helt nu. För märker ingen skillnad alls. Så är ju bara vevaxelgivaren kvar. En av dom var otrevligt vänlig å var tvungen å visa var den satt. Så nu till frågan finns det nån liten chans över huvudtaget å komma åt å byta den uppifrån? Eller är det garage med grop eller lyft som gäller?

  9. #29
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Går från båda hållen. Ovanifrån är krångligare. Den är fastsatt med en torxbult. Innan du försöker lossa så se för guds skull o rensa rent så du får ner torxen i spåret ordentligt. Rundar du spåret kommer det bli riktigt jobbigt om du behöver borra ur den. Skulle råda dej att använda en torxhylsa då den är lite större än en bits. Den kan du när du satt den i bultens spår klappa till med en hammare eller nåt. Det får gängorna att släppa lite ifrån gjutjärnet den sitter skruvad i. Jag har råkat ut för att o-ringen som sitter på givaren blev kvar i blocket. Det medförde att den nya givaren inte gick ända i botten när den monterades och avståndet till det den mäter av blev fel. Bilen startade inte alls då.

    Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #30
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Här har du en guide som kanske hjälper dej.

    http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/

    Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tackar för alla tips beställt en vevaxelgivare så återkommer jag när den är bytt. Kollade med en liten lokal verkstad dom skulle ta 150 spänn för å byta den så lägger inte ner nån energi på å byta själv när det var så billigt

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag önskar att jag vore som du. Jag klarar bara inte av o leja nån till o göra saker jag kan göra själv. Och som man står o svär ibland. Nu hoppas vi att detta löser dina problem!

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Inte hunnit lämna in bilen än. Men lite nya symtom som jag märkt är att den är fruktansvärt svårstartad och varvräknaren rör sig inte när jag maler för att hoppa till samma sekund som bilen startar. Måste väll ändå betyda att det är vevaxelgivaren som är den felande länken. Menar så jag inte byter nått som är helt?

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Finns ingen garanti att det är vevaxelgivaren. Men vanligt fel på 9-5 och dina symtom stämmer in bra så chansen är stor att du hitta din felorsak.

  15. #35
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Har du mätt upp den? Skulle varit kul o se hur koko värden du faktiskt har.
    Senast redigerat av daspunner den 2019-01-10 klockan 04:07.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nä inte än tänkte göra det i helgen å se. För den vevaxelgivaren mår nog inte så bra.

  17. #37
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    När du väl fått ett stabilt värde (du skall mäta motståndet) på givaren så försök lea på kabeln, knacka lite försiktigt på själva givaren nere vid blocket. Underlättar fruktansvärt om du kan få två testkablar med krokodilklämmor att nypa i kontaktstiften och sen i i testkablarna på multimetern, annars är det nog assistent som gäller.


    Givare som är på väg o dö ger sej ofta till känna med ett svajigt mätvärde efter lite mild yttre påverkan. För om man skall vara krass så kan det faktiskt vara kablaget från ECU till givaren som kan vara boven. Det skulle kunna ge likadana symptom även om det är mycket ovanligare än att givaren ger upp.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Upptäckte just att kontakten till vevaxelgivaren inte var samma. Ändå köpt på mekonomen. Hur fasen gör jag nu?

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Lämna tillbaka och köp rätt originaldel från t ex Maptun.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Men dom slog ju på reg nr å sa att det skulle va den. Jag vågar inte köpa via nätet då jag inte kan lämna tillbaka den om det blir fel. Vi mätte den nya och den ligger på 500 ohm så är ju inte ens rätt

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •