Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Tappar ibland kraft och dör plötsligt OG9-5

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -

Tappar ibland kraft och dör plötsligt OG9-5

Tjenare min kära hustru fick en Saab 9-5 02 av mig för hon skulle ha en pålitlig bil. Men nu så krånglar den å jag kan inte komma på vad felet är. När hon åker till affären en resa på en mil går bilen klockrent dit. Den startar fint när hon ska åka från affären för att sen i en backe tappa kraft helt och dö. När jag rycker ut och ska hjälpa henne startar bilen direkt å går hur fint som helst utan några tendenser till å krångla. Detta händer inte alltid utan bara ibland. Vad är det som kan va fel?

Trodde vevaxelgivaren först men den startar ju fint utanför affärn och är bara när hon kör korta svängar det händer.

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    prova de 3 svaga knänen hos en saab-bil. vevaxelgivare, bränslepump eller tändkassett

Skulle den till och krångla igen, titta noga på varvtalsmätaren inne i bilen när du försöker starta. om den rör sig det allra minsta så är det INTE vevaxelgivaren. om den inte rör sig över huvud taget ÄR det vevaxelgivaren.

kan vara pumpen som håller på att ge sig och är inne i slutskedet. men kolla varvräknaren först.

1 användare gillar detta inlägg

Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    TK? Kan spela liknande spratt

JSN

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Varvräknaren har aldrig rört sig under uppstart så länge vi haft bilen.

Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Lillfolke Visa inlägg
    Varvräknaren har aldrig rört sig under uppstart så länge vi haft bilen.
    Välkommen hit!
    Vad är det för motor? Om det är en 4cylindrig bensinmotor så får du nog ta och titta lite noggrannare... Nålen skall stiga några mm när den går på startmotorn, gör den inte det så skall bilen inte starta alls..
    Kolla tändstiften hur de ser ut och att de är NGK, men annars är jag inne på samma spår som montecarlsson. Se om du kan få låna en tändkassett som du VET fungerar. Om du köper en ny kassett så se till att det är original, många pirater är rent farliga för motorer då de inte har all funktionalitet som original har och som motorn kräver. Du kan läsa lite mer om tänkassetter här http://forum.saabturboclub.com/showt...A-DI-kassetter
    /Johan

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Är en 2,3 T tändkassett och stift bytta bränslepump byttes i somras.

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Ovh det var verkligen en original tändkassett du köpte?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Japp å den gamla fungerar utmärkt på kompisens Saab

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Min erfarenhet av vevaxelgivare är att de ibland funkar som de vill. Givaren kan man mäta på om man är osäker på skicket. Nånstans emellan 800-900ohm skall du ha emellan två av stiften. Prova o lossa o lea på kabeln samtidigt som mäter, kanske hittar du ett glapp.

Senast redigerat av daspunner den 2019-01-04 klockan 16:27.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Så det kan va vevaxelgivaren ändå? För innan jag bytte tändkassett så verkade bilen rätt trög men blev pigg som en mört efter bytet. Är ju bara vevaxelgivaren jag inte bytt än så måste ju rent tekniskt va den.

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ja, som du säger har du ju eliminerat de andra vanligaste grejerna genom att du bytt dem. Har råkat ut för vevaxelgivare som funkat fint i långa perioder för att sen bli helt dumma i huvet o glappiga för att sen funka bra igen. Kan inte alltid säga vad som orsakade felen. Detta är inte exklusivt SAAB-fenomen. Men bestämmer du dej för att byta så snåla för fan inte o köp original från Bosch. Det kommer vara värt de sketna extrakronorna du betalar. Finns myyyyycket dåliga piratgivare.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Varit ute å kikat lite på bilen. Ringde hit lite kompisar för å testa deras tändkassetter å kan nog utesluta den helt nu. För märker ingen skillnad alls. Så är ju bara vevaxelgivaren kvar. En av dom var otrevligt vänlig å var tvungen å visa var den satt. Så nu till frågan finns det nån liten chans över huvudtaget å komma åt å byta den uppifrån? Eller är det garage med grop eller lyft som gäller?

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Går från båda hållen. Ovanifrån är krångligare. Den är fastsatt med en torxbult. Innan du försöker lossa så se för guds skull o rensa rent så du får ner torxen i spåret ordentligt. Rundar du spåret kommer det bli riktigt jobbigt om du behöver borra ur den. Skulle råda dej att använda en torxhylsa då den är lite större än en bits. Den kan du när du satt den i bultens spår klappa till med en hammare eller nåt. Det får gängorna att släppa lite ifrån gjutjärnet den sitter skruvad i. Jag har råkat ut för att o-ringen som sitter på givaren blev kvar i blocket. Det medförde att den nya givaren inte gick ända i botten när den monterades och avståndet till det den mäter av blev fel. Bilen startade inte alls då.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Här har du en guide som kanske hjälper dej.

http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Tackar för alla tips beställt en vevaxelgivare så återkommer jag när den är bytt. Kollade med en liten lokal verkstad dom skulle ta 150 spänn för å byta den så lägger inte ner nån energi på å byta själv när det var så billigt

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Jag önskar att jag vore som du. Jag klarar bara inte av o leja nån till o göra saker jag kan göra själv. Och som man står o svär ibland. Nu hoppas vi att detta löser dina problem!

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Inte hunnit lämna in bilen än. Men lite nya symtom som jag märkt är att den är fruktansvärt svårstartad och varvräknaren rör sig inte när jag maler för att hoppa till samma sekund som bilen startar. Måste väll ändå betyda att det är vevaxelgivaren som är den felande länken. Menar så jag inte byter nått som är helt?

Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Finns ingen garanti att det är vevaxelgivaren. Men vanligt fel på 9-5 och dina symtom stämmer in bra så chansen är stor att du hitta din felorsak.

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Har du mätt upp den? Skulle varit kul o se hur koko värden du faktiskt har.
    Senast redigerat av daspunner den 2019-01-10 klockan 03:07.

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Medlem#
    -
    Nä inte än tänkte göra det i helgen å se. För den vevaxelgivaren mår nog inte så bra.

Liknande ämnen

1. Tappar all kraft OG9-5
    Av Mattias_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 16:22
  2. Bilen förlorade kraft helt plötsligt
    Av zutto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 12:00
  3. 9-5 tappar ork/kraft ibland?
    Av oceaN666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11